Percepció de l’alumnat de secundària en centres d’Extremadura pel que fa a l’acció de l’educador o educadora social escolar

  1. Ruedas Caletrio, Jesús 1
  2. Serrate González, Sara 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revue:
Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

ISSN: 2339-6954 1135-085X

Année de publication: 2021

Titre de la publication: Experiències de recerca i d’innovació en l’educació social

Número: 79

Pages: 13-34

Type: Article

D'autres publications dans: Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

Résumé

In recent times, the figure of the social educator seems to have become consolidated at schools, in a situation that driven fundamentally by socio-educational needs that are emerging in today's society. The aim of this study is two-fold: firstly, to determine the situations and problems faced by adolescents at the secondary school stage; and, secondly, to ascertain how students perceive the work of the school social educator, by analysing their duties, their location in the centre and the importance attached to their work. To conduct the quantitative study, a questionnaire was designed with eight Likert-type questions. The sample consisted of 177 secondary school students. The results show that pupils consider the educator's actions to be especially important because, in the main, he or she acts as a mediator in conflictive situations that may arise at the school. The main conclusions drawn revolve around the importance and significance of strengthening the duties of risk detection and prevention through their participation in what are natural spaces and times for pupils, such as in the classroom during tutoring time.

Références bibliographiques

  • Amador, L., Esteban, M., Cárdenas, M. D. R. y Terrón, M. T. (2014). Ámbitos de profesionalización del educador o educadora social: perspectivas y complejidad. Revista de Humanidades, 21, 51-70.
  • Arnal, J., Del Rincón, D. y Latorre, A. (1992). Investigación educativa. Fundamentos y metodología. Labor.
  • Arrikaberri, M., Caballero, M., Huarte, J., Tanco, C., Biurrun, A., Etayo, Y. y Urdániz, S. (2013). Educadoras y educadores sociales en los centros educativos. Hacia una integración Orgánica y Funcional en la Comunidad Foral de Navarra. Revista de Educación Social, 16, 1-17.
  • Balduzzi, E. (2021). Por una escuela vivida como comunidad educativa. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 1-16. https://doi.org/10.14201/teri.23774
  • Blancas, E. K. (2018). Educación y desarrollo social. Horizonte de la Ciencia, 8(14), 113-121.
  • Caride, J. A., Gradaílle, R. y Caballo, M. B. (2015). De la pedagogía social como educación, a la educación social como Pedagogía. Perfiles Educativos, 37(148), 4-11.
  • Castillo-Pulido, L. E. (2011). El acoso escolar. De las causas, origen y manifestaciones a la pregunta por el sentido que le otorgan los actores. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 4(8), 415-428.
  • Castro, C. (2016). El fenómeno de la violencia entre iguales en España. Roles, género, edad, actitudes y estrategias de intervención. Cátedra Paralela, 13, 127-154.
  • Cava, M. J. y Musitu, G. (2002). La convivencia en la escuela. Paidós.
  • Dapía, M. y Fernández, M. (2018). Educación social y escuela en España. A propósito de la formación e inserción laboral. Revista Iberoamericana de Educación, 76, 209-228. https://doi.org/10.35362/rie7602857
  • Díaz-Aguado, M. J. (2005). La violencia entre iguales en la adolescencia y su prevención desde la escuela. Pshicotema, 17(4), 549-558.
  • Galán, D. (2018). El estado de la cuestión y la normativa en Extremadura. En Cid, X. M., Riveiro, S., Carrera, M. V., Castro, M., Rodríguez, X., Fernández-Sanmamed, A., Cid, A., Alonso, P. y Candia, F. [Coord.]. Educación Social e Escola. Análise da última década (2006-2016) (p. 51-67). Ourense: Deputación de Ourense.
  • Galán, D. y Castillo, M. (2008). El papel de los educadores sociales en los centros de secundaria: una propuesta para el debate. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 38, 121-133. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/165590
  • González, E. y Martínez, N. (2018). Educador social y escuela: un reto hacia la educación inclusiva. En Cid, X.M., Riveiro, S., Carrera, M.V., Castro, M., Rodríguez, X., Fernández-Sanmamed, A., Cid, A., Alonso, P. y Candia, F. [Coord.]. Educación Social e Escola. Análise da última década (2006-2016) (p. 467-479). Deputación de Ourense.
  • González, M., Olmos, S. y Serrate, S. (2015). Pensamiento y acción socioeducativa en contextos de enseñanza secundaria. Un estudio descriptivo-correlacional. Teoría de la Educación, 27(2), 91-114. http://dx.doi.org/10.14201/teoredu201527291114
  • González, M., Olmos, S. y Serrate, S. (2016). Análisis de la práctica profesional del educador social en centros de educación secundaria. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 28, 229-24. https://doi.org/10-SE7179/PSRI_2016.28.17
  • Kerlinger, F. y Lee, H. (2002). Investigación del Comportamiento. Métodos de Investigación en Ciencias Sociales. McGrawHil.
  • López, R. (2013). Las educadoras y los educadores sociales en centros escolares, en el Estado español. Revista de Educación Social, 16, 1-6.
  • Martins, F., Carneiro, A., Campos, L., Mota, L., Negrao, M, Baptista, I. y Matos, R. (2020). Derecho a una segunda oportunidad: lecciones aprendidas de la experiencia de quien abandono y regresó a la educación. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 36, 139-153. https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.36.09
  • Menacho, S. (2013). El educador social y la escuela. Justificación de la necesidad de la educación social en la escuela. Revista de Educación Social, 16, 1-16.
  • Morán, M. C., Varela, L. y Vargas, G. (2017). Interacciones entre Educación Secundaria y Educación Social. Un análisis de la formación inicial de sus profesionales en las universidades españolas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 89, 31(2), 43-59.
  • Ortega, J. (2014). Educación social y enseñanza: los educadores sociales en los centros educativos, funciones y modelos. EDETANIA 45, 11-31.
  • Parcerisa, A. (2008). Educación social en y con la institución escolar. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 15, 15-27.
  • Pérez, G., García, J. L. y Fernández-García, A. (2014). Fundamentos de la Pedagogía Social y de la Educación Social. Interfaces Científicas – Educação, 3(1), 21-32.
  • Petrus, A. (2004). Educación social y educación escolar. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 11, 87-110.
  • Puig, X. y Fernández-Sanmamed, A. (2018). Profesión necesaria para una escuela inclusiva. En Cid, X. M., Riveiro, S., Carrera, M. V., Castro, M., Rodríguez, X., Fernández-Sanmamed, A., Cid, A., Alonso, P. y Candia, F. [Coord.]. Educación Social e Escola. Análise da última década (2006-2016) (p. 17-50). Deputación de Ourense.
  • Rodrigo, M. y Aguirre-Martín, T. (2020). La educación social en los centros educativos institucionalizados posmodernos. Contextos Educativos, 25, 183-200. https://doi.org/10.18172/con.3646
  • Rodríguez, R. M. (2004). Atención a la diversidad cultural en la escuela. Propuestas de intervención socioeducativa. Educación y futuro, 10, 21-30.
  • Sáez, L. (2005). La educación social: intervención socioeducativa en la problemática del absentismo escolar. Indivisa: Boletín de estudios e investigación, 6, 237-248.
  • Sáez, L. (2019). Educadores sociales en la escuela: su sentido, nuevas necesidades y nuevas estrategias. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 71, 15-38. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/351120
  • Serrate, S. y González, M. (2019). La aportación de los educadores y educadoras sociales a la secundaria: competencias, funciones y criterios para un nuevo ámbito de trabajo profesional. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 71, 60-78. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/351358
  • Serrate, S., González, M. y Olmos, S. (2017). La acción socioeducativa interdisciplinar en la etapa de educación secundaria. Situación y necesidades profesionales. Revista de Educación, 376, 200-228. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-376-349
  • Sierra, J. E., Vila, E. S., Caparrós, E. y Martín, V. M. (2017). Rol y funciones de los educadores y las educadoras sociales en los centros educativos andaluces. Análisis y reflexiones. Revista Complutense de Educación, 28(2), 479-495. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49542