Imágenes del control social.Miedo y conmoción en el espectador de un mundo bajo amenaza.

  1. David Vázquez Couto
Journal:
Re-visiones

ISSN: 2173-0040

Year of publication: 2015

Issue: 5

Type: Article

More publications in: Re-visiones

Abstract

Control systems and audiovisual technologies have a bilateral alliance that enables the structuring of a fear-based social discourse. If the terrible real event that unsettles the population has always been a key resource for commercial exploitation in the film industry, similarly, filmic strategies operate as an imaginary model for the recreation of the actual event. The social narrative is shaped under the constant threat of the other that induces a feeling of collective terror carefully managed by political power and mass media. Films have participated –and still do– in this process of staging of reality; however, it also warns of the danger inherent to its media status.

Bibliographic References

  • Aristóteles (2005), Retórica. Madrid: Gredos.
  • Barthes, R. (1986), Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.
  • Baudrillard, J. (1978), Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.
  • Benjamin, W. (1989), “La obra de arte en la época de la reproductibilidad técnica”. En W. Benjamin, Discursos interrumpidos I. Madrid: Taurus.
  • Del Río, V. (2010), Factografía. Vanguardia y comunicación de masas. Madrid: Abada.
  • Duque, F. (2008), Terror tras la postmodernidad. Madrid: Abada.
  • Gubern, R. (1977), Comunicación y cultura de masas. Barcelona: Ediciones de Bolsillo/Península.
  • Heidegger, M. (1991), El ser y el tiempo. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Hobbes, T. (1966), “Philosophical rudiments concerning government and society”. En Sir B. William Molesworth (Ed.), The English Works of Thomas Hobbes of Malmesbury, vol. II. Aalen: Scientia.
  • Jiménez Gálvez, J. (2015), “España impone el nivel más alto de alerta antiterrorista desde el 11-M”, El País, 26 de junio. Recuperado de http://politica.elpais.com/politica/2015/06/26/actualidad/1435323289_417199.html (Acceso, noviembre de 2015)
  • Lütticken, S. (2006), “Suspense and… surprise”, New Left Review, nº 40, pp. 95-109.
  • Vertov, D. (1980), “La importancia de un cine sin actores”. En J. Romaguera i Ramió y H. Alsina Thevenet (Eds.), Fuentes y documentos del cine, Barcelona: Gustavo Gili.