Apariencias de la variaciónfisonomía y alegoría en el retrato cinematográfico de ingmar bergman

  1. Vázquez Couto, David 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Ano de publicación: 2016

Título do exemplar: La idea del tiempo en fotografía y cine

Número: 12

Páxinas: 131-154

Tipo: Artigo

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2016.V0I12.6039 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Resumo

The cinematographic portrait is a fundamental and inherent subject to the medium itself if considered under the conceptual perspective of swedish author Ingmar Bergman. The shooting of the expression of the features on its mobile and variable continuity, fleeting against the time constraints that impede its apprehension if not by the materiality of the image, turns out to be the elemental pabulum of his prolific film work. In this sense, the face operates as an opening to the subject created and allegorically interpreted by the other, by the observer that recognizes the fluctuating and manifest passions in the physiognomy of the model with the intention of achieving its intelligibility. Therefore, Bergman undertakes the search of the individual in the morphological instability of the face using the film technique, especially through the close-up resource, the only able to provide the illusion of its temporary crystallization on celluloid.

Referencias bibliográficas

  • Alpert, H. (1961). Style is the Director. Saturday Review of Literature, pp. 39-41.
  • Aumont, J. (1988). El rostro en el cine. Barcelona: Paidós.
  • Baudelaire, C. (1995). El pintor de la vida moderna. Bogotá: El Áncora.
  • Benjamin, W. (2007). Sobre la fotografía. Valencia: Pre-textos.
  • Bergman, I. (1992). Imágenes. Barcelona: Tusquets.
  • Bergman, I. (1998). Las mejores intenciones. Barcelona: Tusquets.
  • Bergman, I. (1988). Linterna mágica. Barcelona: Tusquets.
  • Bergman, I., Burke, P. E., Swahn, L. & Munk, E. (1966). Each Film is My Last. The Tulane Drama Review, 11 (1), pp. 94-101.
  • Björkman, S., Manns, T. & Sima, J. (1973). Conversaciones con Ingmar Bergman. Barcelona: Anagrama.
  • Brea, J. L. (1991). Nuevas estrategias alegóricas. Madrid: Tecnos.
  • Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine I. Barcelona: Paidós.
  • Del Río, V. (2008). Fotografía objeto. La superación de la estética como documento. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
  • Duchamp, M. (1975). The Creative Act. En M. Sanouillet & E. Peterson (Ed.). The essential writtings of Marcel Duchamp (pp. 138-140). London: Thames and Hudson.
  • Elsaesser, T. (1971). Reflection and Reality: European art cinema. Monogram, 2, pp. 2-9.
  • Gimferrer, P. (2000). Cine y literatura. Barcelona: Seix Barral.
  • Gombrich, E. H. (1966). La máscara y la cara: La percepción del parecido fisonómico en la vida y en el arte. En M. Mandelbaum (Ed.). Arte, percepción y realidad (pp. 15-67). Barcelona: Paidós.
  • Gubern, R. (2004). Patologías de la imagen. Barcelona: Anagrama.
  • Hume, D. (1988). Tratado de la naturaleza humana. Libro I, parte IV, sección VI. Madrid: Tecnos.
  • Kracauer, S. (1996). Teoría del cine. La redención de la realidad física. Barcelona: Paidós.
  • Livingston, P. (2009). Cinema, Philosophy, Bergman. On Film as Philosophy. Nueva York: Oxford University Press.
  • Llano, R. (2005). Erland Josephson: Entre Bergman y Tarkovsky, por un camino con charcos. Revista Teatral de la Asociación de directores de escena de España (108), pp. 74-86.
  • Morin, E. (2001). El cine o el hombre imaginario. Barcelona: Paidós.
  • Nietzsche, F. (2006). Segunda consideración intempestiva. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
  • Nykvist, S. (1998). Culto a la luz: Conversaciones con Bengt Forslund sobre el cine y su gente. Madrid: Del Imán.
  • Proust, M. (2007). El mundo de Guermantes. En busca del tiempo perdido, vol. III. Madrid: Alianza.
  • Rilke, R. M. (1958). Los cuadernos de Malte Laurids Brigge. Buenos Aires: Losada.
  • Shakespeare, W. (1825). Hamlet: tragedia. Obras dramáticas y líricas de D. Leandro Fernández de Moratín, vol. III. París: Augusto Bobée, pp. 1280.
  • Steene, B. (1970). Images and Words in Ingmar Bergman's Films. Cinema Journal, 10 (1), pp. 23-33.
  • Wright Wexman, V. & Ullmann, L. (1980). An Interview with Liv Ullmann. Cinema Journal, 20 (1), pp. 68-78.
  • Bazin, A. (1990). ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.
  • Barthes, R. (1989). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.
  • Bergman, I. (1977). Cara a cara. Barcelona: Aymá.