Ritmos negros del PerúSobre décimas, penas y amarguras

  1. Montes Pérez, Carlos 1
  1. 1 UNED. Campus Noroeste
Revista:
REA. Revista euroamericana de antropología

ISSN: 2387-1555

Any de publicació: 2016

Títol de l'exemplar: Culturas e Identidades Afroamericanas

Número: 3

Pàgines: 11-20

Tipus: Article

Altres publicacions en: REA. Revista euroamericana de antropología

Resum

In contrast to other existing cultural forms in Peru, the ones belonging to the African descendent group has not often been studied by the social sciences, nor have they fully enjoyed the prestige, the they deserve. Perhaps the raison is this group was invisible and powerless during the colonial and republican period in Peru. The purpose of this paper from an anthropological point of view is to highlight some of the features of the African American culture in Peru. First it is necessary to explain the relationship this group has with the idea of “otherness”. They have not recognized from in a institucional, political or cultural standpoint. That's why this work will analyze, first of all, some of the keys that have shaped this invisible situation from the epoch of colonial slavery up to the modern consolidation of the racial stereotypes. Secondly, we will explain the emphasized features from this particular grammar of the identity following the analytical model proposed by Baumann. And finally we will center on the work of the Peruvian author Nicomedes Santa Cruz, maximum exponent of the African American culture Nicomedes Santa Cruz, who has inspired the contemporary processes of ethnicity of the African American culture in Peru.

Referències bibliogràfiques

  • AGUIRRE, C. (2004) “Los irrecusables datos de la estadística del crimen: la construcción social del delito en la Lima de mediados del siglo XIX” en MC EVOY, C. (ed) La experiencia burguesa en el Perú (1840-1940) Madrid, Frankfurt Iberoamericana, pp. 309-329.
  • AGUIRRE, C. (2005) Breve historia de la esclavitud en el Perú. Una herida que no deja de sangrar. Fondo editorial del Congreso del Perú. Lima.
  • ARRELUCEA, M y COSAMALÓN, J. (2015) La presencia afrodescendiente en el Perú. Siglos XVI-XX. Lima, Ministerio de Cultura.
  • BAUMANN,G. 2001) El enigma multicultural. Un replanteamiento de las identidades nacionales, étnicas y religiosas. Barcelona, Paidos.
  • BAUMANN, G. and GINGRICH, A. (2004) Grammars of identity and alterity. A structural Approach. New York, Berghahn Books.
  • CAJAL, N. (2005) “Recursos de información multimedia en la Casa de América: fondos para la investigación de la cultura afroamericana. La donación de Nicomedes Santa Cruz. Ponencia inédita presentada en el XI Encuentro de Latinoamericanistas Españoles, 26-28 de mayo 2005. Tordesillas, Valladolid.
  • DUMONT, L. (1980) Homo hierarchicus: The caste system and its implications. Chicago, University of Chicago Press.
  • FLORES, A. (1984) Aristocracia y plebe. Lima 1760-1820. Lima. Editorial Mosca azul.
  • GARCÍA, C. (2007) La utopía negra. Lima. Fondo Editorial de la Facultad de Letras de la UNMSM.
  • MARIÑEZ, P. A (2003) Nicomedes Santa Cruz, decimista, poeta y folclorista afroperuano. Instituto de Cultura de San Luis Potosí.
  • RAMOS, C. (2006) Historia del derecho civil peruano. Tomo V. Los signos del cambio. Las instituciones. Lima. Fondo Editorial Pontificia Universidad Católica del Perú.
  • ROHNER, F. (2014) “Literatura afro en el Perú. Nicomedes Santa Cruz y la esquividad del canon” en: HUARAG, E. (editor) Los afrodescendientes en el Perú republicano. Lima, Pontificia Universidad Católica del Perú.
  • SANTA CRUZ, N. (2004) Canto negro. Madrid, Libros en red.