La CoVId-19: ¿enzima de la transformación digital de la docencia o reflejo de una crisis metodológica y competencial en la educación superior?

  1. Francisco García-Peñalvo
  2. Alfredo Corell 1
  1. 1 Universidad de Valladolid, Esàña
Revista:
Campus Virtuales

ISSN: 2255-1514

Ano de publicación: 2020

Volume: 9

Número: 2

Páxinas: 83-98

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Campus Virtuales

Resumo

CoVId-19 has forced a movement towards an urgent and unplanned online teaching and assessment. It cannot be said that the universities have carried out a process of integral transformation of their teaching towards the online model, nor was it intended. After having closed one of the processes that have had the most significant impact on education in general and on the University in particular in times, the time has come to reflect and draw conclusions that will serve to face the near future of the next academic year and more deeply the evolution of higher education with a broader time horizon. In this reflection, optimism would lead us to think about a positive effect of the pandemic in favour of the integral digital transformation, not only in teaching, of the universities. however, a more realistic vision highlights a deep competence gap both in the digital aspects and in the teaching methodologies that, in the case of Spain, should make us think about the real adoption of the proposed model as a result of the European higher Education Area, so called the bologna Process.

Referencias bibliográficas

  • Abella García, V.; Ggrande de Prado, M.; García-Peñalvo, F. J.; Corell, A. (2020). Guía de recomendaciones para la evaluación online en las Universidades Públicas de Castilla y León. Versión 1.1. Castilla y León, España: Universidad de Burgos, Universidad de León, Universidad de Salamanca y Universidad de Valladolid. (https://bit.ly/2SqTtR2).
  • Agencia nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (2013). Guía de apoyo para la redacción, puesta en práctica y evaluación de los resultados del aprendizaje. Versión 1.0 Madrid, España: ANECA. (https://goo.gl/6JfC1k).
  • Amo, D.; Alier, M.; García-Peñalvo, F. J.; Fonseca, D.; Casañ, M. J. (2020). Protected Users: A Moodle Plugin To Improve Confidentiality and Privacy Support through User Aliases. Sustainability, 12(6). doi:10.3390/su12062548.
  • Bergmann, J.; Sams, A. (2012). flip your Classroom: Reach Every Student in Every Class every day. New york. Buck Institute for International Society for Technology in Education.
  • Briz Ponce, L.; Ggarcía-Peñalvo, F. J. (2015). An empirical assessment of a technology acceptance model for apps in medical education. Journal of Medical Systems, 39(11). doi:10.1007/s10916-015-0352-x.
  • European Ministers of Education (1999). The European Higher Education Area - Bologna declaration. Bologna on the 19th of June 1999. (https://goo.gl/W675nm).
  • European Ministers Responsible for Higher Education (2009). The Bologna Process 2020 - The European Higher Education Area in the new decade. Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Leuven and Louvain-la-neuve, 28-29 April 2009. (https://goo.gl/AbJX7x).
  • Facultad Cero (2020). Encuentro de Estudiantes. Encuentro de Estudiantes Facultad Cero. (https://bit.ly/3iVw8mg).
  • Fardoun, H.; González-González, C. S.; Collazos, C. A.; Yousef, M. (2020). Estudio exploratorio en Iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia. Education in the Knowledge Society, 21. doi:10.14201/eks.23437.
  • Fernández Enguita, M. (2020). Una pandemia imprevisible ha traído la brecha previsible. (https://bit.ly/2VT3kzU).
  • Fernández March, A. (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio siglo XXI, 24, 35-56.
  • Fidalgo-Blanco, Á.; Martinez-Nuñez, M.; Borrás-Gene, O.; Sánchez-Medina, J. J. (2017). Micro flip teaching ‒ An innovative model to promote the active involvement of students. Computers in Human Behavior, 72, 713-723. doi:10.1016/j.chb.2016.07.060.
  • Fidalgo-Blanco, Á.; Sein-Echaluce, M. L.; García-Peñalvo, F. J. (2015). Epistemological and ontological spirals: from individual experience in educational innovation to the organisational knowledge in the university sector. Program: Electronic Library and Information Systems, 49(3), 266-288. doi:10.1108/PRog-06-2014-0033.
  • Fidalgo-Blanco, Á.; Sein-Echaluce, M. L.; García-Peñalvo, F. J. (2017). APFT: Active Peer-based flip Teaching. In J. M. Dodero, M. S. Ibarra Sáiz & I. Ruiz Rube (Eds.), Fifth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM’17) (Cádiz, Spain, october 18-20, 2017) (pp. Article 83). New York. ACM.
  • Fidalgo-Blanco, Á.; Sein-Echaluce, M. L.; García-Peñalvo, F. J. (2018a). Micro flip teaching with collective intelligence. In P. Zaphiris & A. Ioannou (Eds.), Learning and collaboration technologies. design, development and technological innovation. 5th International Conference, LCT 2018, held as Part of HCI International 2018, Las Vegas, July 15-20, 2018, Proceedings, Part I (pp. 400-415). Cham, Switzerland: Springer.
  • Fidalgo-Blanco, Á.; Sein-Echaluce, M. L.; García-Peñalvo, F. J. (2018b). Ontological flip teaching: A flip teaching model based on knowledge management. Universal Access in the Information Society, 17(3), 475-489. doi:10.1007/s10209-017-0556-6.
  • Fox, A. (2013). From MooCs to SPoCs. Communications of the ACM, 56(12), 38-40. doi:10.1145/2535918.
  • Galindo, M. J. M.; Simó, J. M. M. (2014). Rompiendo las barreras de la asignatura: herramientas útiles para el aprendizaje de competencias transversales. In XX JENUI. Oviedo.
  • García-Peñalvo, F. J. (2015a). Cómo entender el concepto de presencialidad en los procesos educativos en el siglo XXI. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(2), 6-12. doi:10.14201/eks2015162612.
  • García-Peñalvo, F. J. (2015b). Mapa de tendencias en Innovación Educativa. Education in the Knowledge Society (EKS), 16(4), 6-23. doi:10.14201/eks2015164623.
  • García-Peñalvo, F. J. (2018a). Ecosistemas tecnológicos universitarios. In J. Gómez (Ed.), UnIVERSITIC 2017. Análisis de las TIC en las Universidades Españolas (pp. 164-170). Madrid, España: CRUE Universidades Españolas.
  • García-Peñalvo, F. J. (2018b). Identidad digital como investigadores. La evidencia y la transparencia de la producción científica. Education in the Knowledge Society, 19(2), 7-28. doi:10.14201/eks2018192728.
  • García-Peñalvo, F. J. (2018c). Interaction in the learning technological ecosystems. Education in the Knowledge Society, 19(3), 7-13. doi:10.14201/eks2018193713.
  • García-Peñalvo, F. J. (2019). Las dimensiones de la identidad digital de un investigador. III Jornadas Investigación e Innovación Educativa, Albacete, España. doi:10.5281/zenodo.3570884.
  • García-Peñalvo, F. J. (2020a). Evaluación online: la tormenta perfecta. (https://bit.ly/2yo3K39).
  • García-Peñalvo, F. J. (2020b). La metodología antes que la tecnología para afrontar la nueva normalidad docente en la universidad. Ciclo de Webminars “La nueva realidad docente de la Universidad de Salamanca: Lecciones aprendidas y reflexiones”. Salamanca, España. doi:10.5281/zenodo.3900279.
  • García-Peñalvo, F. J. (2020c). Modelo de referencia para la enseñanza no presencial en universidades presenciales. Campus Virtuales, 9(1), 41-56.
  • García-Peñalvo, F. J.; Alarcón, H.; Domínguez, Á. (2019). Active learning experiences in Engineering Education. International Journal of Engineering Education, 35(1(b)), 305-309.
  • García-Peñalvo, F. J.; Corell, A.; Abella-García, V.; Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la CoVId-19. Education in the Knowledge Society, 21. doi:10.14201/eks.23013.
  • García-Peñalvo, fF J.; Fidalgo-Blanco, Á.; Sein-Echaluce Lacleta, M.; Conde-González, M. Á. (2016). Cooperative Micro flip Teaching. In P. Zaphiris & I. Ioannou (Eds.), Learning and Collaboration Technologies. Third International Conference, LCT 2016, held as Part of hCI International 2016, Toronto, July 17-22, 2016, Proceedings (pp. 14-24). Switzerland: Springer International Publishing.
  • García-Peñalvo, F. J.; Fidalgo-Blanco, Á.; Sein-Echaluce, M. L. (2017). Los MooC: Un análisis desde una perspectiva de la innovación institucional universitaria. La Cuestión Universitaria, 9, 117-135.
  • García-Peñalvo, F. J.; Fidalgo-Blanco, Á.; Sein-Echaluce, M. L. (2018). An adaptive hybrid MooC model: disrupting the MooC concept in higher education. Telematics and Informatics, 35, 1018-1030. doi:10.1016/j.tele.2017.09.012.
  • García-Peñalvo, F. J.; Fidalgo-Blanco, Á.; Sein-Echaluce, M. L. (2019). Active Peer-based flip Teaching: An Active Methodology based on RT-CICLO. In M. L. Sein-Echaluce, Á. Fidalgo-Blanco & f. J. García-Peñalvo (Eds.), Innovative Trends in flipped Teaching and Adaptive Learning (pp. 1-16). hershey, PA, USA: IGL global.
  • Gobierno de España. (2007). Real decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. (boE-A-2007-18770). Madrid, España: Agencia Estatal boletín oficial del Estado. (https://goo.gl/Pxkw4y).
  • Gobierno de España. (2020). Recomendaciones del Ministerio de Universidades a la comunidad universitaria para adaptar el curso universitario 2020-2021 a una presencialidad adaptada. Madrid. Gobierno de España, Ministerio de Universidades.
  • Gómez Ortega, J. (Ed.) (2018). UNIVERSITIC 2017. Análisis de las TIC en las Universidades Españolas. Madrid, España: CRUE Universidades Españolas.
  • González-González, C. S.; Infante-Moro, A.; Infante-Moro, J. C. (2020). Implementation of E-proctoring in online Teaching: A Study About Motivational factors. Sustainability, 12(8). doi:10.3390/su12083488.
  • Grajek, S.; Reinitz, B. (2019, July 8). Getting Ready for Digital Transformation: Change your Culture, Workforce, and Technology. Educase Review.
  • Guanci, G. (2010). Best Practices for Webinars. Creative nursing, 16(3), 119-121. doi:10.1891/1078-4535.16.3.119.
  • Hirsch, B. J. (2017). Wanted:Soft skills for today’s jobs. Phi Delta Kappan, 98(5), 12-17. doi:10.1177/0031721717690359.
  • Hodges, C.; Moore, S.; Lockee, B.; Trust, T.; Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. (https://bit.ly/3b0nzx7).
  • Ibarra Sáiz, M. S.; Rodríguez-Gómez, G. (2010). Los procedimientos de evaluación como elementos de desarrollo de la función orientadora en la universidad. Revista Española de orientación y Psicopedagogía, 21(2), 443-461. doi:10.5944/reop.vol.21.num.2.2010.11558.
  • Llorens-Largo, F. (2020a). docencia de emergencia: cómo cambiar el motor en pleno vuelo. (https://bit.ly/3cphVEV).
  • Llorens-Largo, F. (2020b). Transformación digital versus digitalización. (https://bit.ly/2tmyfMr).
  • Llorens-Largo, F.; Fernández, A. (2020). Coronavirus, la prueba del algodón de la universidad digital. (https://bit.ly/2Rm917X).
  • Luo, T.; Murray, A.; Cropton, H. (2017). Designing Authentic Learning Activities to Train Pre-Service Teachers About Teaching online. International Review of Research in open and distributed Learning, 18(7), 141-156. doi:10.19173/irrodl.v18i7.3037.
  • Martínez Martínez, R.; Arenas Ramiro, M.; Gumbau Mezquita, J. P. (2020). Informe sobre el impacto normativo de los procedimientos de evaluación online: protección de datos y garantía de los derechos de las y los estudiantes. Madrid: CRUE Universidades Españolas. (https://bit.ly/3bLsoiR).
  • McAlpine, M. (2002). Principles of assessment. UK: CAA Centre, University of Luton.
  • Morales Salas, R. E.; Infante-Moro, J. C.; Gallardo-Pérez, J. (2019). La mediación e interacción en un AVA para la gestión eficaz en el aprendizaje virtual. Campus Virtuales, 8(1), 49-61.
  • Nickson, D.; Warhurst, C.; Commander, J.; Hurrell, S. A.; Cullen, A. M. (2012). Soft skills and employability: Evidence from UK retail. Economic and Industrial democracy, 33(1), 65-84. doi:10.1177/0143831x11427589.
  • Nicol, D.; Macfarlane-Dick, D. (2006). Formative assessment and self-regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice. Studies in higher Education, 31(2), 199-218. doi:10.1080/03075070600572090.
  • Novak, G. M. (2011). Just-in-time teaching. new directions for Teaching and Learning, 2011(128), 63-73. doi:10.1002/tl.469.
  • Novak, G. M.; Patterson, E. T.; Garvin, A. D.; Christian, W. (1999). Just iin Time Teaching. blended active learning with web technology. Upper Saddle River, nJ: Prentice-hall.
  • Olmos-Migueláñez, S. (2008). Evaluación formativa y sumativa de estudiantes universitarios: Aplicación de las tecnologías a la evaluación educativa. Salamanca, España: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Palma i Muñoz, M. (2005). La enseñanza universitaria a debate. Contrastes: Revista cultural(40), 124-126.
  • Palma Muñoz, M. (2019). Bolonia 20 años después : el espacio europeo de educación superior en España: análisis de los debates parlamentarios. Madrid, España: Ministerio de Educación y formación Profesional.
  • Pingarrón Carrazón, J. M. (2020). Actualización recomendaciones del Ministerio de Universidades a la comunidad universitaria para adaptar el curso universitario 2020-2021 a una presencialidad adaptada. Madrid, España: gobierno de España, Ministerio de Universidades.
  • Prieto, A.; Díaz, D.; Lara, I.; Montserrat, J.; Sanvicen, P.; Santiago, R.; Corell, A.; Álvarez-Mon, M. (2018). Nuevas combinaciones de aula inversa con just in time teaching y análisis de respuestas de alumnos. RIEd. Revista Iberoamericana de Educación a distancia, 21(1), 175-194. doi:10.5944/ried.21.1.18836.
  • Rectores de las Universidades Europeas (1988). Carta Magna de la Universidad Europea. Bolonia, a 18 de septiembre de 1988. (https://goo.gl/hgmdaW).
  • Rogers, E. M. (2003). Diffusion of Innovations (5th ed.). New York. Free Press.
  • Rubio-Royo, E.; Cranfield McKay, S.; Nelson-Santana, J. C.; Delgado Rodríguez, R. N.; Occon-Carreras, A. A. (2018). Web Knowledge Turbine as a Proposal for Personal and Professional Self-organisation in Complex Times. Journal of Information Technology Research, 11(1), 70-90. doi:10.4018/JITR.2018010105.
  • UNESCO. (2020). CoVId-19 Impact on Education. (https://bit.ly/2yJW4yy).
  • Zabalza, M. A. (2008). El Espacio Europeo de Educación Superior: Innovación en la enseñanza universitaria. Innovación educativa, (18), 69-95.
  • Zoumenou, V.; Sigman-Grant, M.; Coleman, G.; Malekian, F.; Zee, J. M. K.; Fountain, B. J.; Marsh, A. (2015). Identifying best practices for an Interactive Webinar. Journal of Family and Consumer Sciences, 107(2), 62-69