Pensamiento visual y lectura de imagen en estudiantes del Grado en Educación

  1. Urchegui Bocos, Pedro 1
  2. Betegón Blanca, Elena 2
  3. Carramolino Arranz, Beatriz 3
  4. Irurtia Muñiz, María Jesús 2
  1. 1 Universidad Isabel I (España)
  2. 2 Universidad de Valladolid (España)
  3. 3 Massachusetts Institute of Technology (MIT) (EE.UU.)
Zeitschrift:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Datum der Publikation: 2021

Titel der Ausgabe: “Emergencias del patrimonio” formación clave de futuro = “Heritage emergencies” key training for the future

Ausgabe: 35

Nummer: 96

Seiten: 165-182

Art: Artikel

DOI: 10.47553/RIFOP.V96I35.3.88910 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Andere Publikationen in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Zusammenfassung

Visual Thinking (VT) is a cognitive construct increasingly gaining relevance for explaining our mental representation of the world and our surrounding reality. This construct is built from perception and spatial reasoning. These are important concepts for education both, for the artistic and scientific fields. We carried out a VT descriptive investigation with a sample of 314 Degree in Education students from the Universitiy of Valladolid (Spain), Harvard Graduate School of Education and Boston University School of Education (USA). We used the Visual Thinking Scale (VTS) ad hoc created for analyzing the static and dynamic visualization factors, the proportional reasoning, and the image reading. The visual reference of static visualization deficit stands out from results. This shortfall is related the objective image reading (structural and optical-geometric). The proportional reasoning, analyzing shapes and angles, showed substantial differences between its conceptual consideration and visual reading. This paper establishes a cognitive approach towards this deficit related to its graphical interpretation difficulties. We consider the educational modeling relationships between the different types of graphical representation or visual communication systems (graphics, maps, drawings, photographs and animations) for both, content creation, and resource visual interpretation.

Bibliographische Referenzen

  • Aliaga Tovar, J. (2007). Psicometría: test psicométricos, confiabilidad y validez. Psicología: Tópicos de Actualidad, 85-108.
  • Álvarez Rodríguez, S. (2009). Procesos cognitivos de visualización espacial y aprendizaje. Revista de Investigación en Educación, 4, 61-71.
  • Aparici, R., & García Matilla, A. (2008). Lectura de imágenes en la era digital. Ediciones de la Torre.
  • Arnheim, R. (1979/1998). El pensamiento visual. Paidós.
  • Atkinson, J. (2002). The Developing Visual Brain. Oxford University Press UK.
  • Ballesteros, S. (1993). Representaciones analógicas en percepción y memoria: imágenes, trasformaciones mentales y representaciones estructurales. Psicothema, 5(1), 5-17.
  • Ballesteros, S. (2014). Habilidades cognitivas básicas: formación y deterioro. Ediciones UNED.
  • Brown, T., & Unsworth, C. (2009). Construct validity of the Test of Visual-Motor SkillsRevised (TVMS–R): An evaluation using the rasch measurement model. Scandinavian journal of occupational therapy, 16(3), 133-145. https://doi.org/10.1080/11038120802443662
  • Butto, C. M., Fernández, J. D., Araujo, D. C., & Ramírez, A. B. (2019). El razonamiento proporcional en educación básica. Horizontes Pedagógicos, 21(2), 39-52.
  • Calvo, P. (2017). Modelo de interacción entre el dibujo y las actividades sensomotrices (MIDAS): Fomentando la inteligencia espacial. Innovaciones educativas, 19(26), 50-64. https://doi.org/10.22458/ie.v19i26.1853
  • Carmiol, V. M. (2013). Desarrollo y validación de una prueba de percepción de la proporción visual [Tesis doctoral, Universidad de Valencia]. https://goo.gl/4rpK7x
  • Contreras, F. (2017). Estudio sobre los planteamientos teóricos y metodológicos de los Estudios Visuales. Arte, Individuo y Sociedad, 29(3), 483-499. https://doi.org/10.5209/ARIS
  • Del Grande, J. (1990). Spatial sense. The Arithmetic Teacher, 37(6), 14-20.
  • Díaz Padilla, R. (2007). El dibujo del natural en la época de la post-academia. Editorial Akal.
  • Díaz, J. J., Soto, M. A., & Martínez, A. (2007). Razonamiento proporcional intuitivo en alumnos de primaria y secundaria. Interamerican Journal of Psychology, 41(3), 371-378.
  • Dziekonski, M. (2003). La inteligencia espacial: Una mirada a Howard Gardner. Revista ArteOficio, 2(2), 7-12.
  • EPV (2014). Escala Pensamiento Visual [Formulario de Google]. Visual Thinking Scale. VTS. https://forms.gle/d5SzbptgWK97aAEZA
  • Fernández Ballesteros, R. (1995). Mariano Yela: práctica y teoría, una síntesis personal. Revista de psicología general y aplicada, 48(4), 485-496.
  • Fernández Blanco, T. (2013). La investigación en visualización y razonamiento espacial. Pasado, presente y futuro. En A. Berciano, G. Gutiérrez, N. Climent & A. Estepa (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVII (pp. 19-42). Sociedad Espñola de Investigación en Educación Matemática, SEIEM.
  • Fernández Blanco, T., Diego-Mantecón, J. M. & Gonzalez, P. (2019). Procesos de Visualización en una Tarea de Generación y Representación de Cuerpos de Revolución. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 33(64), 768-789. https://doi.org/10.1590/1980-4415v33n64a16
  • Ferrando, P., & Anguiano, C. (2010). El análisis factorial como técnica de investigación en psicología. Papeles del psicólogo, 31(1), 18-33.
  • Frutos, F. J. (2008). De la cámara oscura a la cinematografía: Tres siglos de tecnología al servicio de la creación visual. Área abierta, (19), 1-14.
  • García-Sípido, A. (2003). Saber ver, una cuestión de aprendizaje. La educación visual a debate. Arte, individuo y sociedad, 15, 61-72.
  • Gardner, M. F. (1993). Test of Visual-motor Skills (TVMS). Health Publishing Company.
  • Gombrich, E. (2000). La imagen y el ojo. Nuevos estudios sobre la psicología de la representación pictórica. Debate
  • Grandin, T. (2016). Pensar con imágenes: mi vida con el autismo. Alba Editorial.
  • Grassa-Miranda, V., & Gimenez Morell, R. (2010). Aproximación al análisis del sistema diédrico español como lenguaje. EGA. Revista de expresión gráfica arquitectónica, 15(15), 156-161. https://doi.org/10.4995/ega.2010.1003
  • Guilford, J. P. (1972). Thurstone’s primary mental abilities and structure-of-intellect abilities. Psychological Bulletin, 77(2), 129-143. https://doi.org/10.1037/h0032227
  • Gutiérrez, A. (1991). Procesos y habilidades en visualización espacial [Resumen de presentación de la conferencia]. Memorias del III Congreso Internacional sobre Investigación en Educación Matemática, Valencia, España. https://www.uv.es/Angel.Gutierrez/archivos1/textospdf/Gut92b.pdf
  • Hammill, D. D., Pearson, N. A. & Voress, J. K. (1995). DTVP-2: método de evaluación de percepción visual de Frostig. El Manual Moderno.
  • Hoffman, D. D. (2000). Inteligencia Visual: Cómo creamos lo que vemos. Paidos Jardí, E. (2012). Pensar con imágenes. Gustavo Gili.
  • Johnson, Scott P. (2010). How Infants Learn About the Visual World. Cognitive Science, 34(7), 1158-1184. https://doi.org/10.1111/j.1551-6709.2010.01127.x
  • Kessler, K., & Rutherford, H. (2010). The two forms of visuo-spatial perspective taking are differently embodied and subserve different spatial prepositions. Frontiers in Psychology, 1, 213. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2010.00213
  • Kosslyn, S. M. (1995). Mental imagery. Visual cognition: An invitation to cognitive science, 2, 267-296. https://doi.org/10.7551/mitpress/3965.001.0001
  • Lekue, P. (2008). Habilidades espaciales en la interpretación de mensajes visuales. Ikastorratza, e-Revista de Didáctica, 2, 1-12.
  • Lohman, D. F. (1996). Spatial ability and g. Human abilities: Their nature and measurement. En I. Dennis & P. Tapsfield (Eds.), Human abilities: Their nature and measurement (pp. 97-116). Lawrence Erlbaum Associates.
  • Lohman, D. F., Pellegrino, J. W., Alderton, D. L., & Regian, J. W. (1987). Dimensions and components of individual differences in spatial abilities. En S. H. Irvine & S. E. Newstead (Eds.), Intelligence and cognition: Contemporary frames of reference (pp. 253-312). Springer.
  • López, A., Molina, L., & Serna, D. (2020). Composición visual: Análisis de variables en la construcción de imágenes. Institución Universitaria de Envigado. Luquet, G. (1927/1978). El dibujo infantil. Editorial Médica y Técnica.
  • Maldonado, F. (2013). Los límites de vacío. Vestigium. Revista Académica Universitaria, 4(1), 19-26.
  • Martí, E., & Pozo, J. I. (2000). Más allá de las representaciones mentales: la adquisición de los sistemas externos de representación. Infancia y aprendizaje, 23(90), 11-30
  • Martín Barbero, J. (2014). Heredando el futuro. Pensar la educación desde la comunicación. Cultura y Educación, 10(1), 17-34.
  • Martín Gutiérrez, J. (2010). Estudio y evaluación de contenidos didácticos en el desarrollo de las habilidades espaciales en el ámbito de la ingeniería [Tesis Doctoral, Universidad Politécnica de Valencia]. https://doi.org/10.4995/thesis/10251/7527
  • Michelon, P., & Zacks, J. M. (2006). Two kinds of visual perspective taking. Perception & Psychophysics, 68(2), 327-337. https://doi.org/10.3758/bf03193680
  • Moser, E. I., Moser, M. B. & McNaughton, B. L. (2017). Spatial representation in the hippocampal formation: a history. Nature neuroscience, 20(11), 1448-1464. https://doi.org/10.1038/nn.4653
  • Obando, G., Vasco, C. E., & Arboleda, L. C. (2014). Enseñanza y aprendizaje de la razón, la proporción y la proporcionalidad: un estado del arte. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 17(1), 59-81.
  • Osterlind, S. J. (2012). Constructing Test Items (Vol. 25). Springer Science & Business Media.
  • Panofsky, E. (2010). La perspectiva como forma simbólica. Tusquets.
  • Pardos, A. (2018). Las imágenes en el pensamiento. Revista Mexicana de Investigación en Psicología, 9(2), 87-102.
  • Parrilla Martínez, D. (2014). Realismo contra idealismo en las neurociencias de la visión. THÉMATA. Revista de Filosofía, 49, 271-291. https://doi.org/10.12795/themata.2014.i49.015
  • Pascual, M. P. (1997). Marcelo pascual y la investigación sobre las "aptitudes" y la "inteligencia técnica". Psicothema, 9(2), 441-455.
  • Piaget, J., & Inhelder, B. (1969/2007). Psicología del niño. Ediciones Morata.
  • Pozo, J. I. (2017). Aprender más allá del cuerpo: de las representaciones encarnadas a la explicitación mediada por representaciones externas. Infancia y Aprendizaje, 40(2), 219-276. https://doi.org/10.1080/02103702.2017.1379151
  • Prieto, G., Carro, J., Orgaz, B., & Pulido, R. F. (1996). Medición de la visualización espacial mediante tests informatizados. Estudios de Psicología, 17(55), 41–59. Revilla, A., & Murillo, V. (Coords.) (2019). Fundamentos conceptuales en educación visual y plástica. Prensas de la Universidad de Zaragoza.
  • Shepard, R. N., & Cooper, L. A. (1986). Mental images and their transformations. The MIT Press.
  • Thurstone, L. L. (1938). The perceptual factor. Psychometrika, 3(1), 1-17. https://doi.org/10.1007/bf02287914
  • Thurstone, L. L. (1950). Some primary abilities in visual thinking. Proceedings of the American Philosophical Society, 94(6), 517-521.
  • Vigotsky, L. S. (1934/2013). Pensamiento y lenguaje. Planeta.
  • Vilches, L. (1984) La lectura de la imagen: prensa, cine, televisión. Paidos.
  • Villafañe, J. (2006). Introducción a la teoría de la imagen. Pirámide.
  • VTS (2017) Visual Thinking Scale [Google Forms]. Visual Thinking Scale. VTS. https://forms.gle/Bh8FVrJ5VNvB838r8
  • Wilson, F. M. (1921). A class at Professor Cizek’s. Children’s Art Exhibition Fund, 3, 3- 24.
  • Wohlwill, J. F. (2016). The study of behavioral development. Academic Press.
  • Yela, M. (1967) El factor espacial en la estructura de la inteligencia técnica. Revista de psicología general y aplicada, 22(88), 609-635.
  • Zacks, J. M., & Michelon, P. (2005). Transformations of visuospatial images. Behavioral and cognitive neuroscience reviews, 4(2), 96-118. https:// https://doi.org/10.1177/1534582305281085
  • Zamora, F. (2007). Filosofía de la imagen: lenguaje, imagen y representación. UNAM.