Antropología en presente. Tom McCarthy y el reconocimiento de patrones

  1. Domingo Hernández Sánchez 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Revista de filosofía

ISSN: 0798-1171

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Monográficos

Volume: 38

Número: 98

Páxinas: 186-199

Tipo: Artigo

DOI: 10.5281/ZENODO.5527342 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de filosofía

Resumo

The protagonist of Satin Island (2015), a novel by British writer, essayist and artist Tom McCarthy, is a business anthropologist who is commissioned to generate a strange global report that “explains everything”. Satin Island, thus, is a sort of Tristes tropiques of our time where the protagonist becomes a Lévi-Strauss 2.0 and his work an “Present-Tense Antropology”. Based on this starting point, the novel gradually takes the form of an investigation on narratives and stories, on trends and ways of managing the tastes of contemporary society, which, in turn, connects in an explicit way with the artistic, aesthetic and literary theories of Tom McCarthy, close to the proposals of authors such as Simon Critchley or Hito Steyerl. In such theories, pattern recognition, apophenia and communication problems become fundamental keys to a political aesthetics. This article starts from McCarthy’s artistic and narrative theories to answer a concrete question: what is the place of art and the human in a reality dominated by pattern recognition.

Referencias bibliográficas

  • SPERANZA, Graciela, Cronografías. Arte y ficciones de un tiempo sin tiempo, Anagrama, Barcelona, 2017, p. 195.
  • McCARTHY, Tom, Satin Island, trad. J. L. Amores, Pálido Fuego, Málaga, 2016, p. 127.
  • BRIDLE, James, La nueva edad oscura. La tecnología y el fin del futuro, trad. M. Pérez Sánchez, Debate, Barcelona, 2020
  • ZUBOFF, Shoshana, La era del capitalismo de la vigilancia. La lucha por un futuro humano frente a las nuevas fronteras del poder, trad. A. Santos, Paidós, Barcelona, 2020.
  • EKLUND, Douglas y ALTEVEER, Ian (eds.), Everything is connected. Art and Conspiracy, prefacio de J. Lethem, The Metropolitan Museum of Art, New York/Yale University Press, New Haven and London, 2018.
  • BECKETT, Samuel, El mundo y el pantalón, epílogo de J. Frémon, trad. M. Arranz, Elba, Barcelona, 2017, pp. 37-38.
  • MAYORGA, Juan, El cartógrafo, epílogo de A. Sucasas, La uÑa RoTa, Segovia, 2017, p. 28
  • SOBEL, Dava, “Por amor a los mapas”, en GARFIELD, Simon, En el mapa. De cómo el mundo adquirió su aspecto, prólogo de D. Sobel, trad. B. Urrutia, Taurus, Barcelona, 2015, p. 14.
  • VILA-MATAS, Enrique, “Tom McCarthy, autor del Quijote”, El País, 26 de abril de 2016.
  • CRITCHLEY, Simon, Muy poco... casi nada. Sobre el nihilismo contemporáneo, trad. E. Julibert y R. Vilá, Marbot, Barcelona, 2007.
  • CRITCHLEY, Simon, Apuntes sobre el suicidio, trad. A. Fuentes, Alpha Decay, Barcelona, 2016.
  • McCARTHY, Tom, Residuos, trad. A. Vidal, Lengua de Trapo (quinceporquince), Madrid, 2011, p. 9.
  • McCARTHY, Tom, Tintín y el secreto de la literatura, trad. M. Fernández y M. Grande, El tercer nombre, Madrid, 2007.
  • CRITCHLEY, Simon, “Epílogo. Todo cae de vuelta a la tierra”, en McCARTHY, Tom, Hombres en el espacio, trad. J. L. Amores, Pálido Fuego, Málaga, 2017, p. 341.
  • McCARTHY, Tom, C, trad. J. L. Amores, Pálido Fuego, Málaga, 2018, p. 291.
  • TUTEN, Frederic, “Tom McCarthy by Frederic Tuten”, Bomb Magazine, 131, primavera 2015.
  • TUTEN, Frederic, Tintín en el nuevo mundo, trad. A. Kovacsics, Barcelona, Muchnik Editores, 1994.
  • McCARTHY, Tom, Typewriters, Bombs, Jellyfish, New York Review of Books, New York, 2017.
  • McCARTHY, Tom; CRITCHLEY, Simon, et al., The Mattering of Matter. Documents from the Archive of the International Necronautical Society, intr. Nicolas Bourriaud, Sternberg Press, Berlín, 2013.
  • LOZANO, Antonio, “Tom McCarthy, el necronauta”, Librújula, 8, 2016, p. 66.
  • McCARTHY, Tom, Casa vacía del estornino. Obras de la Colección La Caixa de Arte contemporáneo, Fundación La Caixa / Whitechapel Gallery, Barcelona / Londres, 2019, p. 44.
  • McCARTHY, Tom, “Introduction”, en GADDIS, William, The Recognitivos, intr. T. McCarthy, afterword W. H. Gass, New York Review of Books, New York, 2020.
  • JUNG, C. G., Arquetipos e inconsciente colectivo, trad. M. Murmis, Paidós, Buenos Aires, 1970, p. 45.
  • STEYERL, Hito, “Un mar de datos: la apofenia y el reconocimiento (errado) de patrones”, en STEYERL, Hito, Arte duty free. El arte en la era de la guerra civil planetaria, trad. F. Bruno, Caja Negra, Buenos Aires, 2018, p. 91.
  • SALMON, Christian, Storytelling. La máquina de fabricar historias y formatear las mentes, prólogo de M. Roig, trad. I. Bértolo, Península, Barcelona, 2008, p. 93.
  • SELLARS, Simon, “Viaje al centro de Google Earth”, Altair magazine, 13 (Cartografías), 2020, p. 14.
  • TOKARCZUK, Olga, Un lugar llamado Antaño, trads. E. Rabasco y B. Wyrzykowska, Anagrama, Barcelona, 2020, p. 157.
  • SCHOPENHAUER, A., “Especulación trascendente sobre la aparente intencionalidad en el destino del individuo”, en Parerga y paralipómena, I, trad. P. López de Santamaría, Trotta, Madrid, 2006, p. 230.