Recursos con Mathematica para la docencia de Algebra y An´alisis en las ´ titulaciones de Econom´ıa y Empresa

  1. Cascón, J. M. 1
  2. García-Bernalt, B. 1
  3. Santos, G. 1
  4. García, M. D. 1
  5. Manrique, A. 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Anales de ASEPUMA

ISSN: 2171-892X

Year of publication: 2020

Issue: 28

Type: Article

More publications in: Anales de ASEPUMA

Abstract

In this paper, we present some material developed within a Teaching Project for first year students at the Faculty of Economy and Business at the University of Salamanca. In order to enhance students mathematical abilities and complement the classical lectures, we have prepared some notes in the use of Wolfram Mathematica on mathematical topics such as Algebra and Mathematical Analysis. The University of Salamanca has made an agreement with Wolfram Research to obtain a campus-wide license for academic use. This material not only reinforces the learning process but also helps us to motivate our students, very keen in the use of new technologies to avoid manual calculations. We present here a difficult problem which deals with a large number of variables and has been introduced in the classroom. We have found highly motivated students, willing to actively participate. In short, the project may help us to improve students mathematical learning and academic performance.

Bibliographic References

  • Artigue, M. (2002). “Learning mathematics in a CAS environment: The genesis of a reflection about instrumentation and the dialectics between technical and conceptual work”. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 7 (3), pp. 245-274.
  • Artigue, M. (2015). “Tecnologías de la información y de la Comunicación y Aprendizaje basado en la Investigación: ¿Qué sinergias”? En Consejería de Educación de la Junta de Castilla y León. (ed.), Las nuevas metodologías en la enseñanza y el aprendizaje de las Matemáticas, Segovia, pp.17-27. Brin, S.; Page, L. (1998). “The anatomy of a large-scale hypertextual Web search engine”. Computer Networks and ISDN Systems. 30 (1-7): 107-117.
  • Cascón, J.M.; Campo, R.; Cesteros, F.; García, M.D.; García Bernalt, B.; Manrique, M.A:; Sanchez, J.G. y Santos, G. ´ (2017a). “Elaboración de materiales didácticos virtuales para un Curso Cero de Matemáticas para las titulaciones de la Facultad de Economía y Empresa”. Repositorio Gredos, USAL. http://hdl.handle.net/10366/133328.
  • Cascón, J.M.; Campo, R.; Cesteros, F.; García, M.D.; García Bernalt, B.; Manrique, M.A.; Sanchez, J.G. y Santos, G. ´ (2017b). “Nuevos materiales didácticos virtuales para un Curso Cero de Matemáticas en las titulaciones de Economía y Empresa”. Anales de Asepuma, 25.
  • Cascón, J.M:; Cesteros, F.; García, M.D.; García Bernalt, B.; Manrique, M.A. y Santos, G. (2018a). “Estudio de adecuación e idoneidad de materiales didácticos virtuales para las Titulaciones de la Facultad de Economía y Empresa”. Repositorio Gredos, USAL. http://hdl.handle. net/10366/138557.
  • Cascón, J.M:; Cesteros, F.; García, M.D.; García Bernalt, B.; Manrique, M.A. y Santos, G. (2018b). “Valoración de un Curso Cero de Matemáticas para una Facultad de Economía y Empresa”. Anales de Asepuma, 26.
  • Cascón, J.M:; Cesteros, F.; García, M.D.; García Bernalt, B.; Manrique, M.A. y Santos, G. (2019a). “Introducción al lenguaje formal y las demostraciones en Matemáticas de FEyE”. Repositorio Gredos, USAL. http://hdl.handle.net/10366/139614.
  • Cascón, J.M:; Cesteros, F.; García, M.D.; García Bernalt, B.; Manrique, M.A. y Santos, G. (2019b). “El lenguaje formal de las demostraciones en Matemáticas para la Facultad de Economía y Empresa”.
  • Contreras, J.M. (2005). “Aplicación del programa Matemática a las prácticas de cálculo en el primer año universitario”. En Investigación en educación matemática: noveno simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, Córdoba, pp.271-282.
  • Hodgin, G. (1999). “Using Mathematica as a teaching tool in the undergraduate Economics curriculum”. Journal of Economic Educators, vol 3:1, pp. 31-41.
  • Kilicman, A.; Hassan, M.A.; Said Husain, S.K. (2010). “Teaching and learning using Mathematics software. ‘The New Challenge´”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 8, pp. 613-619.
  • Malaina, J.L.; Albonica, A. ´ (2006). “Matemáticas con Mathematica”. Sigma: revista de Matemáticas, n.º 28, pp. 61-68. Meyer C. D. (2010). “Matrix Analysis and Applied Linear Algebra”. SIAM, New York.
  • Pestano, C.; González, C.; García, Z; Gil, M.C,; Cruz, D.I:; Carrillo ,M; Sosa, D(2017). “El valor del método matemático en la docencia como garantía del uso del software”. Poster A118. XXV Jornadas Asepuma.
  • Ravaglia, R. et al. (1998). “Succesful pedagogical applications of symbolic computatio”. En Kajler, N. (ed.) Computer-Human Interaction in Symbolic computation, Springer, Viena.
  • Sáenz de Cabezón, E. ´ (2016). “Inteligencia matemática. Descubre al matemático que llevas dentro”. Plataforma Editorial, Barcelona. ˆ
  • Sáenz de Cabezón, E. ´ (2019) Page Rank. El algoritmo matemático que hizo a Google dominar el mundo. https://www.youtube.com/watch?v=b3fwA3EWCd8.
  • Tenorio Villaron, A.F.; Mart ´ ´ın Caraballo, A.M. (2015). “Explicando la optimización de funciones con el uso de software de ´algebra computacional y geometría dinámica”. Anales de Asepuma, 23.