El papel de los y las periodistas españoles ante la comunicación de la ciencia de datos en medios en línea

  1. Sánchez-Holgado, Patricia 1
  2. Arcila-Calderón, Carlos
  3. Frías-Vázquez, Maximiliano 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Year of publication: 2021

Issue Title: Investigación social sobre políticas del cuidado y la dependencia en Europa e Iberoamérica

Issue: 32

Pages: 344-375

Type: Article

More publications in: Prisma Social: revista de investigación social

Abstract

Data science, which includes big data and artificial intelligence, is present in many of the daily activities of our society, but it weighs a lack of citizen knowledge and a lack of trust. Improving the scientific culture that exists about these disciplines can mean a great advance in their understanding and their responsible incorporation into society. The public communication of this discipline is not very widespread, so the present work aims to study the role of journalists in the communication of data science, big data and artificial intelligence in Spain, identifying the understanding current they present and their usual practices. The methodology adopts a qualitative, exploratory and descriptive approach, based on personal and reconstructive interviews to understand the challenges and deficiencies that this group faces when reporting on data science. The results show relatively young journalists, with a shortage of women, attending to sources focused on the professional sector and to a lesser extent the academic one, with professional interest in the subject and in showing the impact it can have on society. The conclusions of this analysis will help journalists to improve their way of communicating science, and the media to improve their interest in these contents.

Bibliographic References

  • Álvarez-Gayou, J. L. (2005). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Paidos Educador.
  • BSA The Software Alliance. (2015). ¿Por qué son tan importantes los datos? https://data.bsa.org
  • Burns, T. W., O’Connor, D. J., & Stocklmayer, S. M. (2003). Science Communication: A Contemporary Definition. Public Understanding of Science, 12(2), 183–202. https://doi.org/10.1177/09636625030122004
  • Bustamante Alonso, N. B., & Guillén Alonso, S. T. (2017). Un acercamiento al Big Data y su utilización en comunicación. Mediaciones Sociales, (16), 115–134. https://doi.org/10.5209/MESO.58112
  • Cassany, R., Cortiñas Rovira, S., & Elduque, A. (2018). Comunicar la ciencia: El perfil del periodista científico en España. Comunicar: Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación, 26(55), 9–18. https://doi.org/10.3916/C55-2018-01
  • Chuan, C. H., Tsai, W. H. S., & Cho, S. Y. (2019). Framing artificial intelligence in American newspapers. AIES 2019 - Proceedings of the 2019 AAAI/ACM Conference on AI, Ethics, and Society, 339–344. https://doi.org/10.1145/3306618.3314285
  • Comisión Europea. (2017a). Special Eurobarometer 464a: Europeans’ attitudes towards cyber security Fieldwork. Comisión Europea. https://doi.org/10.2838/009088
  • Comisión Europea. (2017b). Special Eurobarometer 460: Attitudes towards the impact of digitisation and automation on daily life. Comisión Europea. https://doi.org/10.2759/835661
  • Cortiñas Rovira, S., Lazcano-Peña, D., & Pont Sorribes, C. (2015). Periodistas científicos y efectos de la crisis sobre la información de ciencia: ¿hacia dónde va la profesión? Estudio del caso español. Panacea, 16(42), 142–150.
  • Elías Pérez, C. (2015). Big data y periodismo en la sociedad red. Síntesis.
  • Fast, E., & Horvitz, E. (2017). Long-term trends in the public perception of artificial intelligence. Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence, 31(1), 963–969. https://ojs.aaai.org/index.php/AAAI/article/view/10635
  • FECYT. (2018). IX Encuesta de Percepción Social de la Ciencia y la Tecnología 2018. https://icono.fecyt.es/sites/default/files/filepublicaciones/18/epscyt2018_informe_0.pdf
  • Funkhouser, G. R. (1973). The Issues of the Sixties: An Exploratory Study in the Dynamics of Public Opinion. The Public Opinion Quarterly, 37(1), 62–75. http://www.jstor.org/stable/2747815
  • Grassler, M. (2016). El Periodismo de datos en el mercado del trabajo. En E. Blanco Castilla y M. Quesada (coords), Periodismo de datos, Cuadernos Artesanos de Comunicación 112 (pp. 107-137). Latina.
  • Godin, B., & Gingras, Y. (2000). What is scientific and technological culture and how is it measured? A multidimensional model. Public Understanding of Science, 9(1), 43–58. https://doi.org/10.1088/0963-6625/9/1/303
  • Hanitzsch, T., Hanusch, F., Ramaprasad, J., & de Beer, A. S. (2019). Worlds of Journalism: Journalistic cultures around the globe. En T. Hanitzsch, F. Hanusch, J. Ramaprasad, & A. S. de Beer (Eds.), Columbia University Press. https://doi.org/10.7312/hani18642
  • Hanitzsch, T., Van Dalen, A., & Steindl, N. (2018). Caught in the Nexus: A Comparative and Longitudinal Analysis of Public Trust in the Press. The International Journal of Press/Politics, 23(1), 3–23. https://doi.org/10.1177/1940161217740695
  • Hansen, M., Roca-Sales, M., Keegan, J., & King, G. (2017). Artificial Intelligence: Practice and Implications for Journalism. Policy Exchange Forum I, 1–21.
  • Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. https://www.academia.edu/23889615/._Hernández_Sampieri_R._Fernández_Collado_C._y_Baptista_Lucio_M._P_2010_
  • Iyengar, S., Peters, M. D., & Kinder, D. R. (1982). Experimental Demonstrations of the “Not-So-Minimal” Consequences of Television News Programs. The American Political Science Review, 76(4), 848–858. https://doi.org/10.2307/1962976
  • Javaheri, A., Moghadamnejad, N., Keshavararz, H., Javaheri, E., Dobbins, C., Momeni, E., & Rawassizadeh, R. (2019). Public vs Media Opinion on Robots. Computer Science. https://arxiv.org/pdf/1905.01615.pdf
  • Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido : teoría y práctica. Ediciones Paidós. https://books.google.es/books/about/Metodología_de_análisis_de_contenido.html?id=LLxY6i9P5S0C&redir_esc=y
  • Kristiansen, S., Schäfer, M. S., & Lorencez, S. (2016). Science journalists in Switzerland: Results from a survey on professional goals, working conditions, and current changes. Studies in Communication Sciences, 16(2), 132–140. https://doi.org/10.1016/j.scoms.2016.10.004
  • Laspra Pérez, B., & López Cerezo, J. A. (2019). Procientíficos críticos e implicados en la población española. (Percepción Social de La Ciencia y La Tecnología 2018). Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7270561
  • Liang, Y., & Lee, S. A. (2017). Fear of Autonomous Robots and Artificial Intelligence: Evidence from National Representative Data with Probability Sampling. International Journal of Social Robotics, 9(3), 379–384. https://doi.org/10.1007/s12369-017-0401-3
  • López García, X., Renó, D., & Punín, M. I. (2019). Periodismo digital: ¿reinventando o reciclando una profesión? En D. Rivera-Rogel & L. M. Romero-Rodríguez (Eds.), La comunicación en el escenario digital. Actualidad, retos y prospectivas. (pp. 325–346). Pearson.
  • Manikonda, L., Dudley, C., & Kambhampati, S. (2017). Tweeting AI: Perceptions of AI-Tweeters (AIT) vs Expert AI-Tweeters (EAIT). Computer Science. https://goo.gl/PdRlHT
  • Mateos-Garcia, J., Bakhshi, H., & Windsor, G. (2015). Skills of the datavores talent and the data revolution. Nesta. https://media.nesta.org.uk/documents/skills_of_the_datavores.pdf
  • Mellado, C. (2015). Professional Roles in News Content: Six dimensions of journalistic role performance. Journalism Studies, 16(4), 596–614. https://doi.org/10.1080/1461670X.2014.922276
  • Monleón-Getino, A. (2015). El impacto del Big-data en la Sociedad de la Información. Significado y utilidad. Historia y Comunicación Social, 20(2), 427–445. https://doi.org/10.1109/CLEOPR.2007.4391166
  • Paniagua, E. (2019, 28 y 29 de mayo). Inteligencia Artificial. Future Trends Forum. Madrid.
  • Pérez-Rodríguez, A., Pérez Escoda, A., & Sánchez-López, I. (2019). De lo audiovisual a lo transmedia. Competencias para las nuevas narrativas de los prosumidores en el ecosistema digital. En L. M. Romero Rodríguez & D. E. Rivera Rogel (Eds.), La comunicación en el escenario digital. Actualidad, retos y prospectivas. (pp. 119–146). Pearson Educación.
  • Rerimassie, V., Ying, M., Ravi Srinivas, K., & Ladikas, M. (2015). Public perceptions of science and technology in Europe, China and India. En M. Ladikas, S. Chaturvedi, Y. Zhao, & D. Stemerding (Eds.), Science and Technology Governance and Ethics: A Global Perspective from Europe, India and China (pp. 25–37). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-14693-5_3
  • Rohlman, A. (2019). What Is Data Science? - rondo24.github.io. Personal Page. https://rondo24.github.io/what_is_data_science
  • Rose, J., Barton, C., Souza, R., & Platt, J. (2013). The Trust Advantage: How to Win with Big Data. Boston Consulting Group. https://www.bcg.com/publications/2013/marketing-sales-trust-advantage-win-with-big-data
  • Ryan, G. W., & Bernard, H. R. (2003). Techniques to Identify Themes. Field Methods, 15(1), 85–109. https://doi.org/10.1177/1525822X02239569
  • Sánchez-García, P., Campos-Domínguez, E., & Berrocal Gonzalo, S. (2015). Las funciones inalterables del periodista ante los perfiles multimedia emergentes. Revista Latina de Comunicacion Social, 70, 187–208. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1042
  • Schafer, M. S. (2016). Mediated trust in science: Concept, measurement and perspectives for the “science of science communication.” Journal of Science Communication, 15(5). https://doi.org/10.22323/2.15050302
  • Semir, V. (2010). El «mutatis mutandis» de la comunicación científica en la era de internet. Artefactos, 3(3), 49–79. https://revistas.usal.es/index.php/artefactos/article/view/8429
  • Túñez-López, J. M., Fieiras Ceide, C., & Vaz-Álvarez, M. (2021). Impacto de la Inteligencia Artificial en el Periodismo: transformaciones en la empresa, los productos, los contenidos y el perfil profesional. Communication & Society, 34(1), 177–193.
  • Varona, D., & Gabarrón, N. (2015). El tratamiento mediático de la violencia de género en España (2000-2012): agenda setting y agenda building. Revista Para El Análisis Del Derecho InDret, 2(1). https://www.raco.cat/index.php/InDret/article/view/293105/381619
  • Williams, A., & Clifford, S. (2009). Mapping the Field: Specialist science news journalism in the UK national media. [Project Report]. Cardiff University. https://www.cardiff.ac.uk/journalism-media-and-culture