Las Competencias Informacionales Observadas y Auto-percibidas en el Profesorado Iberoamericano

  1. De los Santos Lorenzo, Mayeily 1
  2. MARTÍNEZ ABAD, FERNANDO 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Zeitschrift:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Datum der Publikation: 2021

Ausgabe: 35

Nummer: 96

Seiten: 163-184

Art: Artikel

DOI: 10.47553/RIFOP.V96I35.1.81358 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Andere Publikationen in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Zusammenfassung

Information literacy (ILC) has gained great importance in recent years, studies have been conducted at all levels of education and there has been much discussion of the relevance of ILC as one more digital skill that cannot be isolated from academic programs. Currently, in the literature on the subject we find that researchers focus on knowing the perception that students have and creating training programs in institutions, either through the subjects or through the libraries, forgetting the role that teachers play in the training process. The present work has focused on making a diagnosis with an observed evaluation of competencies and selfperceived competencies of CI in university professors, through a survey study applied to 230 professors from 6 universities of higher education in Latin America (Mexico, Chile, Argentina, Colombia, Dom. Rep. and Spain). The predictor variables were the subjects' country of origin and work experience and the CIO-CIA dimensions were the criteria variables. A nonparametric analysis was performed, since the data did not follow a normal distribution. The main results show that the level of competence observed is higher in university teachers in Spain. Likewise, it was verified that the perception that the teachers have about their abilities does not correspond to what was observed.

Bibliographische Referenzen

  • Abad, F. J. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Síntesis.
  • Aguaded-Gómez, I., & Pérez, M. (2012). Estrategias para la alfabetización mediática: competencias audiovisuales y ciudadanía en Andalucía. New Approaches in Educational Research, 1(1), 25-30. https://doi.org/10.7821/naer.1.1.22-26
  • Al-Quallaf, C.L. (2020). Information Literacy Skills of Graduate Students: A Case of the Master’s fo Information Studies Program in Kuwait. Journal of Information & Knowledge Management, 19(2). https://doi.org/10.1142/S0219649220500112
  • Anyaoku, E. N. (2016). Librarians conceptions of information literacy in three federal universities in South East Nigeria: Implications for effective implementations of information literacy programmes. Library Philosophy and Practice, 2016(1). http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/1357
  • Area, M. (2010). ¿Por qué formar en competencies informacionales y digitales en la educación superior? Revista de Universidad y Sociedad Del Conocimiento, 7(2), 2–5. https://doi.org/10.7238/rusc.v7i2.976
  • Area, M., Gutiérrez, A., & Vidal, F. (2012). Alfabetización digital y competencias informacionales. Fundación Telefónica, Ariel. https://ddv.ull.es/users/manarea/public/libro_%20Alfabetizacion_
  • Association of College and Research Libraries. (2016). Information literacy competency standards for higher education. ACRL.
  • Bielba Calvo, M., Martínez Abad, F., & Rodríguez Conde, M. J. (2016). Validación psicométrica de un instrumento de evaluación de competencias informacionales en la educación secundaria. Bordón. Revista de Pedagogía, 68(2), 27-43.
  • Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Joint Research Centre, European Commission. http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/webdigcomp2.1pdf_(online).pdf
  • Castillo, Y., Arguelles, R., & Labaceno, I. R. (2016). Competencias informacionales. Breves reflexiones sobre el tema. Revista de Información Científica. 95(4), 647– 658.
  • Cinthya, T., Vitela, M., Lau, J., & Ornelas, M. L. (2018). Parámentros para el diseño de instrumentos en la evaluación del desarrollo de habilidades, competencias y alfabetización informacional. Lumina, 12(1), 124–145. https://doi.org/10.34019/1981-4070.2018.v12.21490
  • Cohen, L., & Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. La Muralla.
  • Diario oficial de la Unión Europea. (2018). Recomendación del Consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. Consejo de la Unión Europea. https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=ES
  • Dolenc, K.; Šorgo, A. (2020). Information literacy capabilities of lower secondary school students in Slovenia. The Journal of Educational Research, 113(5), 335- 342. https://doi.org/10.1080/00220671.2020.1825209
  • CRUE, & REBIUN. (2014). Definición de competencias informacionales. https://www.rebiun.org/sites/default/files/2017- 11/Definicion_Competencias_Informacionales_2014.pdf
  • CRUE-TIC, & REBIUN. (2009). Competencias informáticas e informacionales en los estudios de grado. http://rebiun.xercode.es/xmlui/handle/20.500.11967/49
  • de Pablos, J. (2010). Universidad y sociedad del conocimiento . Las competencias. Revista de Universidad y Sociedad Del Conocimiento, 7, 6–16. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v7i2.977
  • Dominguez-Aroca, M.-I. (2011). La Biblioteca y Las Competencias Informacionales en el Currículo de los Estudiantes de Ciencias, Medicina y Ciencias de la Salud de la Univercidad de Alcalá. Profesional de la Información, 26(3), 516–524. https://doi.org/10.3145/epi.2017.may.18
  • Fernández-Márquez, E., & Leiva-Olivencia, J. J. (2018). Competencias digitales en docentes de Educación Superior. Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 12(1), 213–231. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.12.558
  • García Llorente, H. J., Martínez Abad, F., & Rodríguez Conde, M. J. (2019). Validation of a measure instrument related to self-perceived informational competences in compulsory secondary education. Anales de Documentacion, 22(1). https://doi.org/10.6018 / analesdoc.22.1.305641
  • García-Llorente, H. J.; Martínez-Abad, F.; Rodríguez-Conde, M. J. (2020). Evaluación de la competencia informacional observada y autopercibida en estudiantes de educación secundaria obligatoria en una región española de alto rendimiento PISA. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-17.
  • Gil, E. L. (2019). Introducing information literacy into a marketing budget class assignment: A case study. Journal of Business & Finance Librarianship, 24(1-2), 1-16. https://doi.org/10.1080/08963568.2019.1632646
  • Gómez, J. A. (2010). Las bibliotecas universitarias y el desarrollo de las competencias informacionales en los profesores y los estudiantes. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal.
  • Hammons, J. (2020). Teaching the teachers to teach information literacy: A literature review. The Journal of Academic Librarianship, 46(5), 102196. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2020.102196
  • Hernández Hernández, C. J. (2010). A Plan for Information Competency Training via Virtual Classrooms: Analysis of an Experience involving University Students. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 7(2), 39-49. https://doi.org/10.7238/rusc.v7i2.981
  • Hernandez, R., Fernandez, C., & Baptista, M. del P. (2010). Metodología de la investigación. In Metodología de la investigación (5ta ed.). McGRAW-HILL.
  • Hueso, A., & Cascant, M. J. (2012). Metodología y técnicas cuantitativas de investigación. Universitat Politècnica de València. https://riunet.upv.es/handle/10251/17004
  • INTEF. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. INTEF. https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_MarcoCom%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf
  • Kaviev, A. F., & Mamontova, M. S. (2016). Information competence of a library specialist as a condition for their professional development. International Journal of Environmental and Science Education, 11(9), 2745–2759. https://doi.org/10.12973/ijese.2016.718a
  • Kelham, C., & Marshall, A. (2014). Health care librarians and information literacy: An investigation. Health Information and Libraries Journal, 31(3), 235–238. https://doi.org/10.1111/hir.12071
  • Manso-Perea, C., Cuevas-Cerveró, A., & González-Cervantes, S. (2019). Competencias informacionales en los estudios de grado en enfermería: el caso español. Revista Española de Documentación Científica, 42(1), 1-15. https://doi.org/10.3989/redc.2019.1.1578
  • Martínez-Abad, F., & Rodríguez-Conde, M. J. (2017). Comportamiento de las correlaciones producto-momento y tetracórica-policórica en escalas ordinales: Un estudio de simulación. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 23(2). https://doi.org/10.7203/relieve.23.2.9476
  • Melgar, F. M., Chiecher, C. A., Elisondo, C. R., & Donolo, S. D. (2017). Alfabetización informacional. Una tarea en Facebook para explorar museos virtuales. Ciencia, Docencia y Tecnología, 28(54), 216–234. http://hdl.handle.net/11336/79462
  • Parlamento Europeo y Consejo de la Unión Europea. (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Diario Oficial de la Unión Europea. https://www.boe.es/doue/2006/394/L00010-00018.pdf
  • Pinto, M., Fernández-Ramos, A., Sánchez, G., & Meneses, G. (2013). Information Competence of Doctoral Students in Information Science in Spain and Latin America: A Self-assessment. Journal of Academic Librarianship, 39(2), 144.154. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2012.08.006
  • Pirela, J., Paredes, A., Portillo, L., & Caldera, E. (2015). Desarrollo de competencias informativas en la formación general de la Universidad del Zulia. Revista de Ciencias Sociales (RCS), 21(2), 347–360. http://dx.doi.org/10.31876/rcs.v21i2.25728
  • Rodrigues, R. (2014). Búsqueda, selección y gestión de información académica de los nativos digitales: Pocas sorpresas y grandes retos educativos. Digital Education Review, (26), 39–60. https://doi.org/10.1344/der.2014.0.39-60
  • Rodríguez, K.; Cádiz, L.; Penkova, S. (2018). Integration of information literacy skills into the core business curriculum at the University of Puerto Rico Río Piedras. Journal of Business & Finance Librarianship, 23(2), 117-130. https://doi.org/10.1080/08963568.2018.1467168
  • Sarzhanova, G. B., Alimbekova, A. A., Slambekova, T. S., Albytova, N. P., & Salykzhanova, S. B. (2016). Information competence as a means of developing leadership qualities in student-teachers. International Journal of Environmental and Science Education, 11(9), 2887-2899. https://doi.org/10.12973/ijese.2016.729a
  • Seufert, S.; Stanoevska-Slabeva, K.; Guggemos, J. (2020). Assessing subjective and objective information literacy at upper secondary schools—An empirical study in four German-speaking countries. International Journal of Learning Technology, 15(1), 82-103. https://doi.org/10.1504/IJLT.2020.107666
  • Terán, L., & González, A. J. (2016). Lo cuantitativo y cualitativo en la investigación. Un apoyo a su enseñanza. Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 7(13), 15–36.
  • Delors, J. (1996). Learning, the treasure within: Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century. UNESCO.
  • Togia, A., Malliari, A., Korobili, S., & Nitsos, I. (2014). The Development of an Online Information Literacy Tutorial for Greek High School Students. The International Journal of Literacies, 20(2), 63–78. https://doi.org/10.18848/2327-0136/CGP/v20i02/48814
  • Toledo, M. C., & Maldonado-Radillo, S. E. (2015). Alfabetización informacional en instituciones de educación superior: Diseño de un instrumento. Biblios: Journal of Librarianship and Information Science, (60), 14–31. https://doi.org/10.5195/biblios.2015.245
  • Torrecilla Sánchez, E. M., Martínez Abad, F., Olmos Migueláñez, S., & Rodríguez Conde, M. J. (2014). Formación en competencias básicas para el futuro profesorado de educación secundaria: Competencias informacionales y de resolución de conflictos. Profesorado, 18(2), 189-208.
  • Universidad de Navarra. (2013). Equivalencia de sistemas de calificación universitarios extranjeros a los sistemas de calificación universitarios españoles escala 0-10 y escala 0-4. http://www.unavarra.es/digitalAssets/213/213368_1tabla_conversion_Mini sterio_Educacion.pdf
  • Uribe, A., Pinto, M., Gómez, R., & Cordón, J. A. (2011). La producción científica internacional sobre competencias informacionales e informáticas: tendencias e interrelaciones. Información Cultura y Sociedad, (25), 29–62. http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/ics/article/view/646/824#
  • Valverde, O., Reyes, S. Á., & Espinosa, E. (2013). Diseño de curso básico para la alfabetización informacional de profesores. Educación Médica Superior, 27(2), 194-202. http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/165/88
  • Vargas, G. M. G. (2012). Administración de la educación sustentada en la teoría de la complejidad: un enfoque emergente en la sociedad de la información. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, 4(1), 27-43. https://doi.org/10.5007/1983-4535.2011v4n1p27
  • Willson, G., & Angell, K. (2017). Mapping the Association of College and Research Libraries information literacy framework and nursing professional standards onto an assessment rubric. Journal of the Medical Library Association, 105(2), 150–154. https://dx.doi.org/10.5195%2Fjmla.2017.39