The impact of COVID-19 on teaching in statistics and operations research in higher education

  1. Vega-Hernández, M.C. 1
  2. Alastrué, J.A.G. 2
  3. Arsenal, R.M. 3
  4. Pérez, J.M.P. 3
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universitat Politècnica de Catalunya
    info

    Universitat Politècnica de Catalunya

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/03mb6wj31

  3. 3 CUNEF
Revista:
BEIO, Boletín de Estadística e Investigación Operativa

ISSN: 1889-3805

Año de publicación: 2020

Volumen: 36

Número: 2

Páginas: 173-200

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: BEIO, Boletín de Estadística e Investigación Operativa

Resumen

This work explores the adaptation of the learning process during the COVID-19 pandemic, while students and teachers kept confined at home and classes were online. For this task, a survey among teachers in Statistics and Operations Research departments at Spanish universities was conducted. 131 teachers from 25 universities answered a 28-item questionnaire, structured according to five thematic blocks. This survey finds a preference for synchronous learning, sometimes combined with asynchronous support. Their answers also show that in most cases the participants were satisfied with the fast technological adaptation to learning, although they point out the assessment as the main challenge, due to suspicion of unethical behaviors. © 2020 SEIO

Información de financiación

Quisieramos dar las gracias a la Sociedad Espa?ola de Estad?stica e Investigaci?n Operativa (SEIO) por esta interesante iniciativa para la elaboraci?n de un n?mero especial en relaci?n a los acontecimientos acaecidos como consecuencia de la pandemia mundial por COVID-19. Gracias a Tom?s Goicoa Mangado, coordinador del grupo de Ense?anza y Aprendizaje de la Estad?stica e Investigaci?n Operativa (GENAEIO), por contar con nosotros para la elaboraci?n de este art?culo para la revista BEIO y por facilitarnos la difusi?n del cuestionario. Finalmente, quisieramos expresar nuetro m?s sincero agradecimiento a todos los profesores que han colaborado a trav?s de sus respuestas a la consecuci?n de este art?culo.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • [1] Almaiah, M. A., Al-Khasawneh, A., y Althunibat, A. (2020). Exploring the critical challenges and factors influencing the E-learning system usage during COVID-19 pandemic. Educ Inf Technol, 1, 1-20. Doi: 10.1007/s10639- 020-10219-y.
  • [2] Balluerka, N., G´omez, J., Hidalgo, D., Gorostiaga, A., Espada, J.P., Padilla, J.L., et al. (2020). Las consecuencias psicol´ogicas de la COVID19 y el confinamiento. Servicio de Publicaciones de la Universidad del Pa´ıs Vasco. https://canal.ugr.es/wp-content/uploads/2020/05/ Consecuencias-psicologicas-COVID-19.pdf.
  • [3] C´ondor-Herrera, O. (2020). Educar en tiempos de COVID-19. CienciAm´erica, 9(2), 31-37. Doi: 10.33210/ca.v9i2.281.
  • [4] Crawford, J. (et al.). (2020). COVID-19: 20 Countries’ Higher Education Intra-Period Digital Pedagogy Responses. Journal of Applied Teaching and Learning, 3(1), 1-20. Doi: 10.37074/jalt.2020.3.1.7.
  • [5] Garc´ıa-Pe˜nalvo, F. J., Abella-Garc´ıa, V., Corell, A., y Grande, M. (2020). Online Assessment in Higher Education in the Time of COVID-19. Education in the Knowledge Society,21(12), 1-26. Doi: 10.142013/eks.23013.
  • [6] Madrid+d. (2020). Calidad de la Educaci´on Superior. Informes de la Consejer´ıa de la Ciencia, Universidades e Innovaci´on y de la Fundaci´on Madrid+d. En https://www.madrimasd.org/universidades/ calidad-educacion-superior-covid-19.
  • [7] Mamani Encalada, A., Obando Zegarra, R., Uribe Malca, A.M., Vivanco Tello, M. (2007). Factores que desencadenan el estr´es y sus consecuencias en el desempe˜no laboral en emergencia. Rev Per Obst Enf, 3(1),50-57.
  • [8] Ministerio de educaci´on y formaci´on profesional. (2020). En: https://www. educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas.html
  • [9] Ministerio de Universidades. (2020). Recomendaciones del ministerio de universidades a la comunidad universitaria para adaptar el curso universitario 2020-2021 a una presencialidad adaptada. En: https://www.ciencia. gob.es/stfls/MICINN/Universidades/Ficheros/Recomendaciones_ del_Ministerio_de_Universidades_para_adaptar_curso.pdf.
  • [10] Organizaci´on mundial de la salud. (2020). COVID-19: cronolog´ıa de la actuaci´on de la OMS. En: https://www.who.int/es/news-room/detail/ 27-04-2020-who-timeline---covid-19.
  • [11] Pe˜na S´anchez de Rivera, D. Plenaria en Estad´ıstica (Conferencia Sixto R´ıos). (2020) En: https://www.youtube.com/watch?v=siNfjphinDU.
  • [12] Rojo Mart´ınez, J. M., Conesa Erragbaoui, A. G., Vera Villalba, J., Garc´ıa Garc´ıa, M.A., Mart´ınez de Rituerto Rey, P., Cano D´olera, B., Silvente Bernal, S., y Bernal Garc´ıa, A. (2020). Encuesta sobre docencia online en las Facultades de Enfermer´ıa y Medicina de la Universidad de Murcia. Revista Espa˜nola De Educaci´on M´edica, 1(1), 24-31. Doi: 10.6018/edumed.424801.
  • [13] S´anchez Mendiola, M., Mart´ınez Hern´andez, A.M. del P., Torres Carrasco, R., de Aguero Serv´ın, M., Hern´andez Romo, A.K., Benavides Lara, M.A., et al. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Rev Digit Univ, 21(3), 1-24. En: https: //www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/a12.pdf
  • [14] Toquero, C. M. (2020). Challenges and opportunities for higher education amid the COVID-19 pandemic: The Philippine context. Pedagogical Research, 5(4).
  • [15] Torrecillas, C. (2020). El reto de la docencia online para las universidades p´ublicas espa˜nolas ante la pandemia del Covid-19. ICEI Papers COVID-19, 16, 1-5. Doi: 10.29333/pr/7947, 1-4.
  • [16] Zhang, W., Wang, Y., Yang, L., y Wang, C. (2020). Suspending classes without stopping learning: China’s education emergency management policy in the COVID-19 Outbreak. J. Risk Financial Manag, 13(3), 55. Doi: 10.3390/jrfm13030055.
  • [17] Zhou, L., Wu, S., Zhou, M., y Li, F. (2020). School’s Out, But Class’ On’, The Largest Online Education in the World Today: Taking China’s Practical Exploration During The COVID-19 Epidemic Prevention and Control As an Example. Best Evid Chin Edu, 4(2), 501-519. Doi: 10.2139/ssrn.3555520.