De la irreconciablidad de la Estética tradicional y el arte actualalgunas tensiones contemporáneas desde la Teoría estética de Adorno

  1. Benéitez Andrés, Rosa 1
  2. Ayllón, María 2
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Revue:
Constelaciones: Revista de Teoría Crítica

ISSN: 2172-9506

Année de publication: 2020

Titre de la publication: Il faut continuer. Teoría estética 1970-2020

Volumen: 11-12

Pages: 264-285

Type: Article

D'autres publications dans: Constelaciones: Revista de Teoría Crítica

Résumé

The frictions between 20th century art and aesthetics as a discipline, addressed by Theodor W. Adorno between 1962 and 1969 throughout his work Aesthetic Theory, constitute the basis of both his own project and a very important part of the posterior theoretic-artistic debates, whose validity remains alive even today. The purpose of this paper is to address some of them (the tensions between modern categories and contemporary practices; the analyzes which are focused merely on the object or on the aesthetic experience; the reflexivity and materiality of the work in contrast with that of the discourses, etc.) in order to connect them with two contemporary authors who, explicitly or not, have updated the analyzes of the Frankfurtian author, appreciating his approach: Peter Osborne and his proposal constitutes a self-critical discourse against the deficiencies of Aesthetics, and Jacques Rancière and his interpretation of the aesthetic regime of art as a mode of distribution of the sensible. Our aim, therefore, is to show how contemporary Aesthetics and Theory of art continue to learn from the Adornian project, but also that they are still useful tools with which one can approach the most recent artistic practice.

Références bibliographiques

  • ADORNO, Theodor W. (2004): Teoría estética. Obra completa 7, trad. de Jorge Navarro Pérez, Madrid, Akal.
  • ADORNO, Theodor W. (2008): “Resumen de la industria cultural”, en Crítica de la cultura y sociedad I. Obra completa 10/1, trad. de Jorge Navarro Pérez, Madrid, Akal.
  • ADORNO, Theodor W. (2013): Estética. 1958/9, trad. de Silvia Schwarzböck, Buenos Aires, Las Cuarenta.
  • ADORNO, Theodor W. y HORKHEIMER, Max (1994): Dialéctica de la Ilustración, trad. de Juan José Sánchez, Madrid, Trotta.
  • BROWN, Nicholas (2019). Autonomy. The Social Ontology of Art under Capitalism, Durham, Duke University Press.
  • BUCHLOH, Benjamin H. D. (1990), “Conceptual Art 1962-1969: From the Aesthetic of Administration to the Critique of Institutions”, October, vol. 55, Winter, pp. 105-143.
  • BÜRGER, Peter (2000). Teoría de la vanguardia, trad. de Jorge García e intr. de Elio Piñón, Barcelona, Península.
  • CLAUSSEN, Detlev (2007): Th. W. Adorno. Uno de los últimos genios, trad. de Vicente Gómez, Valencia, Ediciones Universitat de Valencia.
  • DANTO, Arthur (2002): Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de la historia, trad. de Elena Neerman, Barcelona, Paidós.
  • EAGLETON, Terry (2006): La estética como ideología, trad. de Germán Cano y Jorge Cano, Madrid, Trotta.
  • ERJAVEC, Aleš (2010): “Aesthetics and the Aesthetic Today: After Adorno”, en VV.AA: Art and Aesthetics after Adorno, Townsend Papers in the Humanities nº 3, Berkley, University of California, pp. 182-209.
  • HEGEL, G. W. F. (2006): Filosofía del arte o Estética. Verano de 1826, trad. Domingo Hernández Sánchez, Madrid, Abada.
  • KANT, Immanuel (2009): Crítica del juicio, ed. y trad. Manuel García Morente, Madrid, Espasa Calpe.
  • KOSUTH, Joseph (1977): “Arte y filosofía I y II”, en BATTCOCK, Gregory (ed.): La idea como arte. Documentos del arte conceptual, trad. de Francesc Parcerisas, Barcelona, Gustavo Gili, pp. 60-81.
  • KOSUTH, Joseph (1969): “Art after Philosophy” (I, II, III), Studio International, nº 915, October, pp. 134-137; nº 916, November, pp. 160-161 and nº 917, December, pp. 212-213.
  • LÓPEZ, Silvia L. (2015): “De Adorno a Rancière: por una crítica de lo estético”, Constelaciones, nº7, pp. 109-137.
  • OSBORNE, Peter (1989), “Adorno and the metaphysics of modernism: The problem of a ‘postmodern’ art”, en Andrew Benjamin (ed.), The Problems of Modernity. Adorno and Benjamin, Londres, Routledge, pp. 23-48.
  • OSBORNE, Peter (2010): El arte más allá de estética. Ensayos filosóficos sobre el arte contemporáneo, trad. de Yaiza Hernández Velázquez, Joana Furió y Antonio García Álvarez, Murcia, CENDEAC.
  • PÉREZ CARREÑO, Francisca (ed.) (2005): Estética después del fin del arte. Ensayos sobre Arthur Danto, trad. de María José Alcaráz, Salvador Rubio Marco y Gerard Vilar, Madrid, Antonio Machado Libros.
  • RANCIÈRE, Jacques (2014): Aisthesis. Escenas del régimen estético del arte, trad. de Mariel Manrique y Hernán Marturet, Santander, Contracampo Libros.
  • RANCIÈRE, Jacques (2011): El malestar en la estética, trad. de M. A. Petrecca, L. Vogelfang y M. G. Burello, Madrid, Capital intelectual.
  • RANCIÈRE, Jacques (2009): El reparto de lo sensible. Estética y política, trad. de Cristóbal Durán, Helga Peralta, Camilo Rossel, Iván Trujillo y Francisco de Undurraga, Santiago de Chile, LOM.
  • SCHAEFFER, Jean-Marie (2005): Adiós a la estética, trad. de Javier Hernández, Madrid, Antonio Machado libros.
  • VILAR, Gerard (2017): Precariedad, estética y política, Almería, Círculo Rojo.