Intención de participación en programas universitarios de mayores en modalidad a distanciaIdentificación de perfiles mediante análisis de segmentación

  1. Antonio Víctor Martín-García
  2. José Manuel Muñoz-Rodríguez
  3. Sara Serrate González
  4. Alicia Murciano Hueso
Journal:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Year of publication: 2021

Issue: 39

Pages: 105-122

Type: Article

DOI: 10.7179/PSRI_2021.39.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Abstract

The University Programmes for Older Adults (PUM) provide organised spaces for training, interaction and social relations. The international emergency situation caused by the COVID19 pandemic has meant the almost total closure of this type of programme, limiting contact and personal relations in face-to-face conditions. This situation, together with a pow-erful and increasingly accessible technological scenario, leads to the assessment of new areas of online training and learning, also for older people. This study aims to explore the intention to participate in a university programme for older people in an online format. This intention can be predicted on the basis of certain socio-demographic and contextual factors or varia-bles. A total of 1633 older adults with an average age of 68.2 years participated in the study, all of them attending 17 PUM sites in the Community of Castilla y León. The non-parametric technique of classification trees was used to process the data. Three criterion variables were considered (Intention to participate in e-PUM; Attitude towards TD; and Frequency of technological use) around which profiles of subjects are configured according to a series of individual sociodemographic, psychographic and behavioural characteristics, all of them considered as predictor variables. The results offer keys to understanding why the elderly accept (or do not accept) this form of participation, identifying profiles or traits that charac-terise each of the profiles or subgroups of subjects with a greater or lesser predisposition to this type of socio-educational participation, which can serve as a basis for making social and/or educational policy decisions.

Bibliographic References

  • Abdelrahman, N. G., Haque, R., Polverento, M. E., Wendling, A., Goetz, C. M., & Arnetz, B. B. (2021). Brain Health: Attitudes towards Technology Adoption in Older Adults. Healthcare, 9(1), 23. DOI: 10.3390/healthcare9010023
  • Agudo Prado, S., & Pascual Sevillano, M. Á. (2008). Posibilidades formativas de las tecnologías de la información y comunicación en las personas mayores. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 33, 111-118. DOI:
  • Agudo, S., Pascual, M. Á., & Fombona, J. (2012). Usos de las herramientas digitales entre las personas mayores. Comunicar, 20(39), 193–201. DOI: 10.3916/C39-2012-03-10
  • Alvarado-Cantor, J. D., Fonseca-Ramírez, J. E., & Fajardo-Gutiérrez, J. R. (2017). Estudio y Diseño de una Plataforma de Educación Virtual (E-Learning 2.0) como Herramienta de Enseñanza para el Uso de las TIC’s en Adultos y Adultos Mayores en la Localidad de Tunjuelito [Trabajo de especialización, Universidad distrital Francisco José de Caldas] http://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/6085
  • Álvarez Álvarez, L. A. (2019). Mayores en la era Internet. Nuevos sistemas y aplicaciones prácticas. En Libro de Actas de las XVIII Jornadas Internacionales sobre Asociacionismo en los Programas Universitarios de Mayores: comunicación e intercambio entre asociaciones (pp.167-175). https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/73329
  • Asociación Estatal de Programas Universitarios para Personas Mayores (2011). Aprendizaje a lo largo de la vida, envejecimiento activo y cooperación internacional en los programas universitarios para mayores. En IV Congreso Iberoamericano de Universidades para Mayores, Alicante.
  • Astell, A.J., McGrath, C., & Dove, E. (2019) ‘That’s for old so and so’s!’: Does identity influence older adults’ technology adoption decisions? Ageing and Society, 40, 1550–1576. DOI: 10.1017/S0144686X19000230
  • Balseca, N., Carrillo, F. X., Merchan, J. M., & Moreno, C. J. (2019). Influencia del Marketing, el Internet y las Redes Sociales en Adultos Mayores: Una revisión de la literatura. Revista Espacios 40(14), 8.
  • Banskota, S., Healy, M., & Goldberg, E. M. (2020). 15 Smartphone Apps for Older Adults to Use While in Isolation During the COVID-19 Pandemic. Western Journal of Emergency Medicine, 21(3), 514. DOI: 10.5811 / westjem.2020.4.47372
  • Berlanga, V., Rubio Hurtado, M. J., & Vilà Baños, R. (2013). Cómo aplicar árboles de decisión en SPSS. REIRE. Revista d'Innovació i Recerca en Educació, 6(1), 65-79. DOI: 10.1344/reire2013.6.1615
  • Blázquez, F. & Holgado, A. (2011). Innovación educativa en los programas universitarios para mayores, Revista de ciencias de la educación, 225, 130-150.
  • Boeren, E., Roumel, E.A., & Roessger, K.M. (2020). COVID-19 and the Future of Adult Education: An Editorial. Adult Education Quartely, 70(3), 201-204.
  • Bong, W. K., & Chen, W. (2016). How Accessible Are MOOCs to the Elderly? In K. Miesenberger, C. Bühler, & P. Penaz (Eds.), Computers Helping People with Special Needs (pp. 437–444). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-41264-1_60
  • Campbell, C., Koszewski, W. M., & Behrends, D. (2013). The effectiveness of distance education, using blended method of delivery for limited-resource audiences in the Nutrition Education Program. Journal of Extension, 51(4).
  • Carpenter, B. D., & Buday, S. (2007). Computer use among older adults in a naturally occurring retirement community. Computers in Human Behavior, 23(6), 3012–3024. DOI: 10.1016/j.chb.2006.08.015
  • Casamayou, A., & González, M. J. M. (2017). Personas mayores y tecnologías digitales: Desafíos de un binomio. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 7(2), 152–172.
  • Chen, K. (2020). Use of gerontechnology to assist older adults to cope with the COVID- 19 pandemic. Journal of the American Medical Directors Association, 21(7), 983- 984. DOI: 10.1016/jj.jamda.2020.05.021
  • Concepción-Breton, A., Corrales-Camacho, I., Córdoba, M. E., Acosta-Hernández, M. E., Larancuent-Cueto, O. I., & De La Cruz-Morel, Y. L. (2020). Sondeo de Casos en Personas Mayores sobre Actividades Cotidianas y Utilización de Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en Tiempos de Pandemia. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 132-150.
  • Cruz Naranjo, S. G., & Arboleda Barrezueta, M. D. (2020). La educación superior on line: beneficios, desafíos y pertinencia. UTMACH. DOI: 10.48190/9789942241412
  • Derhun, F. M., Scolari, G. A. D. S., Puig-Llobet, M., Salci, M. A., Baldissera, V. D. A., & Carreira, L. (2019). Participation in university activities for the elderly: Motivations of Brazilian and Spanish Seniors. Revista brasileira de enfermagem, 72, 104-110.
  • Díaz-Prieto, C., & García-Sánchez, J. N. (2015). Internet en mayores (INMA). International Journal of Developmental and Educational Psychology, 2(1), 35-41. DOI: 10.17060/ijodaep.2015.n1.v2.41
  • Ellis, M. (2021). Adults' media lives wave 16: 2020/21. The Knowledge Agency Ltd. Retrieved from https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0026/217844/adults-media-lives-2020-21-summary-report.pdf
  • Europeam Comision (2012). The EU Contibution to Active Aging and Solidarity between generations. Luxembourg: Publications Offi ce of the European Union. Retrieved from https://gddc.ministeriopublico.pt/sites/default/files/emp-11-023-brochureactiveageing_en_webres.pdf
  • Europeam Comision (2014). Result and implementation of the 2012 European Year for Active Aging. Retrieved from https://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=en&catId=89&newsId=2129
  • Flores-Tena, M.J. (2020). Las redes sociales se incrementan en las personas mayores durante el Covid-19. Familia: Revista de ciencias y orientación familiar, 58, 161-171.
  • García González, A. J., Bohórquez Gómez-Millán, M. R., & Rubio Rubio, L. (2017). Competencias comunicativas mediadas en estudiantes universitarios mayores. Alfabetización tecnológica como experiencia innovadora. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(1)2017, 67-77. DOI: 10.17398/1695-288x.16.1.67
  • García González, A. J. G. (2016). La brecha digital en estudiantes mayores universitarios como indicador psicosocial de satisfacción vital. En Roig-Vila, Rosabel (ed.), Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (482-489). Octaedro. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6025923
  • Gort-Hernández, M., García-Parodi, M. M., Mesa-Trujillo, D., Espinosa-Ferro, Y., & Verona-Izquierdo, A. I. (2019). Vinculación universidad-comunidad en la calidad de vida del adulto mayor. Revista de Ciencias Médicas de Pinar Del Río, 23(4), 492–500. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942019000400492&lng=es&nrm=iso
  • Gilleard, C. (2017). Digital technologies and generational identity. Routledge.
  • Hodgson, N., Vlieghe, J., & Zamojski, P. (2020). Manifiesto por una pedagogía post-crítica (traducción al español). Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 32(2), 7–11. https://doi.org/10.14201/teri.22862
  • Huelves Martín, F. (2009). Buenas prácticas TIC. La alfabetización digital en mayores. Teoría de La Educación. Educación y Cultura En La Sociedad de La Información, 10(2), 48–65.
  • Jin, B., Kim, J., & Baumgartner, L. M. (2019). Informal Learning of Older Adults in Using Mobile Devices: A Review of the Literature. Adult education Quartely, 69(2), 120-141. DOI: 10.1177/0741713619834726
  • Kass, GV (1980). Una técnica exploratoria para investigar grandes cantidades de datos categóricos. Revista de la Royal Statistical Society: Serie C (Estadísticas aplicadas) , 29 (2), 119-127. DOI: 10.2307/2986296
  • Khalaila, R., & Vitman-Schorr, A. (2018). Internet use, social networks, loneliness, and quality of life among adults aged 50 and older: Mediating and moderating effects. Quality of Life Research, 27(2), 479–489. DOI: 10.1007/s11136-017-1749-4
  • Khosravi, P., Rezvani, A., & Wiewiora, A. (2016). The impact of technology on older adults’ social isolation. Computers in Human Behavior, 63, 594-603. DOI: 10.1016/j.chb.2016.05.092
  • König, R., Seifert, A., & Doh, M. (2018). Internet use among older Europeans: An analysis based on SHARE data. Universal Access in the Information Society, 17(3), 621–633.
  • Magidson, J. & Vermunt, J. (2002). Modelos de clases latentes para la agrupación en clústeres: una comparación con K-medias. Revista canadiense de investigación de mercados , 20(1), 36-43. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.128.9157&rep=rep1&type=pdf
  • Martín-García, A. V., Gutiérrez-Pérez, B. M., & Aceros, J. C. (2021). Living Senior Labs, ecosistemas de co-creación e innovación abierta con personas mayores: revisión sistemática de la literatura en Ciencias Sociales. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, 25. https://doi.org/10.1590/interface.210399
  • Martín, M., & Marcos, F. (2017). Habilidades comunicativas como condicionantes en el uso de las TIC en personas adultas mayores. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 8, 220-232
  • Meirieu, Ph. (2022). El futuro de la Pedagogía. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 69-81. https://doi.org/10.14201/teri.27128
  • Mercado, M. E. (2007). El análisis de segmentación: técnicas y aplicaciones de los árboles de clasificación. Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Mostaghel, R. (2016). Innovation and technology for the elderly: Systematic literature review. Journal of Business Research, 69(11), 4896–4900. DOI: 10.1016/j.jbusres.2016.04.049
  • Muñoz-Rodríguez, J.M; Serrate González, s. & Navarro-Prados, A.B. (2019). Generativity and life satisfaction of active older people: Advances (keys) in educational perspective. Australian Journal of Adult Learning, 59, (1), 94-114
  • Muñoz-Rodríguez J.M., Hernández-Serrano M.J., Tabernero, C. (2020). Digital Identity Levels in Older Learners: A New Focus for Sustainable Lifelong Education and Inclusion. Sustainability. 12(24), 10657. DOI: 10.3390/su122410657
  • Narushima, M., Liu, J., & Diestelkamp, N. (2018). Lifelong learning in active ageing discourse: Its conserving effect on wellbeing, health and vulnerability. Ageing & Society, 38, 651–675. DOI: 10.1017 / S0144686X16001136
  • Navarro-Prados, A.B., Serrate-Gonzalez, S., Muñoz-Rodríguez, J.-M., & Díaz-Orueta, U. (2018). Relationship Between Personality Traits, Generativity, and Life Satisfaction in Individuals Attending University Programs for SeniorInternational Journal of Aging and Human Development, 87(2), 184–200. Doi: https://doi.org/10.1177/0091415017740678
  • Nimrod, G. Technophobia among older Internet users. Educational. Gerontology, 44, 148–162.
  • Nishchyk, A., Sanderson, N. C., & Chen, W. (2017). How elderly people experience videos in MOocs. DS 88: Proceedings of the 19th International Conference on Engineering and Product Design Education (E&PDE17), Building Community: Design Education for a Sustainable Future, Oslo, Norway, 7 & 8 September 2017, 686–691. https://www.designsociety.org/publication/40394/HOW+ELDERLY+PEOPLE+EXPERIENCE+VIDEOS+IN+MOOCS
  • OECD (2017). Preventing ageing unequally. OECD Publishing. Retrieved from https://www.oecd-ilibrary.org/preventing-ageing-unequally_5jfrz6w5mqth.pdf?itemId=%2Fcontent%2Fpublication%2F9789264279087-en&mimeType=pdf
  • OECD (2021). Recommendation of the Council on Countering the Illegal Trade of Pesticides. OECD Publishing. Retrieved from https://legalinstruments.oecd.org/public/doc/333/333.en.pdf
  • Palmero, C. (2011). Factores decisivos en la calidad de la formación universitaria de personas mayores. En C. Bru (Coord.) Aprendizaje a lo largo de la vida, envejecimiento activo y cooperación internacional en los programas universitarios para mayores, actas del IV Congreso Iberoamericano de Universidades para Mayores, vol. 1. CIUUM 2011 (pp. 269-287). Universidad Menéndez Pelayo y AEPUM.
  • Patterson, R., Moffatt, S., Smith, M., Scott, J., Mcloughlin, C., Bell, J., & Bell, N. (2016). Exploring social inclusivity within the University of the Third Age (U3A): A model of collaborative research. Ageing & Society, 36, 1580–1603.
  • Pfeil, U., Zaphiris, P., & Wilson, S. (2009). Older adults’ perceptions and experiences of online social support. Interacting with Computers, 21(3), 159–172. DOI: 10.1016 / j.intcom.2008.12.001
  • Pike, K. E., Chong, M. S., Hume, C. H., Keech, B. J., Konjarski, M., Landolt, K. A., Leslie, B. E., Russo, A., Thai, C., & Vilsten, J. S. (2018). Providing online memory interventions for older adults: A critical review and recommendations for development. Australian Psychologist, 53(5), 367–376. DOI: 10.1111/ap.12339
  • Poscia, A., Stojanovic, J., La Milia, D. I., Duplaga, M., Grysztar, M., Moscato, U., Onder, G., Collamati, A., Ricciardi, W., & Magnavita, N. (2018). Interventions targeting loneliness and social isolation among the older people: An update systematic review. Experimental Gerontology, 102, 133–144. DOI: 10.1016/j.exger.2017.11.017
  • Principi, A., Jensen, P. H., & Lamura, G. (2014). Active ageing: Voluntary work by older people in Europe. Policy Press.
  • Rasi, P., Vuojärvi, H., & Rivinen, S. (2021). Promoting media literacy among older people: A systematic review. Adult Education Quarterly, 71(1), 37-54. DOI: 10.1177/0741713620923755
  • Roy, A., Francis, S., Shaw, A., & Rajagopal, L. (2016). Promoting Food Safety Awareness for Older Adults by Using Online Education Modules. Journal of Extension, 54(1) https://lib.dr.iastate.edu/fshn_ag_pubs/124
  • Salcedo-Maldonado, J. L. S., Alfama-Guillén, E., & Cruells-López, M. (2013). La ciudadanía digital: ¿para todas las edades? Estrategias de inclusión digital y usos de TICs en diferentes franjas de edad de personas mayores en España. XI Congreso AECPA, 21.
  • Sanchez-Gordon, S., & Luján-Mora, S. (2013). Web accessibility of MOOCs for elderly students. 12th International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training (ITHET), 1–6. DOI: 10.1109/ITHET.2013.6671024
  • Santacana, A. P. (2020). Debilidades hermenéuticas y educación post-crítica. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria, 32(2), 95–106. https://doi.org/10.14201/teri.22379
  • Sao José, J. M., Timonen, V., Amado, C. A., & Santos, S. P. (2017). A critique of the active aging index. Journal of Aging Studies, 40, 49–56. DOI: 10.1016/j.jaging.2017.01.001
  • Seifert, A., Cotten, S. R., & Xie, B. (2020). A double burden of exclusion? Digital and social exclusion of older adults in times of COVID-19. The Journals of Gerontology: Series B., Psychological sciences and social sciences, 20(20) 1–5 DOI: 10.1093/geronb/gbaa098.
  • Seifert, A., Hofer, M., & Rössel, J. (2018). Older adults’ perceived sense of social exclusion from the digital world. Educational Gerontology, 44(12), 775–785. DOI: 10.1080/03601277.2019.1574415
  • Serrate-González, S., Navarro-Prados, A. B., & Muñoz-Rodríguez, J. M. (2017). Perfil, motivaciones e intereses de los aprendices mayores hacia los Programas Universitarios. Educación y Desarrollo Social, 11(1), 156–171. DOI: 10.18359/reds.1863
  • Smith, B. J., & Lim, M. H. (2020). How the COVID-19 pandemic is focusing attention on loneliness and social isolation. Public health research & practice, 30(2), 3022008. DOI: 10.17061/phrp3022008.
  • Sunkel, G., & Ullmann, H. (2019). Las personas mayores de América Latina en la era digital: Superación de la brecha digital. Revista de la CEPAL, 127, 243–268. DOI: 10.18356/db143bd3-es
  • Trigueros-Cervantes, C., Rivera-García, E., & Delgado-Peña, J. J. (2017). Las TIC y el alumno mayor en los programas universitarios para mayores desde la perspectiva del enseñante: Análisis en el contexto español. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(72), 273–293. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662017000100273&lng=es&nrm=iso>.
  • Tsao, Y. C., & Shu, C. C. (2021). The impact of the virtual reality and augmented reality nostalgia system on the elderly behavior model. International Journal of Organizational Innovation, 13(3).
  • UNECE (2017). A sustainable society for all ages. Realizing the poten-tial of living longer. United Nations Publication.
  • Villa, F., Serrat, F., Celdrán, M., & Pinazo, S. (2019). Active Aging and Learning Outcomes: What Can Older People Learn From Participation? Adult Education Quarterly, 70(3), 240-257. DOI: 10.1177/0741713619897589
  • Vives-Barceló, C., & Orte-Socías, M. (2006). Apoyo social, calidad de vida y programas universitarios de mayores. En Vives-Barceló, C. (coord.) El aprendizaje a lo largo de toda la vida. Los programas universitarios de mayores (pp. 263-312). Dykinson.
  • Walker, A. & Zaidi, A. (2019). Strategies of active ageing in Europe. En A. Walker (dir.) The future of ageing in Europe (29-52). Palgrave Macmillan. DOI: 10.1007/978-981-13-1417-9
  • Vaportzis, E., Giatsi Clausen, M., & Gow, A. J. (2017). Older adults perceptions of technology and barriers to interacting with tablet computers: A focus group study. Frontiers in Psychology, 8, 1687. DOI: 10.3389/fpsyg.2017.01687
  • Wang, K. H., Chen, G., & Chen, H.G. (2018). Understanding technology adoption behavior by older adults. Social Behavior and Personality: An International Journal, 46(5), 801–814. DOI: 10.2224/sbp.6483
  • World Health Organization. (2002). Active ageing: A policy framework: World Health Organization. Noncommunicable Disease Prevention and Health Promotion Department. Retrieved from http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/67215/WHO_NMH_NPH_02.8.pdf;jsessionid=4C7CA4B9C4B0CD4862C9ED2E0A8EA672?sequence=1
  • World Health Organization. (2015). World report on ageing and health. World Health Organization. Retrieved from http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/186463/9789240694811_eng.pdf?sequence=1