Una herencia de las Silly SymphoniesMúsica e imagen en los primeros largometrajes de animación de Walt Disney

  1. Hernández Polo, Beatriz 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Popular Music Research Today: revista online de divulgación musicológica

ISSN: 2659-6482

Ano de publicación: 2021

Volume: 3

Número: 1

Páxinas: 63-77

Tipo: Artigo

DOI: 10.14201/PMRT.25896 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Popular Music Research Today: revista online de divulgación musicológica

Resumo

In the late 1930s, in the context of the Great Depression,Disney Studios began work on its first block of animated feature films. One of the motivators that would lead to the change in format would be the limitations offered by short films for plot development. Consequently, based on the experience in the Silly Symphonies series, short films produced between 1928 and 1939 in which music was the backbone of the plot, the studio team would carry out the first five feature films in the history of animation. In them it becomes clear that the series of symphonies would function as an experimental laboratory, not only in the animation plane, but also in the musical field, in such a way that, to a greater or lesser extent, in all the tapes we can locate arisen elements and sketched in several of these short films both prior to and contemporaneous with the production process. Throughout the article we will focus on making these influences visible and analyzing in order to highlight this transfer of material that would take place, specifically, around the musical section between the Silly Symphonies and this first group of feature films of the Disney company.

Referencias bibliográficas

  • Care, R. (2002). Make Walt’s Music: Music for Disney Animation, 1928-1967. En D. Goldmark e Y. Taylor (Eds.), The Cartoon’s music book (pp. 21-36). Chicago: A capella.
  • Duvall, E. et al. (2016). Silly Symphonies. Volume 1: The Complete Disney Classics. San Diego: IDW Publishing.
  • Finch, C. (2011). El arte de Walt Disney. De Mickey Mouse a Toy Story. Barcelona: Lunwerg S. L. editores.
  • Fonte, J. (2004). Todo empezó con un ratón. La apasionante historia de los cortos de Disney. Madrid: T&B editores.
  • Goldmark, D. (2005). Tunes for toons. Los Ángeles: University of California Press.
  • Goldmark, D. y Taylor, Y. (Eds.) (2002). The Cartoon’s music book. Chicago: A capella.
  • Hernández Polo, B. (2013). Las Silly Symphonies de Walt Disney: una introducción desde una perspectiva didáctica y motivacional. Cuadernos de Etnomusicología, 3, 151-176. Disponible en: https://www.sibetrans.com/etno/public/docs/cuadernos-etnomusicologia-3.pdf [Última consulta: 27 de febrero de 2021].
  • Kauffman, J. B. y Merritt, R. (2006). Walt Disney’s Silly Symphonies: A Companion to the Classic Cartoon Series. Indiana: Indiana University Press.
  • Montoya Rubio, A. (2017). Les películes musicals d’animació dels estudis Walt Disney: anàlisi de l’aparició i evolució dels elements recurrents a les cançons (1937-2010). Tesis doctoral inédita. Dir.: Josep Lluís i Falcó. Tutora: Rosa María Subirana Rebull. Universitat de Barcelona.
  • Montoya Rubio, A. (2018). El modelo de cuento de hadas de las producciones animadas de Walt Disney: la importancia de la música en su construcción y su influencia en películas producidas por otros estudios. Con A De Animación, 8, 178-191. Disponible en: https://polipapers.upv.es/index.php/CAA/article/view/9656. [Última consulta: 20 de abril de 2021].
  • Newsom, J. (1980). ‘A Sound Idea’ Music for Animated Films. The Quarterly Journal of the Library of Congress, 37(3-4), 279-309.
  • Tietyen, D. (1990). The musical world of Walt Disney. Milwaukee: Hal Leonard Publishing Corporation.
  • Vidal, R. (2006). La actividad propagandística de Walt Disney durante la Segunda Guerra Mundial. Salamanca: Universidad Pontificia.