Estudio piloto sobre la percepción de la brecha de género en estudios de ingeniería informática

  1. García-Holgado, Alicia 1
  2. Vázquez-Ingelmo, Andrea 1
  3. Mena, Juanjo 2
  4. García-Peñalvo, Francisco J. 1
  5. González, Carina 3
  6. Sánchez-Gómez, Mª Cruz 2
  7. Verdugo-Castro, Sonia 2
  1. 1 1Dpto. de Informática y Automática. Universidad de Salamanca
  2. 2 Dpto. de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación. Universidad de Salamanca
  3. 3 Dpto. de Ingeniería Informática y de Sistemas. Universidad de La Laguna
Proceedings:
Aprendizaje, Innovación y Cooperación como impulsores del cambio metodológico

ISBN: 978-84-16723-77-5

Year of publication: 2019

Pages: 698-703

Type: Conference paper

DOI: 10.26754/CINAIC.2019.0142 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

Abstract

The gender gap is one of the main problems present in today's society. The equality, not only of women but of different gender identities, is part of the priorities of the European Union, as well as of a large part of the developed countries. In particular, in the areas of science, technology, engineering, and mathematics (STEM), the gender gap is visible in both the academic and professional fields. In higher education, according to a worldwide study, only 35% of all students enrolled in STEM studies are women. There are a large number of initiatives that work to reduce the gender gap in various contexts, from early childhood and primary education to the business sector. The present work presents a pilot study that allows validating the GENCE questionnaire defined in previous works. Specifically, it has been applied in the Degree in Computer Engineering of the University of Salamanca in order to know the perception of its students about the gender gap after applying a set of actions to promote diversity in the field of engineering.

Bibliographic References

  • Alcalá Cortijo, P., Bordons, M., García de Cortázar, M. L., Griñón, M., Guil, A., Muñoz, A., Pérez Sedeño, E., & Santesmases, M. J. (2005). Mujer y ciencia. La situación de las mujeres investigadoras en el sistema español deficiencia y tecnología. Recuperado de Madrid, Spain: https://icono.fecyt.es/informesypublicaciones/Paginas /Mujer-y-Ciencia-situacion-de-las-mujeresinvestigadoras-en-el-sistema-espa%C3%B1ol-deciencia-y-tecnologia.aspx
  • ComunidadMujer. (2016). Informe GET 2016: la brecha persistente. Primer estudio sobre la desigualdad de género en el ciclo de vida. Una revisión de los últimos 25 años. Recuperado de Chile: http://bit.ly/2zvbyDP
  • De Miguel Álvarez, A. (2008). Feminismo y juventud en las sociedades formalmente igualitarias. Revista de Estudios de Juventud(83), 29-45.
  • Fryer, R., & Levitt, S. (2010). An Empirical Analysis of the Gender Gap in Mathematics. American Economic Journal: Applied Economics, 2(2), 210-240.
  • García-Holgado, A., García-Peñalvo, F. J., Mena, J., & González-González, C. S. (2017). Introducción de la Perspectiva de Género en la docencia de Ingeniería del Software IV Congreso Internacional sobre Aprendizaje, Innovación y Competitividad (CINAIC 2017) (Zaragoza, Spain, October 4-6, 2017).
  • García-Holgado, A., García-Peñalvo, F. J., & Rodríguez Conde, M. J. (2018a). Pilot experience applying an active learning methodology in a Software Engineering classroom 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), (17-20 April 2018, Santa Cruz de Tenerife, Canary Islands, Spain) (pp. 940- 947). USA: IEEE.
  • García-Holgado, A., García-Peñalvo, F. J., & VázquezIngelmo, A. (2018b). Implementación de una metodología activa en Ingeniería del Software I (ID2017/009). Memoria de resultados. Recuperado de Salamanca, Spain: http://hdl.handle.net/10366/138282
  • García-Holgado, A., Mena, J., García-Peñalvo, F. J., & González, C. S. (2018c). Inclusion of gender perspective in Computer Engineering careers: Elaboration of a questionnaire to assess the gender gap in Tertiary Education 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), (17-20 April 2018, Santa Cruz de Tenerife, Canary Islands, Spain) (pp. 1547-1554). USA: IEEE.
  • García-Holgado, A., Mena, J., González, C. S., & GarcíaPeñalvo, F. J. (2019a). Perspectiva de Género en Ingeniería Informática: Cuestionario GENCE (Technical Report GRIAL-TR-2019-001). Recuperado de Salamanca, Spain: https://repositorio.grial.eu/handle/grial/14
  • García-Holgado, A., Vázquez-Ingelmo, A., Verdugo-Castro, S., González, C. S., Sánchez-Gómez, M. C., & GarcíaPeñalvo, F. J. (2019b). Actions to promote diversity in engineering studies: a case study in a Computer Science Degree 2019 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), (9-11 April 2019, Dubai, UAE). USA: IEEE.
  • García-Peñalvo, F. J. (2018). Proyecto Docente e Investigador. Catedrático de Universidad. Perfil Docente: Ingeniería del Software y Gobierno de Tecnologías de la Información. Perfil Investigador: Tecnologías del Aprendizaje. Área de Ciencia de la Computación e Inteligencia Artificial. Salamanca, España: Departamento de Informática y Automática. Universidad de Salamanca.
  • García-Peñalvo, F. J. (2019). Women and STEM disciplines in Latin America. The W-STEM European Project. Journal of Information Technology Research, 12(4).
  • Gil-Juárez, A., Feliu, J., Vall-Llovera, M., & Biglia, B. (2014). Trayectorias de vida tecnológica y género: factores psicosociales implicados en el acceso a las titulaciones de ingeniería informática. Recuperado de Instituto de la Mujer: http://www.inmujer.gob.es/areasTematicas/estudios/e studioslinea2014/docs/Trayectorias_vida_tecnologica _genero.pdf
  • González, C. S., Martínez-Estévez, M. d. l. A., MartínFernandez, A., Aranda, C., García-Holgado, A., Gil, M., Marcos, A., & Gershon, T. S. (2018). Gender and Engineering: Developing Actions to Encourage Women in Tech 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), (17-20 April 2018, Santa Cruz de Tenerife, Canary Islands, Spain) (pp. 2082-2087). USA: IEEE.
  • Guiso, L., Monte, F., Sapienza, P., & Zingales, L. (2008). Culture, Gender, and Math. Science, 320(5880), 1164- 1165. doi:10.1126/science.1154094
  • Hill, C., Corbett, C., & St Rose, A. (2010). Why so few? Women in science, technology, engineering, and mathematics: ERIC.
  • OECD. (2014). PISA 2012 Results: What Students Know and Can Do: Student Performance in Mathematics, Reading and Science (Volume I). Paris: OECD Publishing.
  • OECD. (2015). The ABC of Gender Equality in Education. Paris: OECD Publishing.
  • Peixoto, A., González, C. S. G., Strachan, R., Plaza, P., de los Angeles Martinez, M., Blazquez, M., & Castro, M. (2018). Diversity and inclusion in engineering education: Looking through the gender question 2018 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), (17-20 April 2018, Santa Cruz de Tenerife, Canary Islands, Spain) (pp. 2071-2075). USA: IEEE.
  • Pope, D. G., & Sydnor, J. R. (2010). Geographic Variation in the Gender Differences in Test Scores. Journal of Economic Perspec- tives, 24(2), 95-108.
  • Rojas Betancur, M., Méndez Villamizar, R., & Montero Torres, L. (2013). Satisfacción laboral y relaciones de género en la Universidad. Revista Virtual Universidad Católica del Norte (40).
  • Stoet, G., & Geary, D. C. (2018). The Gender-Equality Paradox in Science, Technology, Engineering, and Mathematics Education. Psychological Science, 29(4), 581-593. doi:10.1177/0956797617741719
  • TIMSS. (2015). Trends in International Mathematics and Science Study. Recuperado de https://timssandpirls.bc.edu/timss2015/
  • UNESCO. (2016). STEM and Gender Advancement (SAGA): improved measurement of gender equality in science, technology, engineering and mathematics. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244375
  • UNESCO Institute for Statistics. (2018). Women in Science (FS/2018/SCI/51). Recuperado de http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/fs5 1-women-in-science-2018-en.pdf
  • Unidad de Mujeres y Ciencia del Ministerio de Economía, I. y. C. (2017). Científicas en Cifras 2015. Recuperado de Madrid, Spain: http://www.mecd.gob.es/dms/mecd/educacionmecd/areas-educacion/universidades/estadisticasinformes/datos-cifras/datos-y-cifras-SUE-2015-16- web-.pdf
  • White, J. L., & Massiha, G. H. (2016). The Retention of Women in Science, Technology, Engineering, and Mathematics: A Framework for Persistence. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 5(1), 1-8. doi:10.11591/ijere.v5i1.4515
  • World Economic Forum. (2016). The Industry Gender Gap: Women and Work in the Fourth Industrial Revolution. Recuperado de Geneva, Switzerland: http://bit.ly/2HoKv0Z
  • World Economic Forum. (2018). Insight Report. The Global Gender Gap Report 2018. Geneva, Switzerland: World Economic Forum.