Comunicación interna e informal en las organizaciones

  1. Jorge Moret 1
  2. Carlos Arcila 2
  1. 1 Universidad de Los Andes
    info

    Universidad de Los Andes

    Bogotá, Colombia

    ROR https://ror.org/02mhbdp94

  2. 2 Universidad del Norte
    info

    Universidad del Norte

    Barranquilla, Colombia

    ROR https://ror.org/031e6xm45

Revue:
Temas de comunicación

ISSN: 0798-7803

Année de publication: 2011

Número: 22

Pages: 7-22

Type: Article

D'autres publications dans: Temas de comunicación

Résumé

The article reflects on the characteristics of the internal communication in the organisations, making emphasis on the informal part of this process. The authors describe the main concepts of internal communication as well as its different manifestations (downwards, horizontal, upwards and transversal) and links this with the informal structure of the organisation. It defines this as the spontaneous flow of messages. The article flags to ke elements in all this; the informal leaders and the rumours. The article argues that both the informal structure and the interpreters of those structures are part of the parallel structure which is called cultural net. This last has a hidden hierarchy which will be manifest in the overall cultural organisation.

Références bibliographiques

  • Aranes U., J. (1996). La comunicación institucional de la administración pública: entre la lógica autista-instrumental y la democrática. Zer, Revista de Estudios de Comunicación, No. 1. [Disponible en línea en: http://www.ehu.es/zer/zer1/12notinvaran.htm. Consultado 12/04/2008)]
  • Costa, J. (1993). “Las diez claves de la comunicación corporativa”, en Vargas, M. (coord.), II Simposio Latinoamericano de Comunicación Organizacional: Memorias, Cali, noviembre (3, 4 y 5) 1993, Págs. 69-86.
  • Costa, J. (2001). Imagen corporativa en el siglo XXI. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.
  • Kreps, G. L. (1990). La comunicación en las organizaciones. Wilmington: Addison Wesley Iberoamericana.
  • La Porte, J. M. (2001). Entusiasmar a la propia institución. Gestión y comunicación interna en las organizaciones sin ánimo de lucro. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias (Eiunsa).
  • López Yepes, J. (1989). "Introducción al estudio de los sistemas de información y documentación en las organizaciones", pp. 203-209 en López Yepes, José (comp.): Fundamentos de información y comunicación. Madrid: Eudema Universidad.
  • Lucas, A. (1997). La comunicación en la empresa en las organizaciones. Barcelona: Bosch Casa Editorial.
  • Miller, D. y Form, W. (1969). Sociología industrial. Madrid: Rialp.
  • Moret, J. y Arcila, C. (2009). Comunicación interna y cultura en las organizaciones: Caso Grupo Fisa (España). Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social "Disertaciones", 2 (2), Artículo 5. Disponible en la siguiente dirección electrónica:
  • http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/Disertaciones/
  • Restrepo, M. y Rubio, J. (1992). Intervenir en la organización. Bogotá: Significantes de Papel Ediciones.
  • Sayago, L. (2002). Investigación en comunicación organizacional. Revista Gestiopolis.com, julio de 2002. [Disponible en línea en: http://www.gestiopolis.com/recursos/documentos/fulldocs/ger/invcomunorga.htm. Consultado 19/12/2002)]
  • Suárez, O., Ruíz, C., Hincapié, L. y Mendoza, E. (2001). La comunicación informal en la organización, otra mirada desde la intersubjetividad. Revista Razón y Palabra, No. 23. [Disponible en línea en: http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n23/23 osuarez.html. Consultado18-12-2002)]
  • Varona, F. (2002). Desafíos de la comunicación globalizada en la cultura y la comunicación organizacional. Impacto de la Intranet-Internet en las organizaciones. Revista Científica
  • Digital Pensamiento Comunicacional LatinoAmericano–PCLA, Vol. 3, No. 2. [Disponible en línea en: http://www2.metodista.br/unesco/PCLA/revista10/revista10.htm. Consultado 14/03/2009)