Valor subjetivo y emociones hacia el uso de Química en una práctica activa interdisciplinar

  1. José María Marcos-Merino 1
  2. Rocío Esteban Gallego 1
  3. Jesús A. G. Ochoa de Alda 1
  1. 1 Universidad de Extremadura, España
Aldizkaria:
Educación química

ISSN: 0187-893X

Argitalpen urtea: 2020

Alea: 31

Zenbakia: 4

Orrialdeak: 101-111

Mota: Artikulua

DOI: 10.22201/FQ.18708404E.2020.4.76221 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Educación química

Laburpena

Students experience a growing rejection of Chemistry. According to educational research, it is necessary to revert this aversion, since emotions and subjective values of students towards different academic activities interact with cognition, thus affecting their learning. It has been proposed that the implementation of practical activities, active approaches and interdisciplinary perspectives could revert this trend; however, it is still required to explore the effect of these methodologies in the affective domain. This research analyses the impact of an active interdisciplinary practice of Chemistry and Biology on the emotions and the subjective values self-reported by 112 pre-service Primary teachers towards interdisciplinary. Results support the motivating role of these approaches, since increase positive emotions, interest value and utility value; whereas decrease negative emotions and cost value. These variations occur mainly in the female subset, suggesting a gender bias in the impact of interdisciplinary active teaching on affective aspects towards Chemistry.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Cooper, K.,Brownell, S.. (2020). Active Learning in College Science. Springer. Cham, Alemania.
  • Dávila, M.,Cañada, F.,Sánchez, J.,Mellado, V.. (2016). Las emociones en el aprendizaje de física y química en educación secundaria. Causas relacionadas con el estudiante. Educación química. 27. 217
  • Esteban, R.,Marcos-Merino, J. M.,Ochoa de Alda, J. A. G.. (2019). Extracción de ADN con material cotidiano: diseño, implementación y validación de una intervención activa interdisciplinar. Educación Química. 30. 43-58
  • Hulleman, C.,Godes, O.,Hendricks, B.,Harackiewicz, J.. (2010). Enhancing interest and performance with a utility value intervention. Journal of Educational Psychology. 102. 880
  • Itzek-Greulich, H.,Flunger, B.,Vollmer, C.,Nagengast, B.,Rehm, M.,Trautwein, U.. (2017). Effectiveness of lab-work learning environments in and out of school: A cluster randomized study. Contemporary Educational Psychology. 48. 98-115
  • Little, A.,Hoel, A.. (2011). Interdisciplinary Team Teaching: An Effective Method to Transform Student Attitudes. Journal of Effective Teaching. 11. 36-44
  • Maloney, E.,Beilock, S.. (2012). Math anxiety: Who has it, why it develops, and how to guard against it. Trends in cognitive sciences. 16. 404
  • Marcos-Merino, J. M.. (2020). Emociones y aprendizaje en las actividades prácticas de Biología en Educación Primaria y en el Grado de Maestro en Educación Primaria. Universidad de Extremadura. Badajoz.
  • Marcos-Merino, J. M.,Esteban, R.,Ochoa de Alda, J. A. G.. (2019). Extracción de ADN con material cotidiano: desarrollo de una estrategia interdisciplinar a partir de sus fundamentos científicos. Educación Química. 30. 59-69
  • Mellado, V.,Borrachero, A.,Brígido, M.,Melo, L.,Dávila, M.. (2014). Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias. 32. 11-36
  • Mora, F.. (2008). El reloj de la sabiduría. Tiempos y espacios en el cerebro humano. Alianza Editorial. Madrid, España.
  • Ochoa de Alda, J. A. G.,Marcos-Merino, J. M.,Méndez-Gómez, F. J.,Mellado, V.,Esteban, R.. (2019). Emociones académicas y aprendizaje de biología, una asociación duradera. Enseñanza de las Ciencias. 37. 43-61
  • Retana-Alvarado, D.,De las Heras-Pérez, M.,Vázquez-Bernal, B.,Jiménez, R.. (2018). El cambio en las emociones de maestros en formación inicial hacia el clima de aula en una intervención basada en investigación escolar. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias. 15. 1-16
  • Vázquez, A.,Manassero-Mas, M.. (2006). El interés de los estudiantes hacia la química. Educación Química. 17. 388-401