Hacer espacioMuseos y feminismos

  1. Pol Colmenares, Ana 1
  2. Rosón Villena, María 2
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte

ISSN: 1130-4715

Year of publication: 2020

Issue Title: Feminismo y museo. Un imaginario en construcción

Issue: 8

Pages: 75-98

Type: Article

DOI: 10.5944/ETFVII.8.2020.27436 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte

Abstract

Abstract In this article we develop a theoretical proposal that exposes and questions possible museum practices framed as feminist ones. From our perspective, the inclusion of works by women artists in museum displays certainly has to do with the premise of incorporating an invisible collective. However above all, its importance lies in its ability to transform models for making history and the challenge implicit in the construction of a simplified, self-referential, teleological-developmental, ethnocentric and patriarchal narrative. We develop our approach through the discussion of five actions linked to museum practice: to gather, to propose, to maintain, to tell and to digress. In the second part of the article, we dwell extensively on the last concept, «to digress», and its importance in our own proposals that outline an approach to the museum that is rooted in feminist phenomenology. We think that the intersections between space, artistic practice and feminism can provide rich and renewing readings of and interactions with museums. On this occasion, we trace a journey through two figures: the flâneuse and the exiled. Both reveal aspects of the historical relationships between women and space and women while also actively combatting patriarchal spaces marked by different absences/presences.

Bibliographic References

  • AHMED, Sara: Fenomenología queer. Orientaciones, objetos, otros. Barcelona, Bellaterra, 2019.
  • BORJA-VILLEL, Manuel, & ENGUITA, Nuria (eds.): Lygia Clark. Barcelona, Fundació Antoni Tàpies, 1998.
  • BORJA-VILLEL, Manuel: Campos Magnéticos. Barcelona, Arcadia, 2020.
  • BOURDIEU, Pierre: La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid, Taurus, 1998.
  • BUCK-MORSS, Susan: «El flaneur, hombre/sandwich y la puta: las políticas del vagabundeo», en Walter Benjamin, escritor revolucionario. Buenos Aires, La Marca, 2014, pp. 117-168.
  • BUTLER, Cornelia, & MARK, Lisa: WACK!: Art and Feminist Revolution. Cambridge, MIT Press, 2007.
  • DAVID, Catherine (ed.): Marcel Broodthaers. Madrid, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 1992.
  • FISHER, Mark: Los Fantasmas de mi vida. Escritos sobre depresión, hauntología y futuros perdidos. Buenos Aires, Caja Negra, 2018.
  • FUSS, Diana (2015): «An Aesthetic Headache: Notes from the Museum Bench», en:
  • GRENIER, Catherine: La fin des musées. París, Editions du Regard, 2013.
  • GRENIER, Catherine (2017): «¿Un mundo al revés?», en: [1 de mayo de 2020].
  • HARAWAY, Donna J: Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno. Bilbao, Consonni, 2019.
  • IGLESIA, Anna María: La revolución de las Flâneusses. Wunderkammer, Girona, 2019.
  • K. LE GUIN, Ursula: Sobre la escritura, la lectura, la imaginación. Salamanca, Círculo de Tiza, 2018.
  • LANGARITA, José Antonio: «Cruising», en Platero, R. Lucas, Rosón, María, & Ortega, Esther (eds): Barbarismos queer y otras esdrújulas. Barcelona, Bellaterra, 2017, pp. 125-131.
  • LIPPARD, Lucy: «Out of Turn», en The Pink Glass Swann. Selected Feminist Essays on Art. Nueva York, The New Press, pp. 288-295.
  • MINH-HA, Trinh T: «Grandma’s Story», en Wallis, Brian (ed.): Blasted allegories: An Anthology of Writings by Contemporary Artists. Cambridge, The New Museum of Contemporary Art / The MIT Press, 1987.
  • MUÑOZ, Jose Esteban: Utopía queer. El entonces y allí de la futuridad antinormativa. Buenos Aires, Caja Negra, 2020.
  • POL, Ana: Poéticas desde el trauma y los afectos: articulaciones de otras voces [auto]biográficas «entre»-guerras, (Tesis doctoral inédita), UCM, 2015.
  • POLLOCK, Griselda: Differencing the canon. Feminist Desire and the Writing of Art’s Histories. Londres y Nueva York, Routledge, 1999.
  • POLLOCK, Griselda: Encuentros en el museo feminista virtual. Madrid, Cátedra, 2010.
  • POLLOCK, Griselda: Visión y diferencia. Feminismo, feminidad e historias del arte. Buenos Aires, Fiordo, 2015.
  • QUIGNARD, Pascal: La vie n’est pas une biographie, París, Galilée, 2019.
  • RECKITT, Helena, & PHELAN, Peggy: Arte y feminismo. Barcelona, Phaidon, 2010.
  • ROLNIK, Suely: Esferas de la insurrección: apuntes para descolonizar el inconsciente. Buenos Aires, Tinta Limón, 2019.
  • SOLNIT, Rebeca: Wanderlust: una historia del caminar. Capitan Swing, Madrid, 2015.
  • SOLNIT, Rebecca: Los hombres me explican cosas. Madrid, Capitan Swing, 2016.
  • SOLNIT, Rebecca: El arte de perderse, Madrid, Capitán Swing, 2020.
  • WOOLF, Virginia: Sin rumbo por las calles. Una aventura londinense. Palma de Mallorca, Olañeta, 2015.