El acceso al empleo de preceptor de la cátedra de gramática de Benavente (Zamora)

  1. Rebordinos Hernando, Francisco José 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Espacio, Tiempo y Educación

ISSN: 2340-7263

Year of publication: 2018

Issue Title: Diversity and trans-national connections in the history of modern education in Asia

Volume: 5

Issue: 2

Pages: 215-237

Type: Article

DOI: 10.14516/ETE.145 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Espacio, Tiempo y Educación

Abstract

Grammar Schools were one of the most characteristic educational institutions in Spain during the Ancien Régime, together with basic education schools (in which children learned the basic skills of reading, writing, arithmetic and the Christian doctrine). They were founded in towns of some importance – due to their geographical location, administrative function or economic level – and granted many young people the opportunity to access further studies, which mainly consisted of Latin grammar. The teacher charged with imparting such lessons was called a preceptor, though in historical documentation we often find them referred to by other names, such as bachiller, dómine or lector. On most occasions, prospective preceptors did not have to undergo any form of formal competitive examination, although there was such a requirement in some exceptional towns. In this regard, our research focuses on how these exams were organized, and the professional profile required to win the post of preceptor of the Chair of Grammar in Benavente, an educational institute founded using a bequest left in the will of don Alonso de Carvajal, a local canon. This case study enables us to provide a comprehensive and coherent overview of the various aspects that characterized the teaching of Grammar during the Ancien Régime.

Bibliographic References

  • Aguado Seisdedos, V. (1991). Fray Toribio de Benavente «Motolinia». Benavente: Asociación Cultural Fray Toribio de Motolinia de Benavente.
  • Alejo Montes, J. (1993-1994). Los Colegios de Gramática en la Universidad de Salamanca en el siglo XVI. Historia de la Educación. Revista interuniversitaria, 12-13, 309-326.
  • Arce, F. (2002). Adagios y Fábulas. Madrid: Ediciones del Laberinto, Instituto de Estudios Humanísticos.
  • Artola, M. (1982). La Hacienda del Antiguo Régimen. Madrid: Alianza Editorial.
  • Bartolomé Martínez, B. (1983). Las purificaciones de maestros de primeras letras y preceptores de gramática en la reforma de Fernando VII. Historia de la Educación. Revista interuniversitaria, 2, 249-254.
  • Bartolomé Martínez, B. (1987). Escuelas de Gramática. En Aldea Vaquero, Q., Marín Martínez, T., & Vives Gatell, J. (Dirs), Diccionario de Historia Eclesiástica de España (pp. 285-300) V. Madrid: CSIC.
  • Bartolomé Martínez, B. (1990). El movimiento ilustrado madrileño y la enseñanza de las lenguas clásicas. Revista Complutense de Educación, 1(3), 469-476.
  • Bartolomé Martínez, B. (1996). Historia de la Acción Educadora de la Iglesia en España. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
  • Beceiro Pita, I. (1982). La biblioteca del conde de Benavente a mediados del siglo XV y su relación con las mentalidades y usos nobiliarios de la época. En la España medieval, 2, 135-146.
  • Beceiro Pita, I. (1998). El condado de Benavente en el siglo XV. Salamanca: Centro de Estudios Benaventanos «Ledo del Pozo».
  • Caso Cañibano, M., Mata Guerra, J. C. & Rodríguez López, M. C. (1996). El Archivo Municipal de Benavente. Zamora: Instituto de Estudios Zamoranos «Florián de Ocampo» y Diputación de Zamora.
  • Delgado Criado, B. (1993). Historia de la Educación en España y América, Vol 2. Madrid: Morata.
  • Faubell Zapata, V. (1986). Método de examinar los maestros tanto de primeras letras como de gramática latina, retórica y poética con un tratado práctico de las escuelas de gramática compuesto por el P. Ambrosio de San Francisco Romero de las escuelas pías. Historia de la Educación. Revista interuniversitaria, 5, 443-474.
  • Gil de Zárate, A. (1995). De la Instrucción Pública en España, edición facsímil, 3 Vols. Oviedo: Pentalfa.
  • González Cuesta, F. (1998). La cátedra de gramática de Plasencia (1468-1852). Memoria Ecclesiae, 12, 105-125.
  • González García, M. A. (1998). La cátedra de gramática de la catedral de Ourense. Memoria Ecclesiae, 12, 71-82.
  • Hernández Díaz, J. M. (2000). La Educación en Ciudad Rodrigo. Ciudad Rodrigo: Centro de Estudios Mirobrigenses.
  • Hernández Díaz, J. M. (2001). Maestros y escuelas en la Salamanca contemporánea. Salamanca: Hespérides.
  • Hidalgo Muñoz, E. (1997). La Iglesia de San Juan del Mercado de Benavente. Salamanca: Centro de Estudios Benaventanos «Ledo del Pozo».
  • Kagan, R. L. (1981). Universidad y sociedad en la España moderna. Madrid: Tecnos.
  • Ledo del Pozo, J. (2001). Historia de Benavente, edición facsímil de 1853. Benavente: Centro de Estudios Benaventanos «Ledo del Pozo».
  • Lorenzo Pinar, F. J. (1995). Aspectos mentales y de vida cotidiana en la Edad Moderna zamorana. En Alba López, J. C. (Ed.), Historia de Zamora, Tomo II: La Edad Moderna (pp. 341-363). Zamora: Instituto de Estudios Zamoranos «Florián de Ocampo», Diputación de Zamora.
  • Lorenzo Pinar, F. J. (1997). La educación en Zamora y Toro durante la edad moderna. Primeras letras y estudios de Gramática. Zamora: Semuret.
  • Madoz, P. (1984). Diccionario geográfico, estadístico, histórico de España y sus posesiones de ultramar, edición facsímil. Valladolid: Ámbito.
  • Manzano Ledesma, F. (2008). Un escuadrón de muchos bien ordenados y compuestos: las cofradías benaventanas en la edad Moderna. Benavente: Centro de Estudios Benaventanos «Ledo del Pozo».
  • Mata Guerra, J. C. (2001). Sociedad y prensa en Benavente (siglos XIX-XX). Benavente: Centro de Estudios Benaventanos «Ledo del Pozo».
  • Rebordinos Hernando, F. J. (2010). La Cátedra de Gramática de Benavente (1589-1845). Benavente: Ayuntamiento de Benavente-Concejalía de Cultura.
  • Rodríguez de Diego, J. L. (1982). Hacia una catalogación y mecanización de un importante fondo documental: los censos. Boletín de la ANABAD, Tomo XXXII, (3), 293-306.
  • Seisdedos Sánchez, C. (1992). Ars et Doctrina studenti et docendi de Juan Alfonso de Benavente. Brigecio. Revista de Estudios de Benavente y sus tierras, 2, 185-190.
  • Vázquez Calvo, J. C. (2004). Historia de la Educación Pública de Extremadura en el Antiguo Régimen (siglos XVI, XVII y XVIII). Mérida: Junta de Extremadura. Consejería de Educación, Ciencia y Tecnología.