Francisco de Vitoria y la Escuela Ibérica de la Paz

  1. María Martín Gómez
Revista:
Revista portuguesa de filosofía

ISSN: 0870-5283

Año de publicación: 2019

Volumen: 75

Fascículo: 2

Páginas: 861-890

Tipo: Artículo

DOI: 10.17990/RPF/2019_75_2_0861 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: Revista portuguesa de filosofía

Resumen

The work of Francisco de Vitoria has always been related to the founding of the Salamanca School and the defense of the rights of the Indians, as well as with the origin of other similar groups as Coimbra, Évora or Mexico that constitute the Iberian School of Peace. But in recent years it has been questioned that Francisco de Vitoria was the only creator of these schools of thought. Some researchers affirm that there were other thinkers before him who should be recognized for this merit. The purpose of this study is to show the originality of Victoria’s doctrines and to see how they were assimilated by the members of the groups that form the Iberian School of Peace. From our point of view, with independence of the recent debates that have emerged around him, Francisco de Vitoria should continue to be considered the creator of the School of Salamanca as well as of the Iberian School of Peace.

Referencias bibliográficas

  • Alonso Getino, Luis G. “Dominicos españoles confesores de reyes”. Ciencia Tomista 14 (1916): 374-451.
  • Barrientes García, José. Repertorio de moral económica (1526-1670): La Escuela de Salamanca y su proyección. Barañáin, Navarra: EUNSA, 2011.
  • Belda Plans, Juan. La Escuela de Salamanca y la renovación de la teología en el siglo XVI. Madrid: BAC, 2000.
  • Beltrán de Heredia, Vicente. Francisco de Vitoria. Barcelona: Labor, 1939.
  • Beltrán de Heredia, Vicente. Domingo de Soto. Estudio biográfico documentado. Salamanca: Biblioteca de teólogos españoles, 1960.
  • Beltrán de Heredia, Vicente. Domingo Báñez y las controversias sobre la gracia: Textos y documentos. Madrid: CSIC, 1968.
  • Bullón y Fernández, Eloy. El problema jurídico de la dominación española en América antes de las «Relecciones» de Francisco de Vitoria. Madrid: Imprenta la Rafa, 1933.
  • Brufau, Jaime. “Revisión de la Primera generación de la Escuela”. En Francisco de Vitoria y La Escuela de Salamanca. La ética en la conquista de América, coord. por V.V.A.A, 383-412. Madrid: CSIC, 1984.
  • Calafate, Pedro. “A Escola Ibérica da Paz nas universidades de Coimbra e Évora (séculos XVI e XVII)”. Revista de Hispanismo Filosófico. Historia del Pensamiento Iberoamericano 19, (2014): 119-120.
  • Calafate, Pedro y Mandado Gutiérrez, Ramón Emilio. Escuela Ibérica de la Paz. La conciencia crítica de la conquista y colonización de América. Santander: Universidad Cantabria, 2014.
  • Calafate, Pedro. A Escola Ibérica da Paz nas Universidades de Coimbra e Évora (Século XVI), volúmenes I y II. Sao Paulo: Almedina, 2015.
  • Cano, Melchor. De locis theologicis, ed. Juan Belda Plans, Madrid: BAC, 2006.
  • Casas, Bartolomé de las. Brevísima relación de la destrucción de las Indias. Madrid: Sarpe, 1985. Castilla Urbano, Francisco. El pensamiento de Francisco de Vitoria: Filosofía política e indio americano. Barcelona y México: Anthropos y Universidad Autónoma Metropolitana, 1992.
  • Diccionario de la lengua española, s. v. “Escuela”, fecha de acceso: 29 de septiembre de 2018, http:// dle.rae.es
  • Dios de Dios, Salustiano de, Infante Miguel-Motta, Javier y Torijano Pérez, Eugenia. Juristas de Salamanca siglos XV-XX. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2009.
  • Dios de Dios, Salustiano de y Torijano Pérez, Eugenia. Cultura, política y práctica del derecho juristas de Salamanca, siglos XV-XX. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2012
  • Dios de Dios, Salustiano de. Estudios sobre jurisprudencia y juristas en la Corona de Castilla: (siglos XV-XVII). Valladolid: Junta de Castilla y León, Consejería de Cultura y Turismo, 2016.
  • Duve, Thomas. “La Escuela de Salamanca: ¿Un caso de producción global de conocimiento?” Series "The School of Salamanca Working Papers” 2 (febrero, 2018). http://publikationen. ub.uni-frankfurt.de/frontdoor/index/index/docId/37615
  • Fajardo, Luis Alonso. “Fray Antón de Montesinos: Su narrativa y los derechos de los pueblos indígenas en las constituciones de Nuestra América”. Hallazgos 10, no. 20 (2013): 217-244. doi.org/10.15332/s1794-3841.2013.0020.14
  • Flórez, Cirilo, Hernández, Maximiliano y Albares, Roberto. La primera Escuela de Salamanca (1406-1516). Salamanca: Universidad de Salamanca, 2012.
  • Fuertes Herreros, José Luis. “Una filosofía para el viejo y nuevo mundo en la Universidad de Salamanca, siglos XV-XVI”. En La Escuela de Salamanca. Filosofía y Humanismo ante el mundo moderno, ed. por Ángel Poncela González, 23-82. Madrid: Editorial Verbum, 2015.
  • García y García, Antonio. “El sentido de las primeras denuncias”. En Francisco de Vitoria y La Escuela de Salamanca. La ética en la conquista de América, coord. por V.V.A.A, 67-116. Madrid: CSIC, 1984.
  • García y García, Antonio. “Proyección de la Escuela de Salamanca en América: Primeras interpretaciones de la historia de las conquistas hispanas en Indias”. Cuadernos salmantinos de filosofía (Ejemplar dedicado a: La Escuela de Salamanca y el Pensamiento Iberoamericano: Teoría y praxis) 30 (2003): 45-57.
  • García Villoslada, Ricardo. La Universidad de Paris durante los estudios de Francisco de Vitoria. (1507-1522). Roma: Universitatis Gregorianae, 1938.
  • Hofmeister Pich Roberto y Culleton, Alfredo S. “Scholastica colonialis: Reception and development of Baroque Scholasticism in Latin-American countries, 16th-18th Centuries (2010-2012)”. Bulletin de philosophie medieval 54 (2012): 59-74. doi.org/10.1484/J.BPM.1.102144
  • Langella, Simona. La ciencia teológica de Francisco de Vitoria y la Summa Theologiae de santo Tomás de Aquino en el siglo XVI a la luz de textos inéditos, traducción de Juan Montero Aparicio. Salamanca: San Esteban, Biblioteca de Teólogos Españoles, 2013.
  • Martín Gómez, María. La Escuela de Salamanca, fray Luis de León y el problema de la interpretación. Pamplona: EUNSA, 2017.
  • Nóbrega, Manuel da. Obra completa, ed. Paulo Roberto Pereira. Rio de Janeiro y Sao Paulo: Puc-Rio y ediçoes Loyola, 2017.
  • Paz, Matías de. Acerca del dominio sobre los indios. Salamanca: San Esteban, 2017.
  • Pena González, Miguel Anxo. “Aproximación histórica al concepto «Escuela de Salamanca»”. Salmanticensis 52 (2005): 69-119.
  • Pena González, Miguel Anxo. “La(s) Escuela(s) de Salamanca: Proyecciones y contextos históricos”. En Universidades hispánicas: Colegios y conventos universitarios en la Edad Moderna, coord. por Luis Enrique Rodríguez San Pedro Bezares y Juan Luis Polo Rodríguez, vol. 2, 185-240. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2010.
  • Pereña, Luciano. “La Escuela de Salamanca y la duda indiana”. En Francisco de Vitoria y La Escuela de Salamanca. La ética en la conquista de América, coord. por V.V.A.A, 291-344. Madrid: CSIC, 1984.
  • Pereyra, Osvaldo Víctor. “Un estudio socio-métrico del tema de la moral económica y de su proyección en la Escuela de Salamanca, 1526-1670”. Historiografías: Revista de historia y teoría 7 (2014): 55-84.
  • Reyes Mate, Manuel. “Estos, ¿no son hombres?” La pregunta en tiempos de peligro”. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana 33, no. 107 (2012): 29-35. doi.org/10.15332/s0120-8462.2012.0107.02
  • Rodrigues Montes D'oca, Fernando. “Francisco de Vitória e a teoria aristotélica da escravidao natural”. Thaumazein 7, no. 14 (2014): 3-31.
  • Rodríguez Cruz, Águeda. La Universidad de Salamanca en Hispanoamérica. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2005.
  • Rodríguez Cruz, Águeda. “El modelo universitario salmantino y su reconversión en Hispanoamérica”. En La Universidad de Salamanca y sus confluencias americanas. Miscelánea Alfonso IX 2002, coord. por Luis Enrique Rodríguez San Pedro Bezares y Juan Luis Polo Rodríguez, 151-165. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2008.
  • Roover, Raymond de. “Scholastic Economics: Survival and Lasting Influence from the Sixteenth Century to Adam Smith”. The Quarterly Journal of Economics 69, no. 2 (1955): 161-190. doi. org/10.2307/1882146
  • Scattola, Merio. “Domingo de Soto e la fondazione della scuola di Salamanca”. Veritas: Revista da Pontificia Universidade Catolica do Rio Grande do Sul 54, no. 3 (2009): 52-70.
  • Velasco Gómez, Ambrosio. “Fray Alonso de la Veracruz: Fundador del republicanismo mexicano”. Tópicos, Revista de Filosofía 34 (2008): 209-221.
  • Veracruz, Alonso de. De Iusto Bello contra Indos, ed, C. Baciero, L. Baciero, F. Maseca y L. Pereña. Madrid: CSIC, 1997.
  • Villacañas, José Luis. ¿Qué imperio? Un ensayo polémico sobre Carlos V y la España imperial. Córdoba: Almuzara, 2008.
  • Villaverde Rico, María José y Castilla Urbano, Francisco (Dirs.). La sombra de la leyenda negra. Madrid: Tecnos, 2016.
  • Vitoria, Francisco de. “Relecciones teológicas”, en Obras de Francisco de Vitoria, ed, Teófilo Urdanoz. Madrid: BAC, 1960.
  • Zorroza Huarte, María Idoya. “Hacia una delimitación de la Escuela de Salamanca”. Revista empresa y humanismo 16, no. 1 (2013): 53-72.
  • Zorroza Huarte, María Idoya. “Francisco de Vitoria: Actualidad y perspectivas para su estudio”, Azafea. Revista de Filosofía, 18 (2016): 55-79.