Alfabetización en datos: Diseño de un nuevo escenario formativo para el contexto universitario

  1. Yolanda Martín González 1
  2. Ana Iglesias Rodríguez 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação

ISSN: 1983-5213

Year of publication: 2021

Volume: 14

Issue: 1

Pages: 318-330

Type: Article

More publications in: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação

Abstract

The main objective of the study is to design a proposal for training in data literacy, as a zero course, in which students receive basic or initial instruction in the identification, location, visualization and RICI: R.Ibero-amer. Ci. Inf., ISSN 1983-5213, Brasília, v. 14, n. 1, p. 318 -330, jan./abrilde 2021. 319retrieval of data sets, arising in the context of open data and data science. The work is based on a review of the existing literature on data literacy and an analysis of data-based practices in the field of Higher Education. The study will provide a training proposal in data literacy that contemplates the digital and transversal competences that students must acquire, the learning objectives and contents, as well as the tasks, resources and tools that make this possible.

Bibliographic References

  • ALEXANDER, B.; ADAMS BECKER, S.; CUMMINS, M.; HALL, C. Digital Literacy in Higher Education, Part II: An NMC Horizon Project Strategic Brief. V. 3.4, August 2017. Austin, Texas: The New Media Consortium, 2017. Recuperado de: https://library.educause.edu/-/media/files/library/2017/8/2017nmcstrategicbriefdigitalliteracyheii.pdf
  • ALONSO ARÉVALO, J. La gestión de datos de investigación en el horizonte de las bibliotecas universitarias y de investigación. Cuadernos de Documentación Multimedia, n. 30, p. 75-88, 2019. https://doi.org/10.5209/CDMU.62806
  • ARREGUIT O´NEILL, S. Fomento de la alfabetización de datos en todos los ámbitos. Aula Abierta, v. 48, n. 4, 2019. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7261827
  • ATENAS, J.; HAVEMANN, L.; PRIEGO, E. Open Data as Open Educational Resources: Towards Transversal Skills and Global Citizenship. OpenPraxis, v. 7, n. 4, p. 377”“389, 2015. doi: http://dx.doi.org/ 10.5944/openpraxis.7.4.233
  • CANO M., J.J. Alfabetización de datos. Reflexiones iniciales sobre un saber necesario y emergente. Sistemas, n. 152, p. 18-29, 2019. https://doi.org/10.29236/sistemas.n152a4
  • COMISIÓN EUROPEA. Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones, sobre el Plan de Acción de Educación Digital. Bruselas, 17.1.2018 com(2018) 22 final. Recuperado de https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=COM%3A2018%3A22%3AFIN
  • COMISIÓN EUROPEA Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, el Consejo, el Comité Económico y Social y el Comité de las Regiones. Una Estrategia Europea de Datos. Bruselas, 19.2.2020 Com(2020a) 66 final. Recuperado de https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0066&from=ES
  • COMISIÓN EUROPEA. Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, el Consejo, el Comité Económico y Social y el Comité de las Regiones. Configurar el futuro digital de Europa. Bruselas, 19.2.2020 Com(2020b) 67 final. Recuperado de https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0067&qid=1603445771976&from=ES
  • GRILLENBERGER, A.; ROMEIKE, R. Developing a theoretically founded data literacy competency model. In: WORKSHOP IN PRIMARY AND SECONDARY COMPUTING EDUCATION (WiPSCE’18), 13th Workshop, October 4”“6. Potsdam, Germany. Proceedings. New York: ACM, 2018. 10 p. https://doi.org/10.1145/3265757.3265766
  • PARLAMENTO EUROPEO. Comisión de Cultura y Educación. Informe sobre la educación en la era digital: retos, oportunidades y lecciones para el diseño de las políticas de la Unión Europea. (2018/2090(INI)). Recuperado de https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-8-2018-0400_ES.pdf
  • PARRA VALERO, P. La biblioteca integrada como modelo de convergencia educativa en alfabetización en información. [Tesis doctoral]. Getafe: Universidad Carlos III, 2016. Recuperado de https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/23078/parra_biblioteca_tesis_2015.pdf
  • RAFFAGHELLI, J. (2020). “Datificación” y Educación Superior: Hacia la construcción de un marco para la alfabetización en datos del profesorado universitario. Revista Interamericana de investigación, Educación y Pedagogía, v. 13, n. 1, 2020. DOI: 10.15332/25005421
  • RIDSDALE, C.; ROTHWELL, J.; SMIT, M.; ALI-HASSAN, H.; BLIEMEL, M.; IRVINE, D.; KELLEY, D.; MATWIN, S.; WUETHERICK, B. Strategies and Best Practices for Data Literacy Education. Knowledge Synthesis Report. Dalhousie University, 2015. Recuperado de: https://dalspace.library.dal.ca/bitstream/handle/10222/64578/Strategies%20and%20Best%20Practices%20for%20Data%20Literacy%20Education.pdf
  • RÜSCHOFF, B. Data-Driven Learning (DDL): the idea. Recuperado de http://archive.ecml.at/projects/voll/rationale_and_help/booklets/resources/menu_booklet_ddl.htm
  • VILA RODRÃGUEZ, K. Datos abiertos para el desarrollo de competencias en Educación Secundaria y Formación Profesional. [Trabajo de Fin de Máster]. Alicante: Universidad de Alicante, 2018. Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/76547/1/Datos_abiertos_para_el_desarrollo_de_competencias_en_la_Vila_Rodriguez_Katia.pdf
  • VILLA, A.; POBLETE, M. Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao: Universidad de Deusto, 2008.