El triunfo de la emoción produce héroesconstrucción, lectura y psicología en la teoría del personaje épico

  1. García-Minguillán, Claudia 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista del Grupo de Estudios del siglo XVIII

ISSN: 2173-0687

Year of publication: 2020

Issue: 26

Pages: 67-88

Type: Article

DOI: 10.25267/CUAD_ILUS_ROMANT.2020.I26.03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista del Grupo de Estudios del siglo XVIII

Abstract

This article proposes a reconstruction of the epic character from the literary theory of the Enlightenment. A new reading is offered that takes up the genetic approach between the disappearance of the epic and the appearance of the novel following the trail of the construction of the literary character. In this way, between the survival of the classical system and the tension with modern authors, the construction of the hero’s psychology advances towards more sensitive and emotional values, without neglecting its rational component. Also, the tension between two strong influences is discussed; the survival of the Virgilian epic as a legitimizer of political power, in front of the recovery of the figure of Socrates who grants heroic values to the philosopher. Finally, this reconstruction raises not only the emotional characterization of the character, but the transmission of sensitivity to the poet and the reader, who assume these heroic values

Bibliographic References

  • ÁLVAREZ BARRIENTOS, Joaquín (1991), La Novela del Siglo XVIII, Madrid, Ediciones Júcar.
  • BLACKMORE, Richard (1695), Prince Arthur, an heroick poem in ten books, London, Awnsham & Churchil.
  • BLACKMORE, Richard (1697), King Arthur: an heroic poem in twelve books, London, Awnscham and Churchil.
  • BLACKMORE, Richard (1705), Eliza, an epick poem in ten books, London, Awnsham and Churchill.
  • BLACKMORE, Richard (1716), Essays upon Several Subjects, London, E. Curll and J. Pemberton.
  • BLACKMORE, Richard (1723), Alfred, an Epick Poem, in Twelve Books, London, J. Knapton.
  • BLANCHOT, Maurice (1970), El dialogo inconcluso, Caracas, Monte Avila Editores.
  • BOILEAU, Nicolas (1874), L’Art Poétique de Boileau-Despréaux avec des notes explicatives, Leipzig, Koch.
  • BOSSU, René Le (1675), Traité du poëme epique, Paris, Michel Le Petit.
  • CARLYLE, Thomas (1885), The Heroic in History, New York, John B. Alden.
  • CASSIRER, Ernest (1975), Filosofía de la Ilustración, México, Fondo de Cultura Económica.
  • CSURÖS, Klára (1999), Variétés et vicissitudes du genre épique de Ronsard à Voltaire, Paris, Honoré Champion.
  • DAVENANT, William (1651), Gondibbert, an heroick poem, London, John Holden.
  • FÉNELON, François (1768), Aventuras de Telemaco hijo de Ulysses, continuación del libro IV de la Odisea de Homero, Madrid, Imprenta de Don Antonio Mayoral.
  • GARCÍA-MINGUILLÁN, Claudia (2019), «Por salvar la poesía épica: usos políticos de la teoría literaria en la Ilustración», Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, nºextraordinario 5, pp. 94-109.
  • GARCÍA YEBRA, Valentín (ed.) (1974) Poética de Aristóteles, Madrid, Gredos.
  • GERNERT, Folke (2019), Lecturas del cuerpo: Fisiognomía y literatura en la España aúrea, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca.
  • GORING, Paul (2009), The Rhetoric of Sensibility in Eighteenth-Century Culture, Cambridge, Cambridge University Press.
  • HAYLEY, William (1782), An Essay on Epic Poetry in five epistles to the Revd. Mr. Mason with notes, London, J. Dodsley in Pall-Mall.
  • HOWARD, Edward (1687), Spencer redivivus containing the first book of the Fairy queen his essential design preserv'd, but his obsolete language and manner of verse totally laid aside deliver'd in heroick numbers / by a person of quality, London, Thomas Chapman.
  • VILÀ, Lara y VEGA, María José (eds.) (2010), La teoría de la épica en el siglo XVI (España, Francia, Italia y Portugal), Vigo, Academia del Hispanismo.
  • LAW, Richard (1983), «The Heroic Ethos in John Dryden’s Heroic Plays», Studies in English Literature, 1500-1900, nº 23, pp. 389-398.
  • LINARES Y MONTEFRÍO, Joseph (1756), Discurso apologético sobre el poema épico, excelendias del poema de Telémaco e impugnación de la llave que corre con el título de 'Llave de Telémaco', escrito en francés por Mr. De Ramsay, Madrid, Gabriel Ramírez.
  • LOBÓN DE SALAZAR, Francisco (1804), Historia del famoso predicador Fray Gerundio de Campazas, alias Zotes, vol. 1, Madrid, Imprenta de Gabriel Ramirez.
  • LOLLINI, Massico (2003), «Vico e l’eroismo moderno», Italian Culture, nº 21, pp. 79-94.
  • LUKÁCS, Georg (2010). Teoría de la novela. Un ensayo histórico-filosófico sobre las formas de la gran literatura épica, Buenos Aires, Ediciones Godot.
  • MAROLLES, Michel de (1662), Traité du poëme epique, pour l’intelligence de l’Eneïde de Virgile, le quel doit estre joint aux remarques de la traduction qui en a esté faite, Paris, Guillaume de Luyne.
  • MILLER, Dean A. (2000), The Epic Hero, Baltimore & London, The Johns Hopkins University Press.
  • NERLICH, Michael (1964), Untersuchungen zur theorie des klassizistischen epos in Spanien (1700-1850), Köln, Universität Köln.
  • RAMSAY, Andres Michael (1717), «Discours de la poesie epique, et de l'excellence du poeme de Telemaque», Les aventures de Telemaque, fils d'Ulysse, Paris, Florentin Delaulne.
  • ROUSSEAU, Jean Jacques (1762), La Reine fantasque, conte par Jean-Jacques Rousseau, citoyen de Genève. Suivi d’un discours du même auteur sur la question, quelle est la vertu la plus nécessaire au Héros? & quels sont les Héros à qui cette vertu a manqué?, Londres, Porphyre.
  • SWEDENBERG, Hugh Thomas (1945), The Theory of the Epic in England, 1650-1800, California, California University Press.
  • TALENS, Jenaro; ROMERA, José; TORDERA, Antonio, & HERNÁNDEZ, Vicente (1980), Elementos para una semiótica del texto artístico, Madrid, Cátedra.
  • TOMACHEVSKI, Boris (1970) «Temática», Tzvetan Todorov (ed.), Teoría de la literatura de los formalistas rusos, Buenos Aires, Signos, pp. 199-232.
  • TRAPP, Joseph (1742), Lectures on Poetry, read in the Schools of Natural Philosophy at Oxford, London, C. Hitch and C. Davis in Pater-Noster-Row.
  • VICO, Giambattista (1723). De mente heroica dissertatio. Neapoli: Regiae Universitatis Studiorum Typographus.
  • VOLTAIRE (1816), La Henriada, poema épico francés traducido en verso español por el doctor D. Pedro Bazán de Mendoza, Alais, Imprenta de Martín.