Responsabilidad universitaria en la implementación de los objetivos de desarrollo sostenible

  1. Sara Serrate Gonzále 1
  2. Judith Martín Lucas 1
  3. David Caballero Franco 1
  4. José Manuel Muñoz Rodríguez 1
  1. 1 Universidad de Salamanca (España)
Journal:
European Journal of Child Development, Education and Psychopathology

ISSN: 2530-0776 2340-924X

Year of publication: 2019

Issue Title: (Diciembre, 2019)

Volume: 7

Issue: 2

Pages: 183-196

Type: Article

DOI: 10.30552/EJPAD.V7I2.119 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: European Journal of Child Development, Education and Psychopathology

Abstract

The adoption of the 2030 Agenda for Sustainable Development approved by United Nations should be promoted by higher education institutions. A great way to achieve this goal is to foster awareness on sustainability and development to undergraduate students con sidering their different studies areas. This paper present results obtained from the first and forth objectives from EDINSOST project. EDINSOST is a Spanish project focused on training in Sustainability in higher educational Spanish system. In this case, t he results provided come from the general competences on Sustainability from nine different Spanish universities. In this case we focus on the review of the general competences on Sustainability and a competences map which allows us to assess the different degree studies. Additionally, we will focus on the results from the perception of student’s analysis regarding Sustainability in Pedagogy and Social Education degrees. Focusing on the most relevant contributions related view and assessment of Sustainabili ty, their formative experience within university and their improvement proposals regarding methodology and curricular organization

Bibliographic References

  • Andrades, F.J., Larrán, M., y Muriel, M.J. (2018). Analysing the incorporation of sustainability themes into the university curricula: a case study of a Spanish public university. International Journal of Sustainable Development & World Ecology, 3(1), 642-654.
  • Aznar, P., y Barrón, A. (2017). El desarrollo humano sostenible: un compromiso educativo. Teoría de la Educación, 29(1), 22-53.
  • Boni, A., Hofmann, A., y Sow, J (2012). Educando para una ciudadanía global. Una experiencia de investigación cooperativa entre docentes y profesionales de las ONGD. Estudios sobre Educación, 23, 63-81.
  • Campbell, D.T., y Stanley, J.C. (1963). Experimental and quasi-experimental designs for research. Chicago: Rand McNally & Company.
  • Caride, J.A. (2017). Educación social, derechos humanos y sostenibilidad en el desarrollo comunitario. Teoría de la Educación, 29(1), 245-272.
  • Sánchez, F., Segalás, J., Vidal, E., Martín, C., Climent, J., López, D., y Cabré, J.M. (2018). Improving engineering educators’ sustainability competencies by using competency maps: The EDINSOST project. International Journal of Engineering Education, 34(5), 1527-1537.
  • CONGCYL (2014). Posicionamiento sobre la importancia de la Educación para el Desarrollo y el rol de las ONGD en la construcción de una ciudadanía global. Valladolid: CONGCYL.
  • Larrán, M., Herrera, J., y Andrades, F. (2015). Factors influencing the presence of sustainability initiatives in the strategic planning of Spanish universities. Environmental Education Research, 21(8), 1155-1187.
  • Martín, J., y Caballero, D. (2017). La Cooperación Oficial europea y española ante el nuevo escenario del sistema internacional de cooperación al desarrollo. Acciones e Investigaciones Sociales, 37, 7-25.
  • Michelsen, G. (2016). Policy, politics and polity in higher education for sustainable development. En M. Barth, G. Michelsen, T. Rieckmann e I. Routledge (Eds), Handbook of Higher Education for Sustainable Development (pp. 40-55). New York: Routledge.
  • Murga-Menoyo, M.A. y Novo, M. (2015). The processes of integrating sustainability in higher education curricula: A theoretical-practical experience regarding key competences and their cross-curricular incorporation into degree courses. En W. Leal Filho (Ed.), Transformative Approaches to Sustainable Development at Universities (pp. 119–135). Cham: Springer International Publishing.
  • Murga-Menoyo, M.A. y Novo, M. (2017). Sostenibilidad, desarrollo «glocal» y ciudadanía planetaria. Revista Teoría de la Educación, 29, 55-78.
  • Naciones Unidas (2012). The future we want: Outcome document of the United Nations Conference on Sustainable Development adopted. Rio de Janeiro: United Nations.
  • Naciones Unidas (2014) El camino hacia la dignidad para 2030: acabar con la pobreza y transformar vidas protegiendo el planeta. Nueva York: United Nations.
  • Núñez, B., Calvo, R., y Álvarez, J.M. (2015). Los proyectos de cooperación: una actividad de tiempo libre de alumnos universitarios. Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria, 25, 201-220. doi:10.7179/PSRI_2015.25.9
  • Ortega, M.L. (2007). Estrategia de Educación para el Desarrollo de la Cooperación Española. Madrid: Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación.
  • Sainz, J. (2016). El papel de las Enseñanzas Técnicas Universitarias en la Cooperación Universitaria al Desarrollo y en la formación de ciudadanía global y transformadora. Revista de Didáctica: IKASTORRATZA, 17, 1-7.
  • Sánchez, F., Segalas, J., Cabré, J., Climent, J., López, D., Martín, C., y Vidal, E. (2017). El proyecto EDINSOST: Inclusión de los ODS en la educación superior. Revista Española de Desarrollo y Cooperación, 41, 67-81.
  • Segalas, J., y Sánchez, F. (2019). El proyecto EDINSOST. Formación en las Universidades españolas de profesionales como agentes de cambio para afrontar los retos de la sociedad. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1), 1204.
  • Valderrama-Hernández, R., Alcántara, L., Sánchez-Carracedo, F., Caballero, D., Gil-Doménech, D., Serrate, S., Vidal-Raméntol, S., y Miñano, R. (2019). ¿Forma en sostenibilidad el sistema universitario español? Visión del alumnado de cuatro universidades. Educación XX1, 22(1), 1-26.