Del pentagrama a la página:compositio y variatio en Una ofrenda musical, de Luis Sagasti

  1. MARTA PASCUA CANELO
Journal:
Castilla: Estudios de Literatura

ISSN: 1989-7383

Year of publication: 2018

Issue: 9

Type: Article

DOI: 10.24197/CEL.9.2018.69-86 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Castilla: Estudios de Literatura

Abstract

Una ofrenda musical, by Luis Sagasti, publis hed in 2017, constitutes a discursive artefact in line with the most experimental literature in Spanish. The work supposes the transcription in literary code of a musical piece, Goldberg Variations by Johan Sebastian Bach. This paper aims to realize a firs t approach, from the interartistic studies perspective, to the musical - literary strategies of composition, to the discursive hybridism and to the presence of music as a structure and theme to transit between the sound and the silence of a contrapuntal narr ative

Bibliographic References

  • Brown, Calvin S. (1987)[1948] Music and literature: A Comparison of the Art,. Hanover and London, University Press of New England.
  • Cortázar, Julio (1997)[1980], “Clone” en Queremos tanto a Glenda, Madrid, Alfaguara.
  • De Vicente-Yagüe Jara, Mª Isabel (2008), “El comparitivismo en la educación literaria y musical: propuesta de innovación metodológica”, en Educatio Siglo XXI, nº 26, pp. 241-266.
  • Gelós, Natalia (2017) “Luis Sagasti y Una ofrenda musical”, en Eterna cadencia. Autores argentinos:blog, https://goo.gl/6yp6QU (18-12-2017).
  • Gianera, Pablo (2017). “Lo inexpliclable”, en Eterna cadencia, file:///C:/Users/marta/Desktop/M%C3%A1ster/M%C3%BAsica%20 y%20Literatura/Eterna%20Cadencia%20%20Lo%20inexplicable.htm (24-12-2017).
  • González Alcantud, José Antonio (2015) Travesías estéticas. Etnografiando la literatura y las artes, Granada, Universidad de Granada.
  • González Martínez, Juan Miguel (1999), El sentido en la obra musical y literaria, Murcia, Universidad de Murcia.
  • Hofstadter, Douglas (2007)[1979], Gödel, Escher, Bach. Un eterno y grácil bucle, Barcelona, Tusquets.
  • Huxley, Aldous (1984)[1928], Contrapunto, Barcelona, Seix Barral.
  • Mann, Thomas (1939), “Introducción a La montaña mágica”, en Adamar. Revista de creación, http://adamar.org/ivepoca/node/36 (24-12-2017).
  • Rapacioli, Juan (2017), “Entrevista a Luis Sagasti”, en https://goo.gl/wi81cz (24-12-2017).
  • Sagasti, Luis (2017), Una ofrenda musical, Buenos Aires, Eterna Cadencia.
  • San José Lera, Javier (2012), “Federico García Lorca: literatura y música europea en tres movimientos” en Studi Ispanici, nº37, pp. 233-251.
  • Schanton, Pablo (2017), "La larga sombra de un señor llamado Bach." en Revista Ñ, https://www.clarin.com/revista-enie/literatura/larga sombra-senor-llamado-bach_0_rkg7tYLUW.html (14-12-2017).
  • Scher, Steven Paul (1970), “Notes toward a Theory of Verbal Music” en Comparative Literature, vol. 22, nº2, Special Number on Music and Literature, pp. 147-156.
  • Scher, Steven Paul (1982), “Literature and Music” en Interrelations of Literature, Jean-Pierre Barricelli and Joseph Gibaldi (eds.), New York, MLA, pp. 225-250.
  • Trías, Eugenio (2007), El canto de las sirenas. Argumentos musicales, Barcelona, Galaxia Gutenberg.
  • Trías, Eugenio (2010), La imaginación sonora. Argumentos musicales, Barcelona, Galaxia Gutenberg.