Determinantes de la percepción de corrupción legislativa en América Latina (1990-2016)

  1. Ana Belén Benito Sánchez 1
  2. Araceli Mateos Díaz 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Revista de estudios políticos

ISSN: 0048-7694

Year of publication: 2021

Issue: 192

Pages: 221-252

Type: Article

DOI: 10.18042/CEPC/REP.192.08 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de estudios políticos

Abstract

This work identifies changes and continuities in expert perceptions about legislative corruption in Latin America since democratic consolidation in 1990 to 2016. We use public opinion data from «Varieties of Democracy» project from Gothenburg University and Kellogg Institute, to explore the effect of partisan variables, and institutional variables, on the perception of legislative corruption in Latin America. Data shows that the lack of control by the legislative opposition and the ordinary courts, the commodification of electoral mobilization and the primacy of particularistic interests over the common good, are variables that increase the probability of perceiving parliamentary work as corrupt.

Bibliographic References

  • Acemoglu, D. y Robinson, J. (2012). Why nations fail. The origins of power, prosperity and poverty. New York: Crown Publisher. Disponible en: https://doi.org/10.1355/ae29-2j.
  • Adsera, A., Boix, C. y Payne, M. (2003). Are you being served? Political eccountability and the quality of government. Journal of Law, Economics and Organization, 19, (2), 445-490. Disponible en: https://doi.org/10.1093/jleo/ewg017.
  • Alcántara, M. (2004). ¿Instituciones o maquinas ideológicas? Origen, programa y organizaciones de los partidos latinoamericanos. Barcelona: Institut de Ciències Polítiques i Socials.
  • Alcántara, M. (dir.) (1994-2017). Proyecto Élites Parlamentarias Latinoamericanas (PELA). Universidad de Salamanca. Disponible en: https://oir.org.es/pela/.
  • Barreda, M. y Ruiz, L. (2014). Organismos electorales y calidad de la democracia en América Latina. Lima: Junta Nacional Electoral.
  • Barrientos, F. (2010). Confianza en las elecciones y el rol de los organismos electorales en América Latina. Revista de Derecho Electoral, 10, 1-35.
  • Benito, A. B. (2017). El diputado conseguidor. Representación política particularista en el Congreso de la República Dominicana, 1998-2010. Revista Española de Ciencia Política, 44, 151-179. Disponible en: https://doi.org/10.21308/recp.44.06.
  • Bowler, S., Farrell, D. y Katz, R. (1999). Party Discipline and Parliamentary Government. Ohio: Ohio State University Press.
  • Cañete Alonso, R. M. (2015). Privilegios que niegan derechos. Desigualdad extrema y secuestro de la democracia en América Latina y El Caribe. Oxford: Oxfam International. Disponible en: https://bit.ly/2Pmu5gX.
  • Carey, J. y Shugart, M. (1994). Incentives to Cultivate a Personal Vote. Electoral Studies, 14 (4), 417-439. Disponible en: https://doi.org/10.1016/0261-3794(94)00035-2.
  • Carlin, R. y Love, G. (2015). Who is the Latin American Voter? En R. Carlin, M. Singer y E. Zechmeister (eds.). The Latin American Voter: Pursuing Representation and Accountability in Challenging Context (pp. 31-60). Ann Arbor: University of Michigan Press. Disponible en: https://doi.org/10.3998/mpub.8402589.
  • Casas, K. y Zovatto, D. (2011). Para llegar a tiempo: apuntes sobre la regulación del financiamiento político en América Latina. Revista de Derecho Electoral, 12, 1-58. Disponible en: https://doi.org/10.22201/iij.24487910e.2012.2.9976.
  • Coppedge, M. J. et al. (2018). V-Dem [Country-Year/Country-Date] Dataset v8. Varieties of Democracy (V-Dem) Project. Disponible en: https://bit.ly/2NWI2Sc.
  • Cox, G., Morgenstern, S. y Wolfson, L. (2001). Legislaturas reactivas y presidentes proactivos en América Latina. Desarrollo Económico, 41 (163), 373-393. Disponible en: https:// doi.org/10.2307/3456006.
  • Ferraro, A. (2009). Reinventando el Estado. Por una Administración pública democrática y profesional en Iberoamérica. Madrid: Instituto Nacional de Administración Pública.
  • Fish, S. M. (2006). Stronger Legislatures, stronger democracies. Journal of Democracy, 1 (7), 5-20. Disponible en: https://doi.org/10.1353/jod.2006.0008.
  • Fisman R. y Gatti, R. (2002). Decentralization and corruption: evidence across countries. Journal of Public Economy, 83, 325-345. Disponible en: https://doi.org/10.1016/ S0047-2727(00)00158-4.
  • Freidenberg, F. y Alcántara, M. (2009). Selección de candidatos, política partidista y rendimiento democrático. México: Tribunal Electoral del Distrito Federal.
  • García Montero, M. (2009). Presidentes y Parlamentos. ¿Quién controla la actividad legislativa en América Latina? Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Gutmann, J., Padovano, F. y Voigt, S. (2015). Perception vs. Experience: Explaining differences in corruption measures using microdata. Social Sciences Research Network Electronic Journal, 1, 1-29. Disponible en: https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2659349.
  • Kaufmann, D. (2005). Back to Basics. Ten Myths about Governance and Corruption. Finance and Development, FMI, 42 (3), 81-98. Disponible en: https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.829244.
  • Kitschelt, H. et al. (2010). Latin American Party System. Cambridge: Cambridge University Press. Disponible en: https://doi.org/10.1017/CBO9780511750311.
  • Kitschelt, H. y Wilkinson, S. (2007). Patrons, Clients and Policies. Cambridge University Press. Disponible en: https://doi.org/10.1017/CBO9780511585869.
  • Krehbiel, K. (2004). Legislative organization. Journal of Economic Perspectives, 18 (1), 113-128. Disponible en: https://doi.org/10.1257/089533004773563467.
  • Langston, J. (2008). Legislative recruitment in Mexico. En P. Siavelis y S. Morgenstern (eds.). Pathways to Power. Political Recruitment and Candidate Selection in Latin America (p. 143-163). Pennsylvania: Pennsylvania University Press.
  • Levi, M. (1996). Social and Unsocial Capital. Politics and Society, 24, 45-55. Disponible en: https://doi.org/10.1177%2F0032329296024001005.
  • Levitsky, S. (1998). Institutionalization and Peronism. The Case, the Concept, and The Case of Unpacking the Concept. Party Politics, 4 (1), 77-92. Disponible en: https://doi.org/ 10.1177%2F1354068898004001004.
  • Lijphart, A. (1991). Foreword: Cameral change and institutional conservatism. En L. D. Logley y D. M. Olson (eds). Two into One: The Politics of National Legislative Cameral Change (p. 9). Boulder: Westview Press.
  • Mainwaring, S. y Scully, T. (1995). La institucionalización de los sistemas de partidos en América Latina. Revista de Ciencia Política, 17 (1), 63-101.
  • Mainwaring, S. y Torcal, M. (2005). La institucionalización de los sistemas de partidos en América Latina. Revista América Latina Hoy, 41 (10), 141-173.
  • Máiz, R. (2003). Jama, caleta y camello: la corrupción como mecanismo de autorrefuerzo del clientelismo político. Revista Mexicana de Sociología, 65 (1), 3-39. Disponible en: https://doi.org/10.2307/3541514.
  • Manzetti, L. y Rosas, G. (2015). Corruption and the Latin American Voter. En R. Carlin, M. Singer y E. Zechmeister (ed). The Latin American Voter: Pursuing Representation and Accountability in Challenging Context (pp. 300-323). Ann Arbor: University of Michigan Press.
  • March, J. y Olsen, J. (1984). The New Institutionalism: Organizational Factors in Political Life. American Political Science Review, 78, 734-745. Disponible en: https://doi. org/10.2307/1961840.
  • Martí, S. (2018). El régimen patrimonial de Nicaragua y las elecciones de 2016. En M. Alcántara y L. Tagina (eds.). Elecciones y partidos en América Latina en el cambio de ciclo (pp. 303-326). Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Martínez Barahona, E. (2010). Judges as Invited Actors in the Political Arena. The Cases of Costa Rica and Guatemala. Mexican Law Review, 3 (1), 3-24.
  • Martínez Rosón, M. (2011). La selección de candidatos parlamentarios en Costa Rica, Honduras y El Salvador 2006-2010. Anuario de Estudios Centroamericanos, 37, 13-51.
  • Mauro, P. (1995). Corruption and growth. Quarterly Journal of Economics, 110 (3), 681-712. Disponible en: https://doi.org/10.2307/2946696.
  • Ministerio de Salud Pública (MSP) (2011). Estadísticas. Disponible en: https://bit.ly/3fgW7VE.
  • Moriconi, M. (2011). ¿Ilegalidad justificada? Clientelismo controlado en la Administración chilena. Perfiles Latinoamericanos, 38, 227-248.
  • Morlino, L. (1995). Consolidation and party government in Southern Europe. International Political Science Review, 16 (2), 145-167. Disponible en: https://doi.org/10.1177% 2F019251219501600203.
  • Neshkova, M. y Kostadinova, T. (2012). The Effectiveness of Administrative Reform in New Democracies. Public Administration Review, 72, 324-333. Disponible en: https://doi. org/10.1111/j.1540-6210.2011.02483.x.
  • North, D. C. (1993). Instituciones, cambio institucional y desempeño económico. México: Fondo de Cultura Económica.
  • O’Donnell, G. (2004). Accountability horizontal. La institucionalización legal de la desconfianza política. Revista Española de Ciencia Política, 11, 11-31.
  • Oliveros, V. y Schuster, C. (2018). Merit, Tenure and Bureaucratic Behavior: Evidence from a Conjoint Experiment in the Dominican Republic. Comparative Political Studies, 51 (6), 759-792. Disponible en: https://doi.org/10.1177%2F0010414017710268.
  • Otero, P. y Rodríguez-Zepeda, J. A. (2015). El papel de la ideología en los partidos latinoamericanos. Revista Latinoamericana de Política Comparada, 9, 71-95.
  • Owen, J. E. (2003). Explaining Party Cohesion and Discipline in Democratic Legislatures: Purposiveness and Contexts. The Journal of Legislatives Studies, 9 (4), 12-40. Disponible en: https://doi.org/10.1080/1357233042000306236.
  • Ozbudun, E. (1970). Party Cohesion in Western Democracies. A Causal Analysis. California: Sage.
  • Panebianco, A. (1997). Modelos de partidos. Madrid: Alianza Editorial.
  • Papakostas, A. (2001). Why is there no clientelism in Scandinavia? A comparison of Swedish and Greek sequence of development. En S. Piattoni (ed). Clientelism, Interests, and Democratic Representation: The European Experience in Historical and Comparative Perspective (pp. 31-53). New York: Cambridge University Press. Disponible en: https://doi. org/10.1017/CBO9781139175340.003.
  • Payne, M., Zovatto, D., Carillo, F. y Allamand, A. (2002). Democracies in Development. Politics and Reform in Latin America. Washington: Inter-American Development Bank.
  • Pérez Liñán, A. (2011). Democracia y defensa constitucional en América Latina. Politaj: Revista de Ciencia Política, 2 (2), 56-67.
  • Picado, H. (2006). Calidad de las elecciones en Latinoamérica. La independencia formal de los Tribunales Electorales en México, Centroamérica y Panamá. En XII Encuentro de Latinoamericanistas Españoles. Santander: CEEI.
  • Rahat, G. y Hazan, R. (2001). Candidate Selection Methods: An analytical framework. Party Politics, 7 (3), 297-322. Disponible en: https://doi.org/10.1177%2F1354068801007003003.
  • Rauch, J. y Evans, P. (2000). Bureacratic Structure and Bureaucratic Performance in Less Developed Countries. Journal of Public Economics, 75, 49-71. Disponible en: https:// doi.org/10.1016/S0047-2727(99)00044-4.
  • Rose-Ackerman, S. (1999). Corruption and Government: Causes, Consequences, and Reform. Cambridge: University Press. Disponible en: https://doi.org/10.1017/CBO97811391 75098.
  • Sánchez Medero, G. (2018). Transparencia y regeneración democrática en los partidos políticos. En J. M. Canales, B. Aldeguer, F. Querol y S. Castel (coords). Estrategias para la calidad y la regeneración de la democracia (pp. 119-134). Alicante: Universidad de Alicante.
  • Sinclair, B. (2003). Legislative Cohesion and Presidential Policy Success. The Journal of Legislatives Studies, 9 (4), 41-56. Disponible en: https://doi.org/10.1080/13572330420003 06245.
  • Solís, D. y Cortez, J. (2019). ¿Qué intereses se representan en el Congreso? Legisladores mexicanos con antecedentes en grupos de interés, 2006-2015. Perfiles Latinoamericanos, 27 (3), 1-26. Disponible en: https://doi.org/10.18504/pl2753-013-2019.
  • Thompson, J. (2014). Tendencias en torno a la estructura y competencias de los organismos electorales en América Latina. En M. Barreda Díez y L. Ruiz Rodríguez (eds.). Organismos electorales y calidad de la democracia en América Latina. Lima: Junta Nacional Electoral.
  • Transparency International (2018). Corruption Perceptions Index (CPI). Disponible en: https:// www.transparency.org/cpi2018.
  • Treisman, D. (2000). The causes of corruption: a cross-national study. Journal of Public Economy, 76 (3), 399-458. Disponible en: https://doi.org/10.1016/S0047-2727(99)00092-4.
  • Treisman, D. (2007). What have we learned about the causes of corruption from ten years of cross-national empirical research? Annual Review of Political Science, 10, 211-244. Disponible en: https://doi.org/10.1146/annurev.polisci.10.081205.095418.
  • Van Zyl Smit, J. (2016). Judicial Appointments in Latin America: The Implications of Tenure and Appointment Processes. London: Bingham Centre for the Rule of Law.
  • Villoria, M. (2018). La transparencia, la imparcialidad y la calidad de la democracia. Dilemata, 27,1-16.
  • Villoria, M. y Jiménez, F. (2012). La corrupción en España (2004-2010): datos, percepción y efectos. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 138, 109-134. Disponible en: https://doi.org/10.5477/cis/reis.138.109.
  • Ware, A. (1996). Political Parties and Party Systems. New York: Oxford University Press.
  • Weber, C. (2008). How much do perceptions of corruption really tell us? Economics, 2 (3), 1-56. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5018/economics-ejournal.ja.2008-3.
  • World Economic Forum (WEF) (2016). The Global Competitiveness Report. En K. Schwab (ed.). Executive Opinion Survey. Geneva: World Economic Forum.
  • World Bank (2017). Worldwide Governance Indicators (WGI). Disponible en: https://info.worldbank.org/governance/wgi/.
  • Wuhs, S. T. (2010). From the Boarddroom to the Chamber: Business Interests and Party Politics in Mexico. Journal of Politics in Latin America, 2 (1), 107-130. Disponible en: https://doi.org/10.1177%2F1866802X1000200105.
  • Zovatto, D. (2017). El financiamiento político en América Latina. Studia Politicae, 40, 7-52.