De la radio al audio a la cartala gestión de las plataformas de podcasting en el mercado hispanohablante

  1. Terol Bolinches, Raúl 1
  2. Pedrero Esteban, Luis Miguel 2
  3. Pérez Alaejos, Mónica 3
  1. 1 Universidad Politécnica de Valencia
    info

    Universidad Politécnica de Valencia

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/01460j859

  2. 2 Universidad Nebrija
    info

    Universidad Nebrija

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03tzyrt94

  3. 3 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Ano de publicación: 2021

Título do exemplar: Monográfico: Cien años de radio

Volume: 26

Número: 2

Páxinas: 475-485

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/HICS.77110 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Historia y comunicación social

Resumo

A century after its birth, radio is facing a competitive environment for audio listening conditioned by digital consumption devices and habits. In this scenario, the podcast is becoming increasingly relevant in terms of supply and penetration, although its logics are increasingly determined by the economics of the platforms. This research systematizes and compares the management models of 12 independent podcast networks in Spain, Mexico and Argentina, countries where the format has been most consolidated in the Spanish-speaking market. The results reveal significant differences in content cataloging, catalog dissemination tools and financing formulas, where subscription is seen as the most efficient mechanism for the establishment of the sector.

Referencias bibliográficas

  • Arense Gómez, A.; Pedrero-Esteban, L.M. y Terol Bolinches, R. (2019). Podcast indexing on audio Digital Platforms: Categorization Rules and Strategies. Textual & Visual Media, 12, pp. 1-14.
  • Benghozi, P.J. (2012). L’economie de la culture à l’heure d’internet: le deuxième choc. Dossier Acteurs des nouvelles technologies et économie des contenus culturels. Editions Esprit, pp. 111-126.
  • Berry, R. (2006). Will the iPod kill the radio star? Profiling podcasting as radio. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 12(2), pp. 143–62.
  • Berry, R. (2015). A Golden Age of Podcasting? Evaluating Serial in the Context of Podcast Histories, Journal of Radio & Audio Media, 22(2), pp. 170-178.
  • Bonet, M. y Sellas, T. (2019). Del flujo al stock: el programador radiofónico ante la gestión del catálogo digital. El Profesional de la Información, 28(1), pp. 1-8.
  • Bonini, T. (2015). The ‘Second Age’ of Podcasting: reframing Podcasting as a New Digital Mass Medium. Quaderns del CAC, 41, Vol. XVIII, pp. 23-32.
  • Cebrián Herreros, Mariano (2008), La radio en Internet: De la ciberradio a las redes sociales y la radio móvil. La Crujía.
  • Clares-Gavilán, J. (Coord.); Merino-Álvarez, C. y Neira, E. (2019). La revolución Over The Top. Del Vídeo Bajo Demanda (VOD) a la Televisión por Internet. UOC.
  • Crowson, I. (2020, August 23). BBC to drop words ‘television’ and ‘radio’ in attempt to appeal to a younger audience. The Sun. https://bit.ly/3ldC8HZ
  • Cwynar, C. (2015). More than a “VCR for radio”: The CBC, the Radio 3 podcast, and the uses of an emerging medium, Journal of Radio and Audio Media, 22(2), pp. 190-199.
  • eMarketer (2021). Global Podcast Listener Forecast 2021-2025. Increasing Penetration Worldwide, but a Very Different Scales. https://bit.ly/3BipMFp
  • Espada. A. (2020). La Argentina podcastera. Revista Anfibia. Universidad Nacional de San Martín. https://bit.ly/3CfAaPm
  • España, A. (2021, September 18). Ricardo Fort volvió en formato podcast y repite su éxito mediático en un documental sonoro. “Basta Chicos” es una coproducción de Spotify y Revista Anfibia. Eldiario.es. https://bit.ly/3GmRKUf
  • Espinosa de los Monteros, M.J. (2020), El imparable auge del podcast. El País Semanal. https://bit.ly/3k1k7f3
  • Fernández, J.L. (2018). Plataformas mediáticas. Elementos de análisis y diseño de nuevas experiencias. Crujía.
  • Flichy, P. (2017). Les Nouvelles Frontières du travail à l’ere numérique. Seuil.
  • Futuri Media (2019). Today’s Podcast Listener: 2019 National Survey Report. College of Journalism and Communications. https://bit.ly/3d6PKjj
  • Gallego Pérez, J.I. (2010). Podcasting: Nuevos modelos de distribución para los contenidos sonoros. UOC.
  • García-Marín, D. (2020). From zine to podcast. Rethinking participatory culture from a comparative analysis of alternative media. Doxa Comunicación, 30, pp. 107-125.
  • Hammersley, B. (2004). Audible Revolution. The Guardian.
  • Hoelck, K. y Ballon, P. (2015). Competitive Dynamics in the ICT Sector: Strategic Decisions in Platform Ecosystems. Communication & Strategies, 99, pp. 51-71.
  • IAB (2021). U.S. Podcast Ad Revenues Grew 19% YoY in 2020; set to exceed $1B this year and 2B by 2023. https://bit.ly/3BdWXKd
  • Instituto Cervantes (2020). El Español en el mundo. Anuario del Instituto Cervantes 2020. https://bit.ly/2Zcqkzf
  • Izuzquiza, F. (2019). El Gran Cuaderno de Podcasting. Cómo crear, difundir y monetizar tu podcast. Kailas.
  • Legorburu, J.M.; Edo, C. y García González, A. (2021). Reportaje sonoro y podcasting, el despertar de un género durmiente en España. El caso de Podium Podcast. Estudios del Mensaje Periodístico, 27(2), pp. 519-529. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.71204
  • Linares, R. y Neira, E. (2017). Serial, el programa radiofónico que resucitó el podcasting, Área Abierta, 17(1), pp. 73-82.
  • López-Vidales, N.; Sánchez-Serrano, C. e Izuzquiza, F. (2019). Nuevos perfiles profesionales de la radio y el audio digital. L.M. Pedrero-Esteban y J.M. García-Lastra (eds.), La transformación digital de la radio. Diez claves para su comprensión profesional y académica. Tirant, pp. 243-268.
  • Markman, K. M. (2011). Doing radio, making friends, and having fun: Exploring the motivations of independent audio podcasters, New Media & Society, 14(4), pp. 240-243.
  • Martínez-Costa, M.P. y Prata, N. (2017). La radio en busca de su audiencia: hacia una escucha diversificada y multiplataforma. Intercom 40(3). https://doi.org/10.1590/1809-5844201737
  • Martínez-Costa, M.P. y Legorburu Hortelano, J.M. (2020). Audio digital e interfaces de voz: una nueva era para la sonosfera. En L.M. Pedrero-Esteban y A. Pérez-Escoda (eds). Cartografía de la Comunicación Postdigital: Medios y audiencias en la sociedad de la COVID-19. Aranzadi Thomson Reuters, pp. 303-330.
  • Moreno Cazalla, L. (2017). Podium Podcast, cuando el podcasting tiene acento español. Prisma Social, 18, pp. 334-364.
  • Neira, E. (2020). Streaming Wars. La nueva televisión. Libros Cúpula.
  • Newman, N., Fletcher, R., Schulz, A., Andı, S. y Nielsen, R. K. (2021). Reuters Institute Digital News Report. https://bit.ly/33Ny7Dw
  • Orihuela, J.L. (2002). Los nuevos paradigmas de la comunicación. eCuaderno, https://bit.ly/35uiuAj
  • Ortiz Sobrino, M.A.; Castillo, E. y Carrazoni, L. (2019). Estrategias de comercialización radiofónica en el entorno online. L.M. Pedrero-Esteban y J.M. García-Lastra (2019) (eds.) La transformación digital de la radio. Diez claves para su comprensión profesional y académica. Tirant, pp. 83-106.
  • Orrantia, A. (2019). Diez claves para contar buenas historias en podcast. O cómo producir contenidos en un entorno digital cambiante. UOC.
  • Pascual, R. (2020). 21% of Spotify’s users engage with podcasts. A breakdown on the rise of podcasting. Stockapps. https://bit.ly/3m4j3I6
  • Pedrero-Esteban, L.M. y García-Lastra, J.M. (2019). (eds.) La transformación digital de la radio. Diez claves para su comprensión profesional y académica. Tirant.
  • Pérez-Alaejos, M.P.; Pedrero-Esteban, L.M. y Leoz-Aizpuru, A. (2018). La oferta nativa de podcast en la radio comercial española: contenidos, géneros y tendencias. Fonseca, Journal of Communication, 17, pp. 91-106.
  • Pérez-Escoda, A.; Pedrero-Esteban, L. M.; Rubio-Romero, J. y Jiménez Narros, C. (2021). Fake news reaching young people in social networks: distrust challenging media literacy. Publications, 9(2), p. 24. https://doi.org/10.3390/publications9020024
  • Pérez-Tornero, J.M. y Pedrero-Esteban, L.M. (2020). Las coordenadas digitales del ecosistema comunicativo. En L.M. Pedrero-Esteban y A. Pérez-Escoda (eds). Cartografía de la Comunicación Postdigital: Medios y audiencias en la sociedad de la COVID-19. Aranzadi Thomson Reuters, pp. 37-56.
  • Piñeiro Otero, T.; Terol Bolinches, R. y Vila Matas, P. (2019). Nuevos sistemas y soportes de distribución radiofónica. En L.M. Pedrero-Esteban y J.M. García-Lastra, (2019) (eds.) La transformación digital de la radio. Diez claves para su comprensión profesional y académica. Tirant, pp. 107-130.
  • Podimo (2020). Los podcasts de Somethin ‘Else se traducirán a tres idiomas gracias a un acuerdo internacional con Podimo. https://bit.ly/3dQb5z6
  • Quah, N. (2019). We’re Entering the Era of Big Podcasting. NY Magazine Vulture. http://bit.ly/35oIw7E
  • Ribes, X.; Pérez-Alaejos, M.P.M. y Porta, C. (2019). Producción para el consumo bajo demanda: el podcast nativo. L.M. Pedrero-Esteban y J.M. García-Lastra, (2019) (eds.) La transformación digital de la radio. Diez claves para su comprensión profesional y académica. Tirant, pp.175-195.
  • Rodríguez Canfranc, P. (2020). El negocio del podcast: buscando las fuentes de su rentabilidad. Revista Telos. https://bit.ly/2X8cObd
  • Sellas, T. (2009). La voz de la Web 2.0. Análisis del contexto, retos y oportunidades del podcasting en el marco de la comunicación sonora. Universidad Internacional de Catalunya. https://bit.ly/2X5M3nW
  • Srnicek, N. (2017). Platform Capitalism. Polity Press.
  • Sullivan, J. L. (2019). The Platforms of Podcasting. Past and Present. Social Media + Society, October-December.
  • Terol Bolinches, R.; Arense Gómez, A. y Pedrero Esteban, L.M. (2020). Estrategias del podcast en la expansión narrativa de series de televisión. En J. Sotelo González y J. Gallardo Camacho (eds.), Comunicación Especializada: historia y realidad actual. McGraw Hill.
  • Terol Bolinches, R.; Pedrero Esteban, L.M; y Alonso López, N. (2021). Educasting: El pódcast como herramienta de expansión educativa universitaria. En Pallarés, M.; Gil-Quinta, J. y Santisteban, E. (eds.), Docencia, Ciencia y Humanidades: Hacia una enseñanza integral en la universidad del siglo XXI. Dykinson.
  • Voxnest (2020). The State of Podcast Universe. Mid-Year Preview. https://bit.ly/3bpggox
  • Witt, S. (2016). Cómo dejamos de pagar por la música. Contra.
  • Zohrob, D. (2021). How podcasts powered through the pandemic – and what comes next. The Chartable Blog, 03/02/2021. https://bit.ly/3nj6iLS
  • Zuboff, S. (2019). The Age of Surveillance Capitalism. Public Affairs.