Dimensiones motivacionales en Facebook en estudiantes y trabajadores universitarios del Ecuador

  1. Álvaro Jiménez-Sánchez 1
  2. Eliza Carolina Vayas Ruiz 2
  1. 1 Universidad Técnica de Ambato
    info

    Universidad Técnica de Ambato

    Ambato, Ecuador

    ROR https://ror.org/048nctr92

  2. 2 Universidad Técnica de Ambat
Revue:
Revista de Comunicación de la SEECI

ISSN: 1576-3420

Année de publication: 2021

Número: 54

Type: Article

DOI: 10.15198/SEECI.2021.54.E656 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Revista de Comunicación de la SEECI

Résumé

To know the uses and gratifications that individuals make of Facebook is important to learn why they use it and how business marketing should proceed. This research focuses on analyzing the possible motivational dimensions and their relationship with satisfaction and use of the platform. A questionnaire was provided to 214 students from 7 different careers and 50 workers from the Technical University of Ambato (Ecuador). The factorial and correlational analysis showed various components depending on age, as well as relationships with the degree of satisfaction or connection time. The resultsindicated statistically significant differences between the uses made by students compared to workers, as well as discrepancies based on gender and age. The conclusions lead to a more profundity and longitudinal study of the platform, proposing new lines of research, as well as different reflections on the uses and repercussions that this social network site has every day in the lives of millions of people

Références bibliographiques

  • Ahlse, J., Nilsson, F., y Sandström, N. (2020). It's time to TikTok: Exploring Generation Z's motivations to participate in #Challenges (Tesis de grado). Jönköping University, Suecia. Recuperado de https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1434091&dswid=5878
  • Alhabash, S., Park, H., Kononova, A., Chiang, Y., y Wise, K. (2012). Exploring the motivations of Facebook use in Taiwan. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(6), 210-230. https://doi.org/10.1089/cyber.2011.0611
  • Bacallao-Pino, L. (2016). Redes sociales, acción colectiva y elecciones: los usos de Facebook por el movimiento estudiantil chileno durante la campaña electoral de 2013. Palabra Clave, 19(3), 810-837. Recuperado de https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/5603
  • Boyd, D. M., y Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210–230. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
  • Callejo-González, J. J. (2019). Percepción y uso de las redes sociales entre adolescentes. Una aproximación a través de Instagram (Tesis de grado). Universidad de Valladolid, España.
  • Chaves-Lopes, G. (2013). Las redes sociales y los nuevos flujos de programación: un análisis de la cobertura de Al Jazeera sobre la primavera árabe. Palabra Clave, 16(3), 789 – 811. https://doi.org/10.5294/pacla.2013.16.3.5
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analisis for the behavioral sciences (2ª ed). New York: Academic Press.
  • Colás-Bravo, P., González-Ramírez, T., y de Pablos-Pons, J. (2013). Juventud y redes sociales: motivaciones y usos preferentes. Comunicar, 20(40), 15–23. https://doi.org/10.3916/C40-2013-02-01
  • DataReportal (2020). Digital 2020: Ecuador. Datareportal.com. Recuperado de https://datareportal.com/reports/digital-2020-ecuador?rq=ecuador
  • Dávalos, N. (14/03/2020). 13 millones de personas tienen redes sociales en Ecuador. Primicias.es. Recuperado de https://www.primicias.ec/noticias/tecnologia/13-millones-personas-redes-sociales-ecuador/
  • El Mundo (01/02/2017). Facebook ganó 9.509 millones en 2016, un 177% más que en 2015. El Mundo.es. Recuperado de https://www.elmundo.es/economia/2017/02/01/589266c622601d790e8b45b7.html
  • Facebook-Newsroom (2019). Facebook-Newsroom. Facebook.com. Recuperado de https://newsroom.fb.com/company-info/
  • Facebook para empresas (2019). Marketing en Facebook. Facebook.com. Recuperado de https://www.facebook.com/business/marketing/facebook
  • Fernández-Romero, D., y Sánchez-Duarte, J. M. (2019) Alianzas y resistencias feministas en Facebook para la convocatoria del 8M en España. Convergencia Revista de Ciencias Sociales, (81), 1-21. https://doi.org/10.29101/crcs.v26i81.11943
  • Flanagin, A. J., y Metzger, M. J. (2001). Internet use in the contemporary media environment. Human Communication Research, 27(1), 153–181. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2001.tb00779.x
  • García, A., López de Ayala, M. C., y Gaona, C. (2012). A vision of uses and gratifications applied to the study of Internet use by adolescents. Comunicación y Sociedad, 25(2), 231–254. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4462019
  • García-Giménez, D. (2010). Redes sociales: posibilidades de Facebook para las bibliotecas públicas. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 24. Barcelona: Universitat de Barcelona. Facultat de Biblioteconomia i Documentació. https://doi.org/10.1344/105.000001547
  • García-Guerrero, J. (2015). E-commerce Day, Julio 2015. Ecuador: INEC. Recuperado de http://www.ecuadorencifras.gob.ec/documentos/web-inec/boletin/E-commerce.pdf
  • Gutierrez, T. (19/09/2013). Las claves del éxito de Facebook, según Zuckerberg. Alto Nivel. Recuperado de https://www.altonivel.com.mx/38160-las-claves-del-exito-de-facebook-segun-zuckerberg/
  • Hedges, L.V., y Olkin, I. (1984). Nonparametric estimators of effect size in meta-analysis. Psychological Bulletin, 96(3), 573-580. Recuperado de https://psycnet.apa.org/buy/1985-11217-001
  • Hutchinson, A. (2016). New comScore Traffic Report Underlines the Strength of Facebook, Rise of Snapchat. Social Media Today. Recuperado de https://www.socialmediatoday.com/social-networks/new-comscore-traffic-report-underlines-strength-facebook-rise-snapchat
  • Igartua, J. J., y Rodríguez de Dios, I. (2016). Correlatos motivacionales del uso y la satisfacción con Facebook en jóvenes españoles. Cuadernos.info, (38), 107-119. https://doi.org/10.7764/cdi.38.848
  • Jiménez-Sánchez, Á., Ortega-Mohedano, F., Vayas-Ruiz, E., Martínez-Bonilla, C., y Lavín, J. M. (2019). Generation Z versus adults in the Ecuadorian digital integration from 2015 to 2019. Proceedings of the Seventh International Conference TEEM’19, October, 885-890. León, España. https://doi.org/10.1145/3362789.3362856
  • Joinson, A. (2008). 'Looking at', 'looking up' or 'keeping up with' people? Motives and uses of Facebook. Chi 2008, April(5-10), 1027-1036. Recuperado de https://digitalwellbeing.org/downloads/Joinson_Facebook.pdf
  • Katz, E., Blumler, J. G., y Gurevitch, M. (1986). Usos y gratificaciones de la comunicación de masas. En M. de Moragas (eds.), Sociología de la comunicación de masas. II. Estructura, funciones y efectos (pp. 127–171). Barcelona: Gustavo Gili.
  • Kim, B., y Kim, Y. (2019). Facebook versus Instagram: How perceived gratifications and technological attributes are related to the change in social media usage. The Social Science Journal, 56(2), 156-167. https://doi.org/10.1016/j.soscij.2018.10.002
  • Kim, Y., Sohn, D., y Choi, S. M. (2011). Cultural difference in motivations for using social network sites: A comparative study of American and Korean college students. Computers in Human Behavior, 27(1), 365–372. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.08.015
  • Lee, S. J. (2009). Online communication and adolescent social ties: who benefits more from Internet use? Journal of Computer-Mediated Communication, 14(3), 509–531. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2009.01451.x
  • Luengo, A. (2004). Adicción a Internet: conceptualización y propuesta de intervención. Revista Profesional Española de Terapia Cognitivo-Conductual, 2, 22-52. Recuperado de http://www.jogoremoto.pt/docs/extra/BL5L6u.pdf
  • Marcelino, G. V. (2015). Migración de los jóvenes españoles en redes sociales, de Tuenti a Facebook y de Facebook a Instagram. La segunda migración. ICONO14, 13(2), 48-72. https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.821
  • Maslow, A. (1970). Motivation and Personality (2nd ed.). New York: Harper and Row.
  • Mejía, J. C. (02/05/2017). Estadísticas de redes sociales: Usuarios de Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Whatsapp y otros + infografía. Blog Juan Carlos Mejía Llano. Recuperado de https://www.juancmejia.com/marketing-digital/estadisticas-de-redes-sociales-usuarios-de-facebook-instagram-linkedin-twitter-whatsapp-y-otros-infografia/
  • Morais-Martín, D. (2020). TikTok. Análisis de la irrupción de la nueva Red Social en Internet: análisis de las claves de su éxito y sus posibilidades (Tesis de grado). Universidad de Valladolid, España.
  • Nadkarni, A., y Hofmann, S. G. (2012). Why do people use Facebook? Personality and Individual Differences, 52(3), 243–249. https://doi.org/10.1016/j.paid.2011.11.007
  • Otto, C. (01/01/2018). Cuando tu negocio depende de Facebook: los sectores que luchan por esquivar la ruina. El Confidencial, Tecnología. Recuperado de https://www.elconfidencial.com/tecnologia/2018-01-01/facebook-fake-news-virales-videojuegos-ecommerce_1499213/ [13 de mayo de 2020]
  • Papacharissi, Z., y Mendelson, A. (2011). Toward a new(er) sociability: Uses, gratifications and social capital on Facebook. En S. Papathanassopoulos (eds.), Media Perspectives for the 21st Century (pp. 212– 230). New York, NY: Routledge.
  • Papacharissi, Z., y Rubin, A. M. (2000). Predictors of Internet use. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 44(2), 175–196. https://doi.org/10.1207/s15506878jobem4402_2
  • Pardo, A. y San Martín, R. (1998). Análisis de datos en psicología II. Madrid:Pirámide. Park, N., Kee, K. F., y Valenzuela, S. (2009). Being immersed in social networking environment: Facebook groups, uses and gratifications, and social outcomes. Cyberpsychology & Behavior: The Impact of the Internet, Multimedia and Virtual Reality on Behavior and Society, 12(6), 729–733. https://doi.org/10.1089/cpb.2009.0003
  • PuroMarketing (29/05/2019). Facebook es la culpable directa de que sus usuarios pasen menos tiempo en la plataforma. Puromarketing.com. Recuperado de https://www.puromarketing.com/16/32171/facebook-culpable-directa-usuarios-pasen-menos-tiempo-plataforma.html
  • Raacke, J., y Bonds-Raacke, J. (2008). MySpace and Facebook: Applying the uses and gratifications theory to exploring friend-networking sites. Cyberpsychology & Behavior, 11(2), 169–174. https://doi.org/10.1089/cpb.2007.0056
  • Rodríguez-Polo, X. R. (2013). Bloqueo mediático, redes sociales y malestar ciudadano. Para entender el movimiento español del 15-M. Palabra Clave, 16(1), 45-68. https://doi.org/10.5294/pacla.2013.16.1.2
  • Ryan, T., y Xenos, S. (2011). Who uses Facebook? An investigation into the relationship between the Big Five, shyness, narcissism, loneliness, and Facebook usage. Computers in Human Behavior, 27(5), 1658– 1664. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.02.004
  • Salzinger, S., Antrobus, J., y Hammer, M. (2015). The First Compendium of Social Network Research Focusing on Children and Young Adult: Social Networks of Children, Adolescents, and College Students. Hoboken: Taylor and Francis.
  • Salzman R. (2015). Understanding social media use in Latin America. Palabra Clave, 18(3), 842-858. https://doi.org/10.5294/pacla.2015.18.3.9
  • Sheldon, P. (2008). Student favorite: Facebook and motives for its use. Southwestern Mass Communication Journal, 23(2), 39-53. Recuperado de https://mafiadoc.com/queue/student-favorite-facebook-and-motives-for-its-use-ebsco_59bd541c1723ddeeeb1cef91.html
  • Sheldon, P., y Newman, M. (2019). Instagram and American Teens. Understanding motives for Its use and relationship to excessive reassurance-seeking and interpersonal rejection. The Journal of Social Media in Society, 8(1), 1-16. Recuperado de https://www.thejsms.org/tsmri/index.php/TSMRI/article/view/423
  • Smock, A. D., Ellison, N. B., Lampe, C., y Wohn, D. Y. (2011). Facebook as a toolkit: a uses and gratification approach to unbundling feature use. Computers in Human Behavior, 27(6), 2322–2329. https://doi.org/10.1016/j.chb.2011.07.011
  • Spiliotopoulos, T., y Oakley, I. (2013). Understanding motivations for facebook use: Usage metrics, network structure, and privacy. En Proceedings of the 2013 ACM annual conference on Human Factors in Computing Systems - CHI ’13 (pp. 3287 – 3296). https://doi.org/10.1145/2470654.2466449
  • Statista (2019). Facebook: number of monthly active users worldwide 2008-2019. Statista.com. Recuperado de https://www.statista.com/statistics/264810/number-of-monthly-active-facebook-users-worldwide/
  • Tarullo, R. (2020). ¿Por qué los y las jóvenes están en las redes sociales? Un análisis de sus motivaciones a partir de la teoría de usos y gratificaciones. Revista Prisma Social, (29), 222-239. Recuperado de https://revistaprismasocial.es/article/view/3558
  • Total Retail (2016). They say they want a revolution. Total Retail 2016. Recuperado de https://www.pwc.com/gx/en/retail-consumer/publications/assets/total-retail-global-report.pdf
  • Urista, M., Dong, Q., y Day, K. (2009). Explaining why young adults use MySpace and Facebook through uses and gratifications theory. Human Communication, 12(2), 215–229. Recuperado de http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.568.9846
  • Valenzuela, S., Arriagada, A., y Scherman, A. (2012). The social media basis of youth protest behavior: the case of Chile. Journal of Communication, 62(2), 299–314. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2012.01635.x
  • Villafuerte, A., y Mainé, L. (2005). Personalidad, hábitos de consumo y riesgo de adicción al Internet en estudiantes universitarios. Revista de Psicología, 23(1), 65-112. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3378/337829529003.pdf
  • We are social y Hootsuite (30/01/2019). Digital 2019 Global Digital Overview (January 2019). datareportal.com. Recuperado de https://datareportal.com/reports/digital-2019-global-digital-overview
  • inutos.es (18/05/2012). Facebook hace historia con su estreno en Bolsa pese a arrancar con una leve subida del 0,6%. 20minutos.es, Tecnología. Recuperado de http://www.20minutos.es/noticia/1457200/0/facebook/bolsa/zuckerberg/