Los libros de texto como herramientas para la promoción de una práctica físicodeportiva en igualdadanálisis comparativo de la representación racial entre los libros publicados durante la vigencia de la LOGSE y la LOE

  1. González Palomares, Alba
  2. Táboas Pais, María Inés
  3. Rey Cao, Ana
Aldizkaria:
Cuadernos de psicología del deporte

ISSN: 1578-8423 1989-5879

Argitalpen urtea: 2010

Zenbakien izenburua: Monográfico Ciencias de la Actividad Física y Deportes

Alea: 10

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 31-36

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Cuadernos de psicología del deporte

Laburpena

The aim of the work is to know if the textbooks of Physical Education models stereotyped depending on the race continue perpetuating. The results of the analysis of the books published during the term of the Organic Law 1/1990, of October 3, of General Educational System LOGSE- revealed a treatment differentiated depending on the race. The racial diversity is omitted and a bias exists in the type of activities that the protagonists of the photographies practise depending on his race. In the communication there compare the images of the textbooks of EF edited under the legislative frames LOGSE and LOE -Organic law 2/2006, of May 3, of Education-. The aim is to determine if the stereotypes are perpetuated or they are excelling themselves. There were analyzed 3316 images published during the period LOGSE. Nowadays, the images edited with the LOE are codified. This work exposes the results of the first 8 analyzed books, a total of 539 photographies. For the content analysis of the images used an observation instrument developed ad hoc. Test Pilot, Consultation with experts and Observers triangulation are some of the demarcation criteria that support the instrument. Early results show some differences between the books published under both laws. The presence of races other than white is still low. It continues to associate the "other" races with sports like basketball and athletics, excluding them from other activities. Although the subjects of "other" races and not fall solely on sports performance don´t indicate a significant change in the treatment of racial diversity on the part of publishers.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Azzarito, L. y Solmon, M. A. (2006). A Poststructural Analysis of High School Students' Genered and Racialized Bodily Meanings. Journal of Teaching in Physical Education, 25, 75-98.
  • Calvo, T. (1989). Los racistas son los otros. Gitanos, minorías y Derechos Humanos en los Textos Escolares. Madrid: Editorial Popular.
  • Contreras, O. R. (2007). Els estereotips racistes en l’’esport. Temps d’Educació, 33, 35-48.
  • Harrison, C. y Lawrence, S. M. (2004). College Students' Perceptions, Myths, and Stereotypes about African American Athleticism: A Qualitative Investigation [Versión electrónica], Sport, Education and Society, 9, 33-52.
  • Lumpkin, A. (2007). A Descriptive Analysis of Race/Ethnicity and Sex of Individuals Appearing on the Covers of Sports Illustrated in the 1990s. The Physical Educator, 64, 29-37.
  • Moreno, A. (1987). El orden androcéntrico del discurso histórico. Ejercicios de lectura crítica noandrocéntrica. En La investigación en España sobre mujer y educación (pp. 9-18). Madrid: Ministerio de Cultura, Instituto de la Mujer.
  • Serra, C. y Alegret, J. L. (1997). La diversidad humana en los libros de texto. Cuadernos de Pedagogía, 264, 20-23.
  • Soler Prat, S. (2004). Formación de profesionales de educación física y deporte: el tratamiento de la diversidad cultural. En T.Lleixà y S. Soler Prat (Eds.), Actividad física y deporte en sociedades multiculturales. ¿Integración o segregación? (pp. 111-134). Barcelona: ICEHorsori.
  • Táboas, M.I. (2009). Análisis de los estereotipos corporales y de los modelos de actividad física representados en las imágenes de lo libros de texto de educación física. Tesis doctoral no publicada, Universidade de Vigo, España.
  • Torres, J. (2008). Diversidad cultural y contenidos escolares. Revista de educación, 345, 83-110.