Postil·les a un debat historiogràfic. La capella de San Jerónimo del Estudio de Salamanca

  1. Lucía Lahoz Gutiérrez
Revista:
Materia: Revista internacional d'Art

ISSN: 1579-2641

Año de publicación: 2021

Número: 18-19

Páginas: 85-116

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Materia: Revista internacional d'Art

Resumen

L'article aborda la capella de l'Estudi de Salamanca formulant les dades de la seva configuració i atenent als problemes que ha comportat la recerca d'un dels espais més controvertits de l'edifici d'Escuelas Mayores. Es determina la seva localització original: la capella composava un àmbit religiós, civil i representatiu, imprescindible per al funcionament institucional. El recinte acollia la celebració de les festes del calendari escolar i els claustres. La construcció de la biblioteca a sobre implica la seva renovació per mitjà de l'encàrrec d'un retaule a Felipe Bigarny i Juan de Flandes per, finalment, unificar l'espai de la llibreria a la capella. Així mateix, es qüestiona l'autoria del «Cielo de Salamanca», tradicionalment atribuït a Fernando Gallego, i es proposa una lectura iconològica d'aquesta «arquitectura d'autor».

Referencias bibliográficas

  • Álvarez Villar, Julián, La Universidad de Salamanca: arte y tradiciones, Salamanca, Universidad de Salamanca, 1985, p. 79
  • Bayard, P. «Consecrations», en Dictionnaire de Droit Canonique, París, t. 4.1, 1949, cols. 248-267.
  • Borrás Gualis, Gonzalo «Sobre la condición social de maestros de obras aragoneses», Anales de Historia del Arte, Vol. Extra: Homenaje a Julián Gállego, (2008), p. 89-102: 89.
  • Bustamante García, Agustín «El pensamiento artístico y la Universidad de Alcalá de Henares», La Universidad Complutense y las artes: Congreso Nacional, celebrado en la Facultad de Geografía e Historia, los días 30 de noviembre, 1, 2 y 3 de diciembre de 1993, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 1995, p. 149-156: 150-151.
  • Cabanelas Rodríguez, Dario, El techo del Salón de Comares en la Alhambra. Decoración policromía, simbolismo y etiología, Granada, Patronato de la Alhambra y Generalife, 1988.
  • Campbell, Thomas P., Tapestry in the Renaissance: Art and Magnificence, Nueva York, The Metropolitan Museum of Art, New York, Yale University Press, 2002
  • Carabias Torres, Ana Historia de la Universidad de Salamanca hecha por el maestro Pedro Chacón, Salamanca, Universidad de Salamanca, 1990, p. 94 y 95.
  • Casas Hernández, Mariano «‘Pontifices Ostium’. La puerta de Cadenas de las Escuelas de Salamanca en su relación con el Cabildo Catedral durante el siglo xvi», Luis Enrique Rodríguez- San Pedro Bezares y Juan Luis Polo Rodríguez, Imagen y contextos morfológicos... , p. 329-348.
  • Castro Santa María, Ana «Morfologías de la Universidad de Salamanca, clásica, siglo xvi», Luis Enrique Rodríguez-San Pedro Bezares y Juan Luis Polo Rodríguez, Imagen, contextos morfológicos y universidades. (col. Miscelánea Al-fonso IX), Salamanca, Universidad de Salamanca, 2013, p. 121-158: 129.
  • Castro Santa María, Ana «Pedro de Larrea y Juan de Álava en la Universidad de Salamanca», Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, 71, 1998, p. 65-112: 68.
  • Didi–Huberman, Georges, Falenas. Ensayos sobre la aparición 2, Santander, Shangrila, 2015, p. 291.
  • Didi-Huberman, Georges, L ́imagen ouvert, Motifs de l ́ Incarnatión dans les arts Vi-suelles, Paris, Gallimard, 2007, p. 44
  • Fatás, Guillermo y Borrás, Gonzalo, Diccionario de términos de Arte, Madrid, Alianza, 1993, p. 184
  • Gómez Moreno, Manuel «La capilla de Universidad de Salamanca», Boletín de la Sociedad Castellana de Excursiones, t. VI (1913-1914), p. 321-324: 321
  • Gómez Moreno, Manuel, Catálogo Monumental de España. Provincia de Salamanca, Salamanca, Caja de ahorros de Salamanca, 2003
  • Hernández Redondo, José Ignacio «El comercio del arte en las ferias de Medina del Campo durante el reinado de los Reyes Católicos», Comercio, Mercado y Economía en tiempos de la Reina Isabel, Catalogo de Exposición, Medina del Campo, Museo de la Ferias, 2004, p. 94 y ss.
  • Jiménez López, Jorge «Los espacios del libro en el Colegio Mayor de San Bartolomé», en María Morrás (ed.), Espacios en la Edad Media y el Renacimiento, Barcelona, Seminario de Estudios Medievales y Renacentistas, Sociedad de Estudios Medievales y Renacentistas, 2018, p. 259-278.
  • Jiménez López, Jorge, Cultura visual y libraria del arzobispo Diego Anaya y del Colegio Mayor de San Bartolomé entre 1433- 1440, Tesis Doctoral, Universidad de Salamanca, 2019, p. 369 y ss.
  • Lahoz, Lucía «La imagen de la universidad pontificia», Miguel Anxo Pena González y Luis Enrique Rodríguez-San pedro (coords.), La universidad de Salamanca y el Pontificado en la Edad Media, Salamanca, Universidad Pontificia de Salamanca, 2014, p. 483-532.
  • Lahoz, Lucía «El ámbito de los textos», Pedro M. Cátedra y Juan M. Valero, (dirs.); Jorge Jiménez López y Carmen Sánchez Tamarit, (eds.), Patrimonio textual y humanidades digitales, II. Libros, bibliotecas y cultura visual en la Edad Media, Salamanca, IEMYR y la SEMYR, 2020, p. 205-229.
  • Lahoz, Lucía «La imagen visual de la Universidad de Salamanca», Luis Enrique Rodríguez-San Pedro Bezares y Juan Luis Polo Rodríguez (coords.), Historia de la universidad de Salamanca. Vestigios y entramados, t. IV, Salamanca, Universidad de Salamanca, 2009, p. 287-328; p. 287-325
  • Lahoz, Lucía «Primera imagen universitaria salmantina. ¿Entre la vindicación pontificia y la poética mudéjar?», Luis Enrique Rodríguez San Pedro Bezares y Juan Luis Polo Rodríguez, Imagen, contextos morfológicos y universidades, Salamanca, Universidad de Salamanca, 2013, p. 69-119
  • Lobo, Ruy «Urbanismo y arquitectura universitarios en la Península Ibérica. Algunos apuntes», L. E. Rodríguez-San Pedro Bezares y J. L. Polo Rodríguez, Imagen y contextos morfológicos..., p. 39-68: 60.
  • Marcos Rodríguez, Florencio, Extractos de los libros de claustros de la Universidad de Salamanca: siglo xv (1464-1481), Salamanca, Universidad de Salamanca, 1964, p. 96.
  • Marías, Fernando «Orden Arquitectónico y autonomía universitaria: la fachada de la universidad de Alcalá de Henares y Luis de Vega», Goya, 217-218, (1990), p. 28-40: 40
  • Marineo Sículo, Lucio, De Hispaniae Laudibus,1497, Burgos, Fridericus Biel de Basilea.
  • Martínez Frías, José María «La Real capilla de San Jerónimo», Eduardo Azofra Agustín y Manuel Hernández Pérez, Loci et imagines, imágenes y lugares, 800 años de Patrimonio de la Universidad de Salamanca, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2013, p. 67-101: 69.
  • Martínez Frías, José María, El cielo de Salamanca: la bóveda de la antigua biblioteca universitaria, Salamanca, Universidad de Salamanca, 2006, p. 20-21
  • Medina, Pedro, Libro de las grandezas y cosas memorables de España, Sevilla, En casa de Dominico de Robertis 1548, fol. XCV I. r. y v.
  • Münzer, Jerónimo «Viaje por España», José García Mercadal (ed.), Viajes de extranjeros por España y Portugal desde los tiempos más remotos hasta comienzos del siglo xx, Valladolid, Junta de Castilla y León, 1952, t. I, p. 391.
  • Muñoz Gómez, Elena «Nacidos para mirar... tapices del revés», Monograma. Revista Iberoamericana de Cultura y pensamiento, 2, (2018), p. 17-37
  • Nieto Alcaide, Víctor, La luz, símbolo y sistema visual, El espacio y la luz en el arte gótico y del Renacimiento, Madrid, Cátedra, 3º ed, 1985, p. 71-84.
  • Nieto González, José Ramón «Escuelas Mayores, Menores y Hospital del Estudio, siglos xiii-xx», Luis Enrique Rodríguez San Pedro Bezares, Historia de la Universidad de Salamanca, Vol. 2, Estructuras y flujos, Salamanca, Universidad de Salamanca, 2004 p. 375-456: 407
  • Nieto González, José Ramón y Azofra Agustín, Eduardo, Inventario artístico de los bienes muebles de la Universidad de Salamanca, Salamanca, Universidad de Salamanca-Fundación la Gaceta, 2002, p. 151.
  • Noehles-Doerk, Gisela «Die Universitätsbibliothek von Salamanca im 15 Jahr-hundert und ihr kosmologis-ches Ausmalungsprogramm», Carsten-Peter Warncke, Iko-nographie der Biblioteken, Weisbaden, 1992, p. 11-41
  • Pereda, Felipe, La arquitectura elocuente: el edificio de la Universidad de Salamanca bajo el reinado de Carlos V, Madrid, Sociedad Estatal para la Conmemoración de los Centenarios de Felipe II y Carlos V, p. 19 y 20.
  • Pérez Sánchez, Alfonso «La pintura antigua y los depósitos del Prado», Patrimonio artístico de la Universidad Complutense, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 1989, p. 15-27: 19, ficha 513.
  • Pérez de Mesa, Diego et al., Primera y segunda parte de las Grandezas y cosas notables de España; compuesta primeramente por el maestro Pedro de Medina... Alcalá de Henares, en casa de Iuan Gracian, 1590, fol. 227.
  • Puniet, Pierre de «Dedicace des églises», en Dictionnaire de Archeolo-gie chrétienne et de liturgia,t. 4.1., París, 1921, cols. 374-495.
  • Recht, Roland, Le croire et le voir. L’art des catedrales (sXIIe-XVe. siècles), Paris, Gallimard, 1999, p. 121 y ss.
  • Ruiz Maldonado, Margarita «Dos pinturas de una efeméride salmantina: 6 de mayo de 1618», Papeles del Novelty, 3 (2000), p. 45-56.
  • Rupérez Almajano, Nieves «El colegio de San Bartolomé antes de las reformas del siglo xviii», Luis Enrique Rodríguez-San Pedro Bezares y Juan Luis Polo Rodríguez, Imagen y contextos morfológicos... p. 159-210: 197.
  • Russo, Daniel, Saint Jêrome en Italia, étude d ́ico-nographie et de spiritualité XIIIè-XVIè siècles, París-Roma, Editions La Décou-verte/Ecole française de Rome, 1987, p. 51 y ss.
  • Silva Maroto, Pilar y Gallego, Fernando, Salamanca, Caja Duero, 2004, p. 386.
  • Silva Maroto, Pilar, Juan de Flandes, Salamanca, Caja Duero, 2006, p. 292.
  • Vaca Lorenzo, Ángel «Origen y formación del primitivo Campus de la Universidad de Salamanca: las Escuelas Normales», Salamanca: revista de estudios, 43, 1999
  • Vaca Lorenzo, Ángel, Diplomatario de la universidad de Salamanca. La documentación privada de época medieval, Salamanca, Universidad de Salamanca, 1996
  • Zalama, Miguel Ángel, Pascual Molina, Jesús y Martínez Ruiz, María José (eds.) Magnificencia y arte. Devenir de los tapices en la historia, Gijón, Trea, 2018