Estudio e intervención en niños con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad de educación primaria

  1. Leticia Fernández Gacho
  2. Víctor Arias González
  3. Henar Rodríguez Navarro
  4. Nuria Manzano Soto
Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Year of publication: 2020

Issue Title: Pedagogía visible

Volume: 34

Issue: 95

Pages: 247-274

Type: Article

DOI: 10.47553/RIFOP.V34I2.77535 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

This papel addresses the study of two children with ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) aged 10 and 11 at school. Previous reviews such as Lora and Moreno (2008); Ronk, Hund and Landau (2011); Bishop, Mulraney, Rinehart and Sciberras (2019); Willis, Siceloff, Morse, Neger and Flory (2019) or Fox, Dishman, Valicek, Ratcliff and Hilton (2020), reflected the need for new social intervention programmes and approaches, to improve the social capacity of these school children. The contribution of this study focuses on a program of intervention of social skills in school children with ADHD from a behavioral approach. In this article we present a psychosocial intervention where there are certain indicators that we consider relevant to the treatment of said disorder (social skills: integration, conflict resolution, communication and social interaction, and behavior: disruptive behavior, tantrums, frustration, self-control and compliance). The intervention, implemented by the researcher in collaboration with the tutor, consists of 15 sessions of two hours per week, for 4 months. We use a case study, instrumental cut (Stake, 1998) and a nested data analysis is performed (Creswell, 2014), in this case the qualitative study guides the quantitative. Results point to improvement in the social field of ADHD students and a need to intervene in concrete actions to change behavior as well. It is intented that this program can serve as guidance for future research, who need to apply ADHD intervention programs in larger samples.

Bibliographic References

  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5a ed.). Barcelona: Masson.
  • Barkley, R.A. (2011). Niños Hiperactivos: Cómo comprender y atender sus necesidades especiales. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • Colomer, C., Miranda, A. Berenguer, C. y Palomero, B. (2016). Funcionamiento social en niños con TEA y TDAH. Psicología y Educación. Presente y Futuro, 665-672. Alicante: ACIPE- Asociación Científica de Psicología y Educación.
  • Garrido Landívar, E. (2017). 500 preguntas y respuestas sobre la Hiperactividad (TDAH). Pamplona. España: Ediciones Eunate, S.A.
  • Jarque Fernández, S. (2012). Eficacia de las intervenciones con niños y adolescentes con trastorno por déficit de atención con hiperactividad (TDAH). Anuario de Psicología,42(1), 19-33.
  • Liesa Orús, M., Latorre Cosculluela, C. y Vázquez Toledo, S. (2017). Habilidades sociales de niños con déficits atencionales y contextos escolares inclusivos.28(2), 113-121.
  • Londoño Paredes, D. E. (2017). El trastorno por déficit de atención con hiperactividad: una mirada socio-cultural. 37(132), 477-496. https://doi.org/10.4321/S0211-57352017000200009
  • López, J., Montes, J., & Sánchez, A. (2003). Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad: análisis discriminante por grupos.20(3), 108-119.
  • Lora, M.J.A. y Moreno, G.I. (2008). Perfil social de los subtipos del Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad. 26, 317-329
  • Maedgen, J. y Carlson, C. (2000). Social Functioning and Emotional Regulation in the Attention Deficit Hyperactivity Disorder Subtypes. 29(1), 30-42. https://doi.org/10.1207/S15374424jccp2901_4
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2015). Respuesta educativa para el alumnado con TDAH. Recuperado de Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado website: http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/186/cd/m1/index.html
  • Organización Mundial de la Salud. (1992). Clasificación estadística Internacional de Enfermedades y Problemas Relacionados con la Salud. (Vol. 2). Washington, D.C: OPS.
  • Pardos, A., Fernández Jaén, A., y Martín Fernández Mayoralas, A. (2009). Habilidades sociales en el trastorno por déficit de atención/hiperactividad, 48(10), 1-5.
  • Parellada, M. (2009). TDAH: Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad. De la infancia a la edad adulta. Alianza Editorial.
  • Puentes Rozo, et al., (2014). Déficit en Habilidades Sociales en Niños con Trastorno por Déficit de Atención-Hiperactividad, Evaluados con la Escala BASC. Revista Colombiana de Psicología, 23(1), 95-106. ISSN 0121-5469 Impreso | 2344-8644 en línea.
  • Rodríguez Salinas Pérez, E.; et al.,. (2006). La escuela y el trastorno por déficit de atención con/sin hiperactividad (TDAH). 8(4), 175-198.
  • Rojo Amato, G; Tárraga Mínguez, R. y Sanz Cervera, P. (2016). La intervención en competencia social en estudiantes con TDAH: Un estudio de revisión, ReiDoCrea, 5, 329-340.
  • Ronk, M., Hund, A., & Landau, S. (2011). Assessment of social competence of boys with attention deficit/hyperactivity disorder: Problematic peer entry, host responses, and evaluations.39(6), 829-840.
  • Russo, D., Arteaga, F., Rubiales, J. & Bakker, L. (2015). Competencia social y status sociométrico escolar en niños y niñas con TDAH. 13(2), 1081-1091.
  • Vinuesa Fernández, F.G. (2017). Prehistoria del TDAH: Aditivos para un diagnóstico insostenible. 38(2), 107-115.