Aproximación al folklore en Educación Secundaria a través de Eadventure

  1. SONSOLES RAMOS AHIJADO 1
  2. ANA MARÍA BOTELLA NICOLÁS 2
  3. CARMEN VANESA ÁLVAREZ ROSA 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Etno: Cuadernos de Etnomusicología

ISSN: 2014-4660

Year of publication: 2018

Issue: 11

Pages: 203-219

Type: Article

More publications in: Etno: Cuadernos de Etnomusicología

Abstract

This article is part of the teaching innovation project (ID2015/0150) From folklore to videogames through video-tutorials, developed during the 2015/2016 course as part of the practical work of the subject Educational innovation in Music, Master’s Degree in Secondary Education Teaching of the University of Salamanca. This is the application of educational video games, which address the theme of folklore as a curricular content for Secondary Education. The main objective is to rescue the popular tradition of the past, interpret it in the present and project it towards the new generations of the future to familiarize the students with their folkloric roots. To assess different aspects associated with student satisfaction with the learning of folklore, a satisfaction survey developed through the Likert psychometric scale, applied at the end of each session, is representative of the result of the experience. The results give an evaluation of the teaching praxis oriented to the formation of the future teachers of musical education, as much in the slope of the didactic strategies as in the one related to the technological resources employed.

Bibliographic References

  • Arévalo Galán, Azahara. 2009. “Importancia del Folklore Musical como práctica educativa”. Revista LEEME, 23, 1-14
  • http://musica.rediris.es/leeme/revista/arevalo09.pdf (Fecha de consulta 10/05/2016)
  • Banco de Imágenes y Sonidos del INTE de Formación del Profesorado. 2012.
  • Secretaria de Estado de Educación, Formación Profesional y Universidades. http://recursostic.educacion.es/bancoimagenes/web/ (Fecha de consulta 30/01/2018)
  • Botella Nicolás, Ana María. 2013. “Las canciones de boda del Cancionero Musical de la Lírica Popular Asturiana de Eduardo Martínez Torner”. Revista de Folklore, 378, 4- 15. http://www.funjdiaz.net/folklore/pdf/rf378.pdf (Fecha de consulta 30/01/2018)
  • Botella Nicolás, Ana María; Cervera Martínez, Josefa y Sayas Roger, Joaquín. 2014. “Etnomusicología y tradición en la música de Chelva. Una propuesta didáctica en el aula de secundaria”. Revista de Folklore, 390, 13-39.
  • https://www.researchgate.net/profile/Ana_Botella_Nicolas/publication/265685864_Etno musicologia_y_tradicion_en_la_musica_de_Chelva_Una_propuesta_didactica_en_el_ aula_de_secundaria/links/5418b0d60cf203f155adb4fc.pdf (Fecha de consulta 10/02/2018)
  • Díaz G Viana, Luis. 2005. “Sobre el folklore en la actualidad y la pluralidad en la lectura”. Revista OCNOS, 1, 35-41. http://www.redalyc.org/html/2591/259120382003/ (Fecha de consulta 10/02/2018)
  • López Chavarri, Eduardo. 1927. Música Popular Española. Barcelona: Editorial Labor.
  • Martín Escobar, María Jesús. 1992. “El folklore músicaL en la enseñanza”. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 13, 53-65 . http://www.aufop.com/aufop/revistas/arta/impresa/54/1532 (Fecha de consulta 10/02/2018)
  • Olmeda, Federico. 1992. Cancionero popular de Burgos. Excelentísima Diputación Provincial de Burgos: Amabar.
  • Palacios, Miguel Ángel. 1984. Introducción a la música popular castellana y leonesa. Burgos: Junta de Castilla-León.
  • Pedrell, Felipe. 1958. Cancionero popular español. Barcelona: Editorial de música Boileau.
  • Ramos Ahijado, Sonsoles y Botella Nicolás, Ana María. 2015a. “Videojuegos y musicomovigramas. Innovación y recursos para el aprendizaje en Educación Primaria”. Revista Opción, 31(1), 609-619. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31043005033 (Fecha de consulta 06/02/2018)
  • Ramos Ahijado, Sonsoles y Botella Nicolás, Ana María. 2015b. “Educación musical a través de los videojuegos en la etapa de educación infantil”. En Experiencias y recursos de innovación en Educación Infantil, coords. Gómez, C. J. e Izquierdo T., 109-206. Murcia: Servicio publicaciones Universidad de Murcia (Edit.um).
  • Ramos Ahijado, Sonsoles y Botella Nicolás, Ana María. 2016. “La integración del videojuego educativo con el folklore. Una propuesta de aplicación en educación primaria”. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 115-121. http://revistas.um.es/reifop/article/view/267281/197721 (Fecha de consulta 06/02/2018)
  • Ramos Ahijado; Sonsoles y Botella Nicolás, Ana María y Fernández Gil, Zulema. 2016. “El folklore de Arenas de San Pedro y su repercusión en la educación musical. Propuestas educativas con el audiovisual”. Revista de Folklore, 412, 22-40.
  • http://www.redalyc.org/html/2170/217047011011/ (Fecha de consulta 08/02/2018)
  • Sánchez Rodríguez, Virginia. 2014. “Una propuesta educativa de escucha en relación con la imagen a través de la serie de animación Little Amadeus”. Cuadernos de Etnomusicología, 4, 60-87 http://www.sibetrans.com/etno/public/docs/cuadernos-deetnomusicologia-4-12-sanchez-rodriguez_1.pdf (Fecha de consulta 10/02/2018) Schindler, Kurt. 1941. Folk Music and Poetry of Spain and Portugal. New York:
  • Hispanic Institute in the United States. Software Eadventure. 2012. Recuperado de http://e-adventure.e-ucm.es/ Tutoriales Eadventure. 2012. Recuperado de http://e-adventure.e-ucm.es/tutorial/