Identificación de dificultades de lectura en estudiantes de primero y tercero de educación primaria

  1. Gorjón Palos, Laura 1
  2. Isidro de Pedro, Ana Isabel 2
  1. 1 Educadora Social
  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2020

Issue Title: CRECIMIENTO PSICOLÓGICO Y AFRONTAMIENTO DE LA MADUREZ

Volume: 2

Issue: 1

Pages: 283-294

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2020.N1.V2.1852 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

This work investigates the learning difficulties in reading in schoolchildren who are in the First and the Third grades of Primary Education. The main purpose was to detect reading learning difficulties in Primary Education in order to that the educational center performs a preventive intervention. The sample consisted of 109 schoolchildren aged between 6 and 10 years. For that, an empirical study was carried out in which the following tests were applied: a Global Reading Level Test (TECLE), a word reading test (PIPE), a spelling test (ORT) and two tests for evaluation of the metaphonological representations (SIL and FON). The results show that it is possible to detect reading difficulties early. From this detection, schools can perform an early intervention so that such difficulties are mitigated or remedied.

Bibliographic References

  • Armbruster, B.B., Lehr, F., Osborn, J. y Adler, C.R. (2009). Put reading first: The research building blocks of reading instruction: Kindergarten through grade 3. National Institute for Literacy.
  • Cuevas, P.G. (2005). Atención temprana: prevención, detección e intervención en el desarrollo (0-6 años) y sus alteraciones. Editorial Complutense.
  • Defior, S. (2014). Procesos implicados en el reconocimiento de las palabras escritas. Processes involved in the recognition of written words. Aula, 20, 25.
  • Defior, S. y Serrano, F. (2011). Procesos fonológicos explícitos e implícitos, lectura y dislexia. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 11 (1), 79-94.
  • Domínguez, A.B., Alegría, J., Carrillo, M. y Soriano, J. (2013). PEALE. Pruebas de Evaluación Analítica de Lengua Escrita. Universidad de Salamanca. Número de asiento registral: 00/2013/4067.
  • Domínguez et al. (2014). Elaboración de un programa de enseñanza de habilidades morfosintácticas para estudiantes sordos: efectos sobre las estrategias de lectura de frases. Investigación financiada por el MICINN (proyecto EDU2014-52739).
  • De los Reyes, A.C. Lewis, H.S. y Peña, O.M. (2008). Estudio de prevalencia de dificultades de lectura en niños escolarizados de 7 años de Barranquilla (Colombia). Psicología desde el Caribe, 22, 37-49.
  • Goswami, U. (2011). A temporal sampling framework for developmental dyslexia. Trends Incognitive Sciences, 15 (1), 3-10.
  • Hoover, W.A. y Gough, P.B. (1990). The simple view of reading. Reading and Writing: An Interdisciplinayr Journal, 2, 127-160.
  • Infante, M., Coloma, C.J. y Himmel, E. (2012). Comprensión lectora, comprensión oral y decodificación en escolares de 2º y 4º básico de escuelas municipales. Estudios Pedagógicos, 38(1), 149-160.
  • Jiménez, J.E., Guzmán, R. y Rodríguez, C. (2009). Prevalencia de las dificultades específicas de aprendizaje: la dislexia en español. Anales de Psicología, 25(1), 78-85.
  • Kolb, B. y Whishaw, I.Q. (1999). Fundamentals of human Neuropsychology. Language. United States of America: W. H. Freeman and Company Worth Publishers.
  • Lyon, R.G., Shaywitz, S.E. y Shaywitz, B.A. (2003). Defining dyslexia, comorbidity, teacher’s knowledge of language and reading. Annals of Dyslexia, 53, 1-14.
  • Marín, J. y Carrillo, M.S. (1999). Test Colectivo de Eficacia Lectora (TECLE). Universidad de Murcia. Disponible en A. Cuadro, D. Costa, D. Trías, y P. Ponce de León (2009). Evaluación del nivel lector. Manual técnico del test de Eficacia Lectora (TECLE).
  • National Early Literacy Panel (2008). Developing early literacy: Report of the National Early Literacy Panel. Washington, DC: National Institute for Literacy.
  • Ripoll, J.C. y Aguado, G. (2015).Enseñar a leer. Cómo hacer lectores competentes. En J.C. Ripoll y G. Aguado (Ed.), Modelo de lectura (pp.15-38). Madrid: EOS.
  • Zevallos, D.S., Arcos, N.P. y Ripoll, J.C. (2017). La concepción simple de la lectura en alumnos de 4º de primaria de una escuela fiscal de Quito. Alteridad. Revista de Educación,1, 115-122.