El Cartógrafo, un mapa del universo dramático de Juan Mayorga

  1. Martín Lago, Zoe 1
  1. 1 Universidad de Salamanca.
Journal:
Talía: Revista de estudios teatrales

ISSN: 2659-806X

Year of publication: 2019

Volume: 1

Pages: 199-211

Type: Article

DOI: 10.5209/TRET.63223 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Talía: Revista de estudios teatrales

Abstract

Today, Juan Mayorga becomes again one of the great protagonists on the Madrid´s stage. His stablishment in the contemporary Spanish theatre stands one more time confirmed with the three own productions currently in tour –La lengua en pedazos, Reikiavik, El Cartógrafo–, and which he signs not just as dramatist but also as scene director. This communication proposes a commentary about El Cartógrafo, his last premiere, held by las Naves del Matadero of Madrid from January 26th to February 26th, 2017. “Definitio est negatio”. This key principle –repeated time and time again by the characters that inhabit El Cartógrafo– will be the leitmotiv guiding this analysis, whose objective is bringing to light the most relevant aspects of the political philosophy lying beneath the theatrical conception of the author. In this play, Mayorga emphasizes the important role of the borders to understand Europe, to get to understand the world and ourselves; A sadly current reflection in our political context. And in order to express the responsabily that the scenic creation must take over in our present day, he proposes in a poetic way, a comparison between the dramatist and the cartographer´s work. These premises taken, both text and staging of this play –which condenses as a monad all main characteristics in Mayorga´ s dramatic universe–, will be analyzed.

Bibliographic References

  • Aznar, Manuel (2011): “Memoria, metateatro y mentira en Himmelweg, de Juan Mayorga”, en Himmelweg, Ciudad Real, Ñaque: 15-128.
  • Barrera, Manuel (2001): “El teatro de Juan Mayorga”, en Acotaciones, nº 7: 73-94.
  • Brizuela, Mabel (2007): “Una cartografía teatral”, en Un espejo que se despliega. El teatro de Juan Mayorga, ed. M. Brizuela, Córdoba (Argentina), Universidad Nacional de Córdoba: 9-24.
  • Colombo, Pamela (2012): “La memoria en el espacio: cartografía del gueto de Varsovia”, Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, Vol. 33, No. 107: 127-147.
  • Cormann, Enzo (2007): ¿Para qué sirve el teatro? Artículos y conferencias 1987-2003. Valencia: Universidad de Valencia.
  • Di Pastena, Enrico (2012): “La forma della memoria. La Shoah nel teatro di Juan Mayorga”, en Scene di vita. L’impegno civile nel teatro spagnolo contemporáneo. Alessandria: Dell’Orso, 23-50.
  • Dowling, Gwynneth (2009): Performances of power in the theatre of Juan Mayorga. Tesis, Queen’s University Of Belfast.
  • García Barrientos, José Luis (2007a): “El Holocausto en el teatro de Juan Mayorga”, en Un espejo que se despliega. El teatro de Juan Mayorga, ed. M. Brizuela, Córdoba (Argentina), Universidad Nacional de Córdoba, 39-63.
  • García Barrientos, José Luis (2007b): Cómo se comenta una obra de teatro. Madrid, Síntesis.
  • Gorría, Ana (2012): “Teatralidad y representación de la Historia: ética, memoria y acción superada en las obras de Juan Mayorga”, El Futuro del Pasado. Revista electrónica de historia, nº 3: 481-502.
  • Gorría, Ana (2013): “Ciudad, vacío y emoción. Teatralidad e imagen dialéctica en El Cartógrafo de Juan Mayorga”. Escritura e imagen. vol. 9: 221-236.
  • Gutiérrez, Francisco, Ed. (2011): Literatura española desde 1939 hasta la actualidad. Madrid, Editorial Universitaria Ramón Areces.
  • Gutiérrez, Francisco (2016): “Introducción”, en Cartas de amor a Stalin / La paz perpetua. Madrid, Castalia.
  • Huerta, Javier (2003) Historia del Teatro Español. Madrid, Gredos.
  • Loyola, Marilén (2014): Seeing memories: blindness, truth, and accountability in the theatre of Juan Mayorga. Tesis, Universidad de Wisconsin-Madison.
  • March, Robert y Miguel Ángel Martínez (2012): “Poéticas de la ausencia en El Cartógrafo. Varsovia, 1:400.000”, Stichomytia, nº 13: 116-127.
  • March, Robert (2014): Memoria y desmemoria, pensamiento y poética en la dramaturgia de Juan Mayorga. Tesis, Universidad de Valencia.
  • Martín, Zoe (2018): El teatro de Juan Mayorga: imaginación, memoria y mayéutica. Tesis, Universidad de Salamanca.
  • Mayorga, Juan, El Cartógrafo, Segovia, La Uña Rota, 2017.
  • Mayorga, Juan, El Cartógrafo, en Teatro 1989-2014, Segovia, La Uña Rota, 2014.
  • Mayorga, Juan (2000): “Los avisadores del fuego”, Isegoría nº 23: 45-67.
  • Mayorga, Juan (2003): Revolución conservadora y conservación revolucionaria. Política y memoria en Walter Benjamin, Barcelona, Anthropos.
  • Mayorga, Juan (2010): Memoria política justicia. En diálogo con Reyes Mate Ed. de A. Sucasas y J. A. Zamora, Madrid, Trotta.
  • Mayorga, Juan (2014): Teatro 1989-2014, Segovia, La Uña Rota.
  • Mayorga, Juan (2015): Reikiavik, Segovia, La Uña Rota.
  • Mayorga, Juan (2016): Elipses, Segovia, La Uña Rota.
  • Platón: Teeteto. Barcelona, Gredos, 1988.
  • Puchades, Xavier (2005): “Renovación teatral en España entre 1984-1998 desde la escritura dramática: puesta en escena y recepción crítica”. Valencia, Universidad de Valencia.
  • Ragué-Arias, Mª José (1996): El teatro de fin de milenio en España (De 1975 hasta hoy). Barcelona, Ariel.
  • Sanchis, José, Prohibido escribir obras maestras. Ciudad Real, Ñaque, 2017.
  • Serrano, Virtudes, (2001): “Introducción”, en El jardín quemado. Murcia, Universidad de Murcia: 9-25.
  • Spooner, Claire, (2013): Le théatre de Juan Mayorga: de la scène a monde à travers le prisme du langage. Tesis, Universidad de Toulouse.