De la Comprensión a la expresiónuna propuesta interdisciplinar (literatura, arte y matemáticas) para alumnado de altas capacidades

  1. Verónica Navarro Navarro 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Observar

ISSN: 1988-5105

Year of publication: 2021

Issue: 15

Pages: 58-83

Type: Article

More publications in: Observar

Abstract

Literature and visual arts are useful tools for developing students’ reading and visual comprehension when they create their own works. On this basis, there is a search and implementation of methodologies that trigger motivation and, therefore, develop the reading and visual abilities to express our own emo-tions. We set up a project using interdisciplinary methodologies for high-achieving students, which con-nects art, maths and literature. This research project proposes an interdisciplinary work for the Third Period of Primary Education using an illustrated album as the means to work on comprehension and emotions. As shown, students learn to read and code using the language of art, literature, and mathe-matics, and at the same time, it has served as languages to express their own emotions and, in particular, their apprehension.

Bibliographic References

  • Acaso, M. (2015). rEDUvolution. Hacer la revolución en la educación. Barcelona, España: Ediciones Paidós Ibérica.
  • Barnés, H. G. (4 de junio de 2018). Entrevista con Walter Isaacson. El Confidencial. Recuperado de https://www.elconfidencial.com/alma-corazon-vida/2018-06-04/walter-isaacson-leonardo-da-vinci_1573745/
  • Bettelheim, B. (1986). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Barcelona, España: Editorial Crítica.
  • Bosch, E. (2007) Hacia una definición de álbum. Anuario de Investigación en Literatura Infantil y Juvenil, 5, 25–46. Recuperado de: https://somiari.files.wordpress.com/2011/07/2007_bosch_haciadefinicionalbum_pet.pdf
  • Carrasco, P. (2009). Estudio del valor terapéutico de la literatura infantil en niños hospitalizados (tesis doctoral). Universidad de Murcia, Murcia.
  • Carrol, L. (2004). Alicia en el país de las maravillas. Madrid: Editorial Siruela.
  • Eisner, W.E. (2004). El arte y la creación de la mente. El papel de las artes visuales en la transfor-mación de la conciencia. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
  • Equipo de Orientación Educativa y Psicopedagógica Específico de Altas Capacidades (2008). Talleres de Enriquecimiento Extracurricular: una respuesta educativa al Alumnado de Altas Capacidades. Murcia: Consejería de Educación, Formación y Empleo. Recuperado de: http://diversidad.murciaeduca.es/altascapacidades/docs/talleres_enriquecimiento2008.pdf
  • Fischer, E. (2001). La necesidad del arte. Barcelona: Ediciones Península.
  • Garzo, G.M. (2013). Una casa de palabras. En torno a los cuentos maravillosos. México D.F.: Edi-torial Océano Travesía.
  • Gombrich, E.H. (1998). Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre la teoría del arte. Madrid: Editorial Debate.
  • Ibáñez, R. (2011). La cuarta dimensión. ¿Es nuestro universo la sombra de otro? Barcelona: Edito-rial RBA.
  • Lowenfeld V. y Lambert W. (1984). Desarrollo de la capacidad creadora. Colombia: Editorial Kapelusz.
  • Mora, F. (2017). Neuroeducación. Solo se puede aprender aquello que se ama. Madrid: Alianza Editorial.
  • Munari, B. (2012). En la noche oscura. Mantua: Corraini Edizione.
  • Navarro, T. (2010). La rebelión de las formas. Murcia: Puntodepapel.
  • Navarro, T. (2015). El museo del cuento. Un modelo interdisciplinar e intertextual del espacio crea-tivo entre el arte y la literatura. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Navarro, V. (2015). Un laboratorio artístico-matemático a través de la literatura. Una investigación hipertextual en Segundo y Tercer Ciclo de Educación Primaria (tesis doctoral). Universidad de Murcia.
  • Navarro, V. (2012). Menudo punto. Murcia: Editorial Puntodepapel.
  • Navarro, V. (2013). Instalación menudo punto. Murcia. Recuperado de: https://www.puntode-papel.es/exposiciones-2/
  • Navarro, V. (2013a). Laboratorio menudo punto. Murcia. Recuperado de: https://www.puntode-papel.es/laboratorio-menudo-punto/
  • Navarro, V. (2017). Taller Fractalmente emocionados. Murcia. Recuperado de: https://www.pun-todepapel.es/laboratorio-fractalmente-emocionados-murcia/
  • Navarro, V. (2017). Taller Fractalmente emocionados. Cartagena. Recuperado de: https://www.pun-todepapel.es/laboratorio-fractalmente-emocionados/
  • Navarro, V. (2017). Exposición Pulifra. Murcia. Recuperado de: https://www.puntodepapel.es/ex-posicion-pulifra-punto-lineafractal/
  • Navarro, V. (2017a). Exposición Fractalmente emocionados. Cartagena. Recuperado de: https://www.puntodepapel.es/exposicion-fractalmente-emocionados/
  • Read, H. (1986). Educación por el arte. Barcelona, España: Ediciones Paidós Ibérica.
  • Ricart, M. (2007). Avances en la investigación sobre el álbum. Cuadernos de literatura infantil y juvenil, 210, 58–59.
  • Robinson, K. (2010). La revolución del aprendizaje. En Conferencia Oficial de TED. Conferencia llevada a cabo en Longbeach, California en 2010. Recuperado de: http://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_bring_on_the_revolution#t-13498
  • Silva-Díaz, M.C. (2005). Libros que enseñan a leer: álbumes metaficcionales y conocimiento literario (Tesis doctoral) Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona.
  • Torrance, E.P. y Myers, R.E. (1976). La enseñanza creativa. Madrid: Editorial Santillana.