Autodeterminación en el ámbito educativo en adolescentes con trastorno del espectro autista

  1. Sánchez Casado, Soraya 1
  2. Martín-Pastor, Elena 1
  3. Calvo Álvarez, Isabel 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Aldizkaria:
Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

ISSN: 2530-0350

Argitalpen urtea: 2021

Alea: 52

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 101-122

Mota: Artikulua

DOI: 10.14201/SCERO2021522101122 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

Laburpena

Self-determination constitutes a key dimension in the definition of people’s quality of life. This work focuses on analysing this dimension in adolescents with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the school setting, since it is considered one of the most relevant places for personal development at this life stage. Specifically, a systematic review is presented with the aim of obtaining more significant information on the level of self-determination among adolescents with autism within the educational scope, the variables that influence the most in their achievement and the interventions developed for a greater accomplishment of self-determined behaviour. From an initial research of 414 studies, only seven met the defined criteria. Main results achieved reflect low levels of self-determination for this group, where variables such as the level of disability, gender, age, etc., become the main barriers. Added to this is the shortage of self-determination improvement programmes. All this reflects the need for self-determination to gain greater visibility throughout the design of educational programmes.

Erreferentzia bibliografikoak

  • American Psychiatric Association. (2018). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). American Psychiatric.
  • Arellano, A. y Peralta, F. (2013). Calidad de vida y autodeterminación en personas con discapacidad. Valoraciones de los padres. Revista Iberoamericana de Educación, 63, 145-160.
  • Arellano, A. y Peralta, F. (2015). Autodeterminación personal y discapacidad intelectual: un análisis desde la perspectiva de las familias. Siglo Cero, 46(3), 7-25.
  • Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva: mejora escolar y retos para el siglo XXI. Participación Educativa. Revista del Consejo Escolar del Estado, 6(9), 41-51.
  • Arroyave, M. M. y Freyle, M. L. (2009). La autodeterminación en adolescentes con discapacidad intelectual. Innovar, Edición Especial en Educación, (supl. diciembre), 53-64.
  • Baña, M. (2011). Los trastornos del espectro autista y generales del desarrollo: inclusión social y calidad de vida. Ciencias Psicológicas, 5(2), 183-191.
  • Baña, M. (2015). El rol de la familia en la calidad de vida y la autodeterminación de las personas con trastorno del espectro del autismo. Ciencias Psicológicas, 9(2), 323-336.
  • Bonilla, M. y Chaskel, R. (2016). Trastorno del Espectro Autista. Revista Pediatría, 19-29.
  • Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la Educación Inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. OEI/FUHEM [Trad. cast. Booth, T. y Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion. Developing learning and participation in schools (3.ª ed. rev.). CSIE.
  • Carter, E. W., Lane, K. L., Cooney, M., Weir, K., Moss, C. K. y Machalicek, W. (2013a). Parent assessments of self-determination importance and performance for students with autism or intellectual disability. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 118(1), 16-31.
  • Carter, E. W., Lane, K. L., Cooney, M., Weir, K., Moss, C. K. y Machalicek, W. (2013b). Self-determination among transition-age youth with autism or intellectual disability: Parent perspectives. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 38(3), 129-138. https://doi:10.2511/027494813809330234
  • Chadwick, D. D. y Fullwood, C. (2018). An online life like any other: identity, self-determination, and social networking among adults with intellectual disabilities. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 21(1), 56-64. https://doi:10.1089/cyber.2016.0689
  • Chou, Y. C., Wehmeyer, M. L., Palmer, S. B. y Lee, J. (2016). Comparisons of self-determination among students with autism, intellectual disability, and learning disabilities: a multivariate analysis. Focus on Autism and other Developmental Disabilities, 32(2), 124-132. https://doi:10.1177/1088357615625059
  • Chou, Y.-C., Wehmeyer, M. L., Shogren, K. A., Palmer, S. B. y Lee, J. (2015). Autism and self-determination: factor analysis of two measures of self-determination. Focus on autism and other developmental disabilities, 32(3), 163-175. https://doi:10.1177/1088357615611391
  • Echeita, G. (2017). Educación inclusiva. Sonrisas y lágrimas. Aula Abierta, 46, 17-24. https:// doi:10.17811/rifie.46.2017.17-24.
  • Fernández, A., Morán, L., Campa, T., González, E., Gómez, L. E. y Monsalve, A. (2015). Resultados personales en autodeterminación en niños y adolescentes con Discapacidad Intelectual y Trastorno del Espectro del Autismo. Comunicación presentada en las IX Jornadas Científicas Internacionales de Investigación sobre Personas con Discapacidad.
  • García, C., Sahagún, M. y Villatoro, K. (2017). Calidad de vida en personas con Trastorno del Espectro del Autismo. Orbis: Revista de Ciencias Humanas, 12(36), 65-82.
  • González, M. C. y Peralta, F. (2006). Autodeterminación y discapacidad: antecedentes y estado actual de un nuevo paradigma en la educación especial. Revista Española de Pedagogía, 231, 275-288.
  • León, M. Á. (2008). Approaching the children’ families with autism. Psychosocial Intervention, 17(2), 215-230.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE, 106.
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. BOE, 295.
  • Mumbardó-Adam, C., Vicente, E., Giné, C., Guardia-Olmos, J., Raley, S. K. y Verdugo, M. Á. (2017). Promoviendo la autodeterminación en el aula: el modelo de enseñanza y aprendizaje de la autodeterminación. Siglo Cero, 48(2), 41-59.
  • Nota, L., Ferrari, L., Soresi, S. y Wehmeyer, M. (2007). Self-determination, social abilities and the quality of life of people with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 51(11), 850-865. https://doi:10.1111/j.1365-2788.2006.00939.x
  • Sandoval, M., Simón, C. y Márquez, C. (2018). ¿Aulas inclusivas o excluyentes?: barreras para el aprendizaje y la participación en contextos universitarios. Revista Complutense de Educación, 30(1), 261-276. https://doi:10.5209/rced.57266
  • Schalock, R. L. y Verdugo, M. Á. (2007). El concepto de calidad de vida en los servicios y apoyos para personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 38 (4), 21-36.
  • Shogren, K. A., López, S. J., Wehmeyer, M. L., Little, T. D. y Pressgrove, C. L. (2006). The role of positive psychology constructs in predicting life satisfaction in adolescents with and without cognitive disabilities: an exploratory study. Journal of Positive Psychology, 1, 37- 52. https://doi:10.1080/17439760500373174
  • Shogren, K. A., Shaw, L. A. y Mumbardó-Adam, C. (2019). The assessment of self-determination in Spanish and American adolescents: the Self-Determination Inventory: student report. Intellectual and Developmental Disabilities, 57(4), 274-288. https://doi:10.1352/1934-9556-57.4.274
  • Shogren, K. A., Wehmeyer, M. L., Palmer, S. B., Forber-Pratt, A. J., Little, T. D. y López, S. (2015). Causal agency theory: reconceptualizing a functional model of self-determination. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 50(3), 251-263.
  • Tamarit, J. (2001). Propuestas para el fomento de la autodeterminación en personas con autismo y retraso mental. En M. Á. Verdugo y F. B. Jordán de Urríes (Eds.), Apoyos, autodeterminación y calidad de vida (pp. 277-292). Amarú Ediciones.
  • Tamarit, J. (2005). Autismo: modelos educativos para una vida de calidad. Revista de Neurología, 40(1), 181-186.
  • Taylor, W. D., Cobigo, V. y Ouellette-Kuntz, H. (2019). A family systems perspective on supporting self-determination in young adults with intellectual and developmental disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities: JARID, 32(5), 1116-1128. doi:10.1111/jar.12601
  • The World Health Organization Quality of Life Assessment (WHOQOL). (1995). Position paper from the World Health Organization. Social Science and Medicine, 41(10), 1403-1409. https://doi:10.1016/0277-9536(95)00112-k
  • Timmons, J., Zalewska, A., Hall, A. C. y Fesko, S. (2017). Exploring the impact of community service on career exploration, self-determination, and social skills for transition-age youth with Autism Spectrum Disorders. Inclusion, 5(1), 16-32. https://doi:10.1352/2326-6988-5.1.16
  • UNESCO. (2017). La UNESCO avanza. La Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. UNESCO.
  • Vega, V., Álvarez, I. y Jenaro, C. (2017). Autodeterminación: explorando las autopercepciones de adultos con síndrome de Down chilenos. Siglo Cero, 49(2), 89-104. https:// doi:10.14201/scero201849289104
  • Verdugo, M. Á., Schalock, R. L., Arias, B., Gómez, L. E. y Jordán de Urríes, B. (2013). Calidad de vida. En M. Á. Verdugo y R. L. Schalock (Coords.), Discapacidad e inclusión: manual para la docencia (pp. 443-461). Amarú.
  • Vicente, E., Guillén, V. M., Verdugo, M. Á. y Calvo, M. I. (2018). El rol de los factores personales y familiares en la autodeterminación de jóvenes con discapacidad intelectual. Psicología Educativa, 24(2), 75-83. https://doi:10.5093/psed2018a13
  • Wehmeyer, M. L. (2005). Self-determination and individuals with severe disabilities: re-examining meanings and misiterpretations. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 30(3), 113-120.
  • Wehmeyer, M. L. (2009). Self-determination and the third generation inclusive practices. Revista de Educación, 249, 45-67.
  • Yianni-Coudurier, C., Darrou, C., Lenoir, P., Verrecchia, B., Assouline, B., Ledesert, B., Michelon, C., Pry, R., Aussilloux, C. y Baghdadli, A. (2008). What clinical characteristics of children with autism influence their inclusion in regular classrooms? Journal of Intellectual Disability Research, 52(10), 855-863. https://doi:10.1111/j.1365-2788.2008.01100.x