Toribio de Astorga y sus corresponsalesArgumentos dogmáticos y control jerárquico

  1. Pablo C. Díaz Martínez 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Gerión

ISSN: 0213-0181

Year of publication: 2021

Issue Title: Monográfico: Contextos del priscilianismo (Gallaecia, siglos IV-VI)

Volume: 39

Issue: 2

Pages: 635-650

Type: Article

DOI: 10.5209/GERI.78121 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Gerión

Abstract

The omnipresence of Priscillianism in Late Antique Hispania has led to the interpretation of any heretical accusations in the sources from this perspective. However, it is possible that behind the accusations of Manichaeism hid various impostures whose heretical content is thus blurred. This is evident from Toribio de Astorga’s correspondence, although it is also clear that an anti-Priscilian stance was a good opportunity to strengthen one’s own position of power by presenting oneself as a defender of orthodoxy and persecutor of the followers of Prisicillian.

Bibliographic References

  • Barlow, C. W. (1950): Martini episcopi Bracarensis. Opera omnia (=Papers and Monographs of the American Academy at Rome XII), New Haven.
  • Barlow, C. W. (1952): “Prosopography of Martin of Braga”, Folia 6/1, 5-15.
  • Burgess, R. W. (ed.), (1993): The Chronicle of Hydatius and the Consularia Constantinopolitana. Two contemporary accounts of the final years of the Roman Empire, Oxford (http://dx.doi.org/10.1093/actrade/9780198147879.book.1).
  • Burrus, V. (1995): The Making of a Heretic. Gender, Autority and the Priscillianist Controversy (=The Transformation of the Classical Heritage 24), Berkeley–Los Angeles–London.
  • Cabrera Moreno, J. (1983): Estudios sobre el priscilianismo en la Galicia antigua, Granada.
  • Cardelle de Hartmann, C. (1994): “El supuesto concilio de Toledo del año 447”, Euphrosyne 22, 207-214.
  • Cardelle de Hartmann, C. (1998a): “El priscilianismo tras Prisciliano, ¿un movimiento galaico?”, Habis 29, 269-290.
  • Cardelle de Hartmann, C. (1998b): “Ortodoxos y priscilianistas en la época sueva”, [en] E. Kolle – H. Laintenberger (eds.), Suevos-Schwaben: das Königreich der Sueben auf der Iberischen Halbinsel (411-585), Tübingen, 81-104.
  • Castellanos, S. (1996): “Las reliquias de santos y su papel social: cohesión comunitaria y control episcopal en Hispania (ss. V-VII)”, Polis 8, 5-21.
  • Chadwick, H. (1978): Prisciliano de Ávila. Ocultismo y poderes carismáticos en la Iglesia primitiva, Madrid.
  • Decret, F. (1990): “Du bon usage du mensonge et du parjure: Manichéens et Priscillianistes face à la persécution dans l’empire chrétien (IVe-Ve siècles)”, [en] M. Mactoux – E. Geny (eds.), Mélanges P. Lévêque, IV (=Annales littéraires de l’Université de Besançon 413), Paris, 140-158.
  • Díaz, P. C. (2011): El reino suevo (411-585), Madrid.
  • Díaz, P. C. (2016): “El obispo y las invasiones de los pueblos bárbaros”, [en] S. Acerbi – M. Marcos – J. Torres (eds.), El obispo en la Antigüedad Tardía. Homenaje a Ramón Teja, Madrid, 133-149.
  • Díaz, P. C. – Torres, J. M. (2000): “Pervivencias paganas en el cristianismo hispano (siglos IV-VII)”, [en] Santos – Teja (eds.), 2000, 235-261.
  • Díaz y Díaz, M. C. (2006): Valerio del Bierzo. Su persona. Su obra, León.
  • Escribano Paño, Mª. V. (1988): Iglesia y Estado en el certamen priscilianista. Causa ecclesiae y iudicium publicum, Zaragoza.
  • Escribano Paño, Mª. V. (1990): “Alteridad religiosa y maniqueísmo en el siglo IV d.C.”, Studia Historica. Historia Antigua 8, 29-47.
  • Escribano Paño, Mª. V. (1996): “El priscilianismo y Gallaecia (ss. IV y V)”, SÉMATA, Ciencias Sociais e Humanidades 7-8, 251-294.
  • Escribano Paño, Mª. V. (2000): “Estado actual de los estudios sobre el priscilianismo”, [en] Santos – Teja (eds.), 2000, 263-288.
  • Escribano Paño, Mª. V. (2008): “La construction de l’image de l’hérétique dans le Code Théodosien XVI”, [en] Actes du Colloque International Empire chrétien et Église aux IVe et V siècles. Integration ou concordat? Le témoignage du Code Théodosien, Lyon, 389-412.
  • Escribano Paño, Mª. V. (2009): “The Social Exclusion of Heretics in Codex Theodosianus XVI”, [en] J. Aubert – Ph. Blanchard (eds.), Droit, religion et société dans le Code Théodosien (=Université de Neuchâtel. Recueil de Travaux publiés par la Faculté de Lettres et Sciences Humaines 55), Neuchâtel–Genève, 39-66.
  • Escribano Paño, Mª. V. (2012): “La limitación de los derechos testamentarios a los maniqueos en las leyes del Codex Theodosianus 16,5,7 (381) y 16,5,9 (382)”, [en] Atti dell’Accademia Romanistica Costantiniana XVIII. Convegno Internazionale in onore di Remo Martini. Persona e persone nella società e nel diritto della Tarda Antichità, Roma, 113-142.
  • Fernández Alonso, J. (1955): La cura pastoral en la España romanovisigoda (=Publicaciones del Instituto Español de Historia Eclesiástica. Monografías 2), Roma, 1955.
  • Ferreiro, A. (1983): “St. Martin of Braga’s policy towards heretics and pagan practices”, American Benedictine Review 34/4, 372-395.
  • Ferreiro, A. (2007): “De prohibitione carnis: Meat Abstention and the Priscillianists”, Zeitschrift für Antikes Christentum 11/3, 464-478 (http://dx.doi.org/10.1515/ZAC.2007.024).
  • Ferreiro, A. (2010): “Profuturus of Braga, Pope Vigilius and Priscillian”, Studia Patristica 48, 309-314.
  • Gabrielli, Ch. (2011): “Legislazione conciliare e priscillianesimo”, [en] C. A. Cecconi – Ch. Gabrielli (eds.), Politiche religiose nel mondo antico e tardoantico. Poteri e indirizzi, forme del controllo, idee e prassi di tolleranza (=Munera 33), Bari, 319-337.
  • Gabrielli, Ch. (2014): “La sovranità del diritto e il caso di Priscilliano (Leo. Ep. 15)”, [en] Mª. V. Escribano Paño – R. Lizzi Testa (eds.), Politica, Religione e Legislazione nell’Impero Romano (IV e V secolo d. C.) (=Munera 37), Bari, 105-115.
  • García Moreno, L. A. (1997): “La conversion des Suèves au catholicism et à l’arianisme”, [en] M. Rouche (ed.), Clovis, Histoire et Mémoire. Le baptême de Clovis, l’evenement, Paris, 199-216.
  • Iranzo Abellán, S. – Martín Iglesias, J. C. (2015): “Toribio de Astorga, Epistula ad Idatium et Ceponium (CPL 564). Edición crítica”, Sacris Erudiri 54, 129-149 (https://doi.org/10.1484/J.SE.5.109682).
  • Isla Frez, A. (2000-2001): “Desde el reino visigodo y la ortodoxia toledana: la correspondencia de Montano”, Studia Historica. Historia Medieval 18-19, 41-52.
  • Isla Frez, A. (2001): “L’episcopato della Spagna nord-occidentale all’epoca delle invasioni”, [en] P. Delogu (ed.), Le invasioni barbariche nel meridione dell’impero: Visigoti, Vandali, Ostrogoti, Cosenza, 79-97.
  • López Silva, J. A. (2004): A Crónica de Idacio de Limia. Bispo de Chaves, Ourense, 2004.
  • Martin, C. (2006): “Montanus et les schismatiques: la reprise en main d’une périphérie hispanique au début du VIe siècle”, Medievales 51, 9-20 (http://dx.doi.org/10.4000/medievales.1586).
  • Martín Iglesias, J. C. (2020), “León l (León Magno, 440-461), Carta 15: Carta a Toribio de Astorgal”, [en] J. C. Martín Iglesias – P. C. Díaz – M. Vallejo Girvés, La Hispania tardoantigua y visigoda en las fuentes epistolares. Antología y comentario (=Nueva Roma 52), Madrid, 236-251.
  • Martínez Cavero, P. – Beltrán Corbalán, D. – González Fernández, R. (1999): “El Commonitorium de Orosio. Traducción y comentario”, Faventia 21/1, 65-83.
  • Martínez Díez, G. (1967): “La colección canónica de la iglesia sueva: los capitula Martini”, Bracara Augusta 21, 224-243.
  • Martínez Díez, G. – Rodríguez, F. (1984): La colección canónica hispana, IV. Concilios galos. Concilios hispanos: primera parte, Madrid.
  • Mathisen, R. W. (1994): “Agrestius of Lugo, Eparchius Avitus, and a Curious Fifth-Century Statement of Faith”, Journal of Early Christian Studies 2/1, 71-102 (http://dx.doi.org/10.1353/earl.0.0213).
  • Mckenna, S. (1938): Paganism and Pagan Survivals in Spain up to the Fall of Visigothic Kingdom, Washington.
  • Meslin, M. (1969) : “Persistances païennes en Galice vers la fin du VIe siècle”, [en] J. Bibauw (ed.), Hommages à Marcel Renard II, Bruxelles, 512-524.
  • Núñez García, O. (2002): “Un ejemplo de individualización en el proceso cristianizador galaico: las aportaciones de Toribio de Astorga”, Hispania Antiqua 26, 253-268.
  • Núñez García, O. (2011): Prisciliano, priscilianismos y competencia religiosa en la antigüedad. Del ideal evangélico a la herejía galaica (=Anejos de Veleia. Series Minor 29), Vitoria-Gasteiz.
  • Olivares Guillem, A. (2002): “Prisciliano entre la ortodoxia y la heterodoxia: Influencia del ambiente político y religioso en la evolución histórica del priscilianismo (ss. IV-VI d.C.)”, ’Ilu 7, 97-120.
  • Olivares Guillem, A. (2004): Prisciliano a través del tiempo. Historia de los estudios sobre el priscilianismo, La Coruña.
  • Richardson, E. C. – Gebhardt, O von (1896): Hieronymus liber De viris inlustribus. Gennadius liber De viris inlustribus, Leipzig.
  • Rodríguez Alonso, C. (1975): Las historias de los godos, vándalos y suevos de Isidoro de Sevilla. Estudio, edición crítica y traducción (=Fuentes y estudios de historia leonesa 13), León.
  • San Bernardino Coronil, J. (1997): “Exilio y muerte de un heterodoxo en la tardorromanidad: en torno al caso de Pascentius en Lusitania”, [en] R. Teja – C. Pérez (eds.), Congreso Internacional: La Hispania de Teodosio (Segovia-Coca, 395-1995), Salamanca, vol. 1, 217-231.
  • Sanchez, S. J. G. (2005): “L’historiographie du priscillianisme (XIXe-XXIe siècles)”, Recherches augustiniennes 34, 195-238 (https://doi.org/10.1484/J.RA.5.102311).
  • Sanchez, S. J. G. (2009): Priscillien, un chrétien non conformiste. Doctrine et Pratique du priscillianisme du IVe au VIe siècle (=Théologie historique 120), Paris.
  • Sanchez, S. J. G. (2012): “El priscilianismo, según Orosio”, Augustinus 57/1, 177-192.
  • Sanchez, S. J. G. (2015): “Bibliographie chronologique des études scientifiques sur le priscillianisme”, [en] http://sjgsanchez.free.fr/bibliogchrono.pdf (Consultado 19/1/2020).
  • Santos, J. – Teja, R. (eds.), (2000): El cristianismo. Aspectos históricos de su origen y difusión en Hispania (=Anejos de Veleia. Series Acta 4; Revisiones de Historia Antigua III), Vitoria-Gasteiz.
  • Sanz Huesma, F. J. (2009): “Hidacio y Censorio: el foedus de 438 entre Roma y los suevos”, Polis 21, 59-75.
  • Thompson, E. A. (1980): “The conversion of the Spanish Suevi to Catholicism”, [en] E. James (ed.), Visigothic Spain: New Approaches, Oxford, 77-92.
  • Torres Rodríguez, M. (1977): El reino de los suevos, La Coruña.
  • Tranoy, A. (1974): Hydace. Chronique, Paris, 2 vols.
  • Ubric Rabaneda, P. (2003): “Convivencia e intransigencia religiosa en la Hispania del siglo V”, Iberia 6, 71-77.
  • Ubric Rabaneda, P. (2004): La Iglesia en la Hispania del siglo V, Granada.
  • Ubric Rabaneda, P. (2006): “Los límites del poder: Iglesia y disidencia religiosa en el siglo V hispano”, Studia Historica. Historia Antigua 26, 221-236.
  • Van Dam, R. (1985): Leadership and Community in Late Antique Gaul, Berkeley–Los Angeles–Oxford (https://doi.org/10.1525/9780520341968).
  • Vilella, J. (1990): “La política religiosa del Imperio romano y la cristiandad hispánica durante el siglo V”, Antigüedad y Cristianismo 7, 385-390.
  • Vilella, J. (1994): “La correspondencia entre los obispos hispanos y el papado durante el siglo V”, Studia Ephemeridis Augustinianum 46, 458-481.
  • Vilella, J. (1997): “Priscilianismo galaico y política antipriscilianista durante el siglo V”, Antiquité Tardive 5, 177-185 (https://doi.org/10.1484/J.AT.2.300970).
  • Vilella, J. (2007): “Mala temporis nostri: la actuación de León Magno y Toribio de Astorga en contra del maniqueísmo priscilianismo hispano”, Helmantica 58, 7-65 (https://doi.org/10.36576/summa.29398).
  • Vilella, J. – Maymo, P. (2000-2002): “Religion and Policy in the Coexistence of Romans and Barbarians in Hispania (409-589)”, Romanobarbarica 17, 193-236.
  • Villegas Marín, R. (2004): “Unanimitatem diligite: La persecución del maniqueísmo durante el pontificado de León I (440-461)”, Polis 16, 213-244.
  • Vollmann, B. (1965): Studien zum Priszillianismus. Die Forschung, die Quellen, der fünfzehnte Brief Papst Leos des Grossen (=Kirchengeschichtliche Quellen und Studien 7), St. Ottilien.
  • Zecchini, G. (1983): Aezio: L’ultima difesa dell’Occidente Romano (=Centro Ricerche e Documentazione sull’Antichità Classica. Monografia 8), Roma.