Historical Review and Contemporary Characterization of Showrunner as Professional Profile in TV Series ProductionTraits, Skills, Competences, and Style

  1. María-José Higueras-Ruiz 1
  2. Gómez Pérez, Francisco Javier 1
  3. Alberich Pascual, Jordi 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Comunicación y sociedad = Communication & Society

ISSN: 2386-7876

Año de publicación: 2018

Volumen: 31

Número: 1

Páginas: 91-105

Tipo: Artículo

DOI: 10.15581/003.31.35721 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: Comunicación y sociedad = Communication & Society

Resumen

This article reviews the professional profile of the showrunner in the audiovisual industry, from a historical and conceptual perspective: the background, the features that define it, and the TV media position. To do so, qualitative methodology has been used to conduct a thorough bibliographic review, and examine the emergence and development of the “showrunner” concept in television history, and the term used to describe it. We then analysed the “executive producer” and “creative producer” categories, both of which are associated with the objective of the study, to determine a generalized definition of the audiovisual showrunner. We have also examined the characteristics associated with this professional producer and writer position, the skill set required for the same, the roles and responsibilities to be managed during the production process, and the creative hallmark of authorship over the TV series. Finally, the results obtained suggest that this writer-producer position has existed since the onset of the television industry; however, the use of the term “showrunner” is more recent. Today, we see a revaluation of this profile in TV series production thanks to the generalized use of the concept “showrunner”, and due to several historical, cultural, and technological factors that contribute to this situation.

Información de financiación

This study is suported by a grant from the Spanish Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (FPU15/00737) to María José Higueras Ruiz.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Alberich-Pascual, J. (2011). Alteraciones diegéticas: Simulación y simulacros en la nueva narrativa televisiva (2000-2010). In M. A. Pérez-Gómez (Ed.), Previosuly on: Previously On. Interdisciplinary Studies on TV Series in the Third Golden Age of Television (pp. 339-347). Sevilla, España: Biblioteca de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla.
  • Augros, J. (2000). El dinero de Hollywood. Financiación, producción, distribución y nuevos mercados. Barcelona, España: Paidós.
  • Banks, M.J. (2013). I Love Lucy: The Writer-Producer. In E. Thompson & J. Mittell (Eds.), How to watch television (pp. 244-252). New York, N.Y.: New York University Press.
  • Barroso, J. (2002). Realización de los géneros televisivos. Madrid, España: Síntesis.
  • Bennett, T. (2014). Showrunners: The Art of Running a TV Show. London, England: Titan Books.
  • Blakey, E. (2017). Showrunner as Auteur: Bridging the Culture/Economy Binary in Digital Hollywood. Open Cultural Studies, 1(1), 321-332. Retrieved from https://www.degruyter.com/view/j/culture.2017.1.issue-1/culture-2017-0029/culture-2017-0029.xml?format=INT
  • Bordwell, D. & Thompson, K. (2012). Film Art, An Introduction (10th ed.). New York, N.Y.: McGraw-Hill.
  • Bourdaa, M. (2011). Quality Television: Construction and De-Construction of Seriality. In M. A. Pérez-Gómez (Ed.), Previosuly on: Previously On. Interdisciplinary Studies on TV Series in the Third Golden Age of Television (pp. 33-43). Sevilla, España: Biblioteca de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Sevilla.
  • Campbell, R. & Reeves, J.L. (1990). Television Authors: The Case of Hugh Wilson. In R. J. Thompson & G. Burns (Eds.), Making Television: Authorship and the Production Process (pp. 3- 18). New York, N.Y.: Praeger.
  • Cascajosa, C. (2005). Prime time: Las mejores series de TV americanas, de C.S.I. a Los Soprano. Madrid, España: Calamares.
  • – (2006a). El espejo deformado: Versiones, secuelas y adaptaciones en Hollywood. Sevilla, España: Universidad de Sevilla.
  • – (2006b). No es televisión, es HBO: la búsqueda de la diferencia como indicador de calidad en los dramas del canal HBO. ZER Revista de Estudios de Comunicación 11(21), 23-33. Retrieved from http://www.ehu.eus/zer/es/hemeroteca/articulo/No-es-televisin-es-HBO-La-bsqueda-de-la-diferencia-como-indicador-de-calidad-en-los-dramas-del-canal-HBO/291
  • – (2007). La caja lista: TV norteamericana de culto. Barcelona, España: Laertes.
  • – (2016a). El ascenso de los "showrunners": Creación y prestigio crítico en la televisión contemporánea. Index Comunicación 6(2), 23-40. Retrieved from http://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/255/200
  • – (2016b). La cultura de las series. Barcelona, España: Laertes.
  • Chion, M. (1992). El cine y sus oficios. Madrid, España: Cátedra.
  • Clements, S. (2004). Showrunner. Producing variety and talk shows for television. Los Ángeles, C.A.: Silman-James Press.
  • Copeland, G.A. (2007). A History of Television Style. In J.G. Butler (Ed.), Television: Criticals, Methods and Applications (3rd ed.) (pp. 253-284). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Cuevas, A. (1999). Economía cinematográfica. Madrid, España: Imaginógrafo.
  • Cultural Human Resources Council. (2009, January 30). Training Gap Analysis. Showrunners in Canadian Television. Retrieved from https://www.culturalhrc.ca/research/CHRC_Showrunners_TGA-en.pdf
  • Cury, I. (2007). Directing and Producing for Television (3rd ed.). Burlington, M.A.: Focal Press.
  • De Rosendo, N. & Gatell, J. (2015). Objetivo Writers´Room. Las aventuras de dos guionistas españoles en Hollywood. Barcelona, España: Alba.
  • DeFino, D.J. (2014). The HBO Effect. Nueva York, N.Y.: Bloomsbury.
  • Diego, P. (2005). The profile of the fiction producer in television. Communication & Society 18(1), 9-30. Retrieved from http://www.unav.es/fcom/communication-society/es/articulo.php?art_id=63
  • – (2010). La ficción en la pequeña pantalla. Navarra, España: EUNSA.
  • Douglas, P. (2011). Writing the TV Drama Series: How to Succeed as a Professional Writer in TV (3rd ed.). Studio City, C.A.: Michael Wiese Productions.
  • – (2015). The future of television. Your Guide to Creating Television in the New World. Studio City, C.A.: Michael Wiese Productions.
  • Doyle, D. (2014). Showrunner: The Art of Running a TV Show. [DVD]. USA: Romark Entertainment, Black Sheep Productions, Junto Entertainment.
  • Fernández Díez, F., & Barco, C. (2009). Producción cinematográfica. Del proyecto al producto. Fundación Universitaria Iberoamericana (Funiber), Ediciones Díaz de Santos.
  • Fernández Díez, F., & Martínez Abadía, J. (1994). La dirección de producción para cine y tv. Barcelona, España: Paidós.
  • – (2010). Manual del productor audiovisual. Barcelona, España: UOC.
  • Feuer, J. (1984). The MTM Style. In J. Feuer, P. Kerr & T. Vahimagi (Eds.), MTM: "Quality Television" (pp. 32-60). London, England: Birtish Film Institute.
  • – (2005). The Lack of Influence of Thirtysomething in American Television. In M. Hammond & L. Mazdon (Eds.), The Contemporary Television Series (pp. 27-36). Edinburgh, Scotland: Edinburgh University Press.
  • García de Castro, M. (2002). La ficción televisiva popular. Una evolución de las series de televisión en España. Barcelona, España: Gredisa.
  • García Martínez, A.N. (2014). El fenómeno de la serialidad en la Tercera Edad de Oro de la Televisón. In E. Fuster (Ed.), La figura del padre nella serialitá televisiva (pp. 19-42). Roma, Italia: Pontificia Universitá della Santa Croce.
  • García Noblejas, J.J. (1982). Poética del texto audiovisual. Introducción al discurso narrativo de la imagen. Pamplona, España: Eusa.
  • Gervich, C. (2008). Small Screen, Big Picture. A Writer´s Guide to the TV Business. New York, N.Y.: Three Rivers Press.
  • Gitlin, T. (2000). Inside prime time (4th ed.). Berkeley and Los Angeles, C.A.: University of California Press.
  • Grillo-Marxuach, J. (2016, January 26). The Eleven Rules of Showrunning. The Grillo-Marxuach Experimental Design Bureau. Retrieved from http://okbjgm.weebly.com/essays.html
  • Guerrero, E. (2010a). Development of audiovisual projects: acquisition and creation of entertainment formats. Communication & Society 23(1), 237-274. Retrieved from http://www.unav.es/fcom/communication-society/es/resumen.php?art_id=357
  • – (2010b). El entretenimiento en la ficción española: Historia, industria y mercado. Barcelona, España: Deusto.
  • – (2012). El productor ejecutivo de programas de entretenimiento: Jerarquías en la producción audiovisual. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, (21), 257-280. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16823120013
  • – (2013). Guión y producción de programas de entretenimiento. Navarra, España: EUNSA.
  • Jacoste, J.G. (2004). El productor cinematográfico (2ª ed.). Madrid, España: Síntesis.
  • Jancovich, M. & Lyons, J.K. (2003). Quality popular television: Cult TV, the Industry and Fans. London, England: British Film Institute.
  • Kallas, C. (2014). Inside the Writers´ Room. Conversations with American TV Writers. Basingstoke, England: Palgrave Macmillan.
  • Kellison, C. (2009). Producing for TV and New Media: A Real-World Approach for Producers (2nd ed.). Burlington, M.A.: Focal Press.
  • Kirkpatrick, S. (2015). Writing for the Green Light. How to Make your Script the One Hollywood Notices. New York, N.Y.: Focal Press.
  • Kompare, D. (2013). The Twilight Zone: Landmark Television. In E. Thompson & J. Mittell (Eds.), How to watch television (pp. 299-307). New York, N.Y.: New York University Press.
  • Kubey, R. (2009). Creating Television. Conversations with the People Behind 50 Years of American TV. New York, N.Y.: Routledge.
  • Landau, N. (2014). The TV showrunner's roadmap. Burlington, M.A.: Focal Press.
  • Lee, J. J. & Gillen, A.M. (2011). Producer's business handbook: The roadmap for the balanced film producer (3rd ed.). Burlington, MA: Focal Press.
  • Longworth, J. L. (2000). TV creators: Conversations with America's top producers of television drama. New York, N.Y.: Syracuse UP.
  • – (2002). TV creators: Conversations with America's top producers of television drama, Vol. 2. New York, N.Y.: Syracuse UP.
  • Lotz, A.D. (2007). The television will be revolutionized. New York, N.Y.: New York University Press.
  • Martin, B. (2013). Difficult Men: Behind the Scenes of a Creative Revolution: From The Sopranos and The Wire to Mad Men and Breaking Bad. New York, N.Y.: Penguin Group.
  • Meisler, A. (1995, February 26). The Man Who Keeps E.R.´s Heart Beating. The New York Times. Retrieved from http://www.nytimes.com/1995/02/26/arts/television-the-man-who-keeps-er-s-heart-beating.html?pagewanted=all
  • Millerson, G. (2009). Realización y producción en televisión (13ª ed.). Barcelona, España: Omega.
  • Newcomb, H. & Alley, R.S. (1983). The Producer´s Medium. Conversations with Creators of American TV. Oxford, England: Oxford University Press.
  • Newman, M.Z. & Levine, E. (2012). Legitimating Television: Media Convergence and Cultural Status. Nueva York: Routledge.
  • Pardo, A. (2000). Creativity in Film Production: The Film Producer as a Creative Force Communication & Society 13(2), 227-249. Retrieved from http://www.unav.es/fcom/communication-society/es/resumen.php?art_id=128
  • – (2001). Historia y ficción en el cine de David Puttnam. Historia Contemporánea, 1(22), 117-149. Retrieved from http://www.ehu.eus/ojs/index.php/HC/article/view/15822
  • – (2003). El oficio de producir películas: El estilo Puttnam. Barcelona, España: Ariel.
  • – (2009). El productor creativo: ¿tautología o excepción? In J. Marzal Felici & F.J. Gómez Tarín (Eds.), El productor y la producción en la industria cinematográfica (pp. 45-66). Madrid, España: Complutense.
  • – (2014a). Fundamentos de producción y gestión de proyectos audiovisuales. Navarra, España: EUNSA.
  • – (2014b). Producción ejecutiva de proyectos cinematográficos. Navarra, España: Eunsa.
  • Pearson, R. (2005). The Writer/Producer, in American Television. In M. Hammond & L. Mazdon (Eds.), The Contemporary Television Series (pp. 11-26). Edinburgh, Scotland: Edinburgh University Press.
  • Perren, A. (2011). In Conversation: Creativity in the Contemporary Cable Industry. Cinema Journal 50(2), 132-138. Retrieved from https://www.jstor.org/stable/41240699?seq=1#page_scan_tab_contents
  • Perren, A. & Schatz, T. (2015). Theorizing television´s Writer-Producer: Re-viewing The Producer´s Medium. Television & Media 16(1), 86-93. Retrieved from http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1527476414552907
  • Priggé, S. (2005). Created By… Inside the Minds of TV´s Top Show Creators. Los Ángeles, C.A.: Silman-James Press.
  • Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración III. El tiempo narrado. Madrid, España: Siglo XXI.
  • Rochant, E. (2017). Naissance d’un showrunner français ou l’art de produire des séries TV. Le journal de l'école de Paris du management, (127), 21-27. Retrieved from https://www.cairn.info/revue-le-journal-de-l-ecole-de-paris-du-management-2017-5-page-21.html
  • Sainz, M. (1990). Iniciación a la producción en televisión. Madrid, España: IORTV.
  • (1994). Manual básico de producción en televisión. Madrid, España: IORTV.
  • – (1999). El productor audiovisual. Madrid, España: Síntesis.
  • Sarris, A. (2004). Notes on the auteur theory in 1962. In G. Mast, M. Cohen & L. Braudy (Eds.), Film theory and criticism: Introductory readings (6th ed.) (pp. 561-564). Nueva York, N.Y.: Oxford University Press.
  • Schihl, R.J. (1997). Dramáticos en televisión: Organización y procesos. Madrid, España: IORTV.
  • Scott, S. (2013). Battlestar Galactica: Fans and Ancillary Content. In E. Thompson & J. Mittell (Eds.), How to watch television (pp. 320-329). New York, N.Y.: New York University Press.
  • Sepinwall, A. (2012). The Revolution was Televised. New York, N.Y.: Touchstone.
  • Steiner, T. (2015). Steering the Author Discourse: The Construction of Authorship in Quality TV, and the Case of Game of Thrones. International Journal of TV Serial Narratives 1(2), 181-192. Retrieved from https://series.unibo.it/article/view/5903/5625
  • Thompson, E. & Mittell, J. (Eds.) (2013). How to Watch Televison. New York, N.Y.: New York University Press.
  • Thompson, R.J. (1996). Television´s Second Golden Age: From Hill Street Blues to E.R. New York, N.Y.: Syracuse University Press.
  • Thompson, R.J., & Burns, G. (Eds.) (1990). Making Television: Authorship and the production process. New York, N.Y.: Praeger.
  • Venis, L. (Ed.) (2013). Inside the room. Writing Television with the Pros at UCLA Extension Writers' Program. New York, N.Y.: Penguin Group.
  • Villagrasa, J.M. (1992). La producción de ficción narrativa en la televisión norteamericana (Doctoral Thesis). Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona.
  • Wirth, J. & Melvoin, J. (2004). Writing for Episodic TV. From Freelance to Showrunner. Los Angeles, C.A.: Writers Guild of America.
  • Writers Guild of Canada. (2013). The WGC Showrunner Code. Retrived from http://iawg.org/pdf/showrunner_code.pdf
  • Wollen, P. (1972). The auteur theory. In P. Wollen. Sings and meanings in the cinema (3rd ed.) (pp. 74-115). Bloomington, Indiana: Indiana University Press.
  • Zettl, H. (1996). El manual de producción para vídeo y televisión (6a ed.). Andoain, España: Escuela de Cine y Televisión.