Retratoimagen del hombre y origen del arte

  1. Vázquez Couto, David 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Co-herencia: revista de humanidades

ISSN: 1794-5887

Year of publication: 2021

Issue Title: Classical studies

Volume: 18

Issue: 35

Pages: 341-378

Type: Article

DOI: 10.17230/CO-HERENCIA.18.35.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Co-herencia: revista de humanidades

Abstract

Sometimes, art theory addresses the same type of image from discursive disparity. This is the case of the portrait, whose imprecise definition complicates its conceptual and formal definition within the limits of the Western culture.Although this text does not intend to resolve doubts about one of the most significant questions in art—even the question of art, if portraits are born with it—it does attempt to show the difficulties in reaching an agreement on the conventions that define it, from its antecedents in Antiquity and its establishment in modern times, up to the advent of its contemporary crisis that some authors attribute to the saturation suffered by the image in mass society, and others, to the new artistic paradigm that is imposedfrom Impressionism onwards. 

Bibliographic References

  • Anónimo (1997). Retórica a Herenio (Intr., trad. y notas de S. Nuñez). Gredos
  • Argullol, R. (2009). Carta sobre el retrato. Hernán Cortés Moreno [archivo de blog]. https://bit.ly/3j9V4rR
  • Bailly, J-C. (2001). La llamada muda: Ensayo sobre los retratos de El Fayum(A. Ruiz de Samaniego, Trad.). Akal.
  • Barthes, R. (1986 [1982]). Lo obvio y lo obtuso: Imágenes, gestos, voces(C. Fernández Medrano, Trad.). Paidós
  • Bataille, G. (2003 [1955]). Lascaux o el nacimiento del arte (A. Gasquet, Tr a d.). A l ci ó n
  • Belting, H. (2007 [2002]). Antropología de la imagen (G. M. Vélez Espinosa, Trad.). Katz
  • Belting, H. (2009 [1990]). Imagen y culto: Una historia de la imagen anterior a la edad del arte (C. Díez Pampliega y J. Espino Nuño, Trads.). Akal
  • Belting, H. (2017). Face and Mask: A Double History (T. S. Hansen & A. J. Hansen, Trads.). Princeton University Press.
  • Berger, J. (1998, diciembre 20). El enigma de El Fayum. El País. https://elpais.com/diario/1998/12/20/cultura/914108405_850215.html
  • Berger, J. (2006 [1972]). Sobre las propiedades del retrato fotográfico (P. Vázquez, Trad.). Gustavo Gili
  • Blanchot, M. (1976 [1971]). La risa de los dioses (J. A. Doval Liz, Trad.). Taurus.
  • Borgatti, J. M. (1990). Portraiture in Africa. African Arts, 23(3), 34-39+101. http://www2.clarku.edu/~jborgatt/smfa/borgatti_portraitureAA.pdf
  • Borgatti, J. M. (2008). Constructed Identities: Portraiture in World Art. En K. Zijlmans & W. van Damme (Eds.), World Art Studies: Exploring Concepts and Approaches (pp. 303-324). Valiz.
  • Covarrubias Orozco, S. (1611). Tesoro de la lengua castellana o española. Luis Sánchez. Fondo Antiguo de la Universidad de Sevilla. https://archive.org/details/A253315/page/n1261
  • Da Vinci, L. (1995 [1888]). Cuadernos de notas (J. L. Velaz, Trad.). Planeta-De Agostini.
  • Della Mirandola, P. (1984 [1486]). De la dignidad del hombre (L. Mart ínez Gómez, Trad.). Editora Nacional
  • Debray, R. (1994). Vida y muerte de la imagen: Historia de la mirada en Occidente (R. Hervás, Trad.). Paidós
  • Didi-Huberman, G. (2011 [2000]). Ante el tiempo:Historia del arte y anacronismo de las imágenes (A. Oviedo, Trad.). Adriana Hidalgo.
  • Francastel, G. y Francastel, P. (1978 [1969]). El retrato (E. Alperín, Trad.). Cátedra.
  • González García, J. L. (2008). Los límites del retrato. En M. Falomir Faus (E d.), El retrato del Renacimiento (pp. 99-119). Museo Nacional del Prado
  • Hegel, G. W. F. (1989). Lecciones de Estética, I (R. Gabás, Trad.). Península
  • Heródoto [Hdt.]. (1992). Historia [Hist.], II (Euterpe) (Intr. F. Rodríguez Adrados; trad. y notas de C. Schrader). Gredos
  • Le Breton, D. (2013). Rostros: Ensayo de antropología (E. Consigli, Trad.). Letra Viva
  • Lessing, G. E. (1960 [1776]). Laocoonte (J. Fern ández, Trad.). Universidad Nacional Autónoma de México
  • Marcial (2001). Epigramas, II (Intr. J. Fernández Valverde; trad. y notas de A. Ramírez de Verger). Gredos
  • Montaigne, M. (2005). Ensayos, I (M-J. Lemarchand, Trad.). Gredos
  • Ortega y Gasset, J. (1965). Velázquez. En Obras completas, VIII (1958-1959) (pp. 453-659). Revista de Occidente
  • Ortega y Gasset, J. (2006). Papeles sobre Velázquez y Goya. En Obras completas, VI (1941-1955) (pp. 630-774). Taurus
  • Petrarca, F. (1516). De los remedios contra prospera y adversa fortuna (F. de Madrid, Trad.). Juan Varela de Salamanca. Fondo Antiguo de la Universidad de Sevilla. https://archive.org/details/ARes64311/mode/2up
  • Pommier, É. (1988). Théories du portrait : De la Renaissance aux Lumières. Gallimard
  • Pope-Hennessy, J. (1985). El retrato en el Renacimiento (J. Bollo Muro, Trad.). Akal.
  • Porfirio (1982). Vida de Plotino [Plot.] (J. Igal Alfaro, Trad.). Gredos
  • Platón (1987). Crátilo. En Diálogos, II ((Trad., intr. y notas de J. Calonge Ruiz, E. Acosta Méndez, F. J. Olivieri y J. L. Calvo). Gredos
  • Platón (1988). República. En Diálogos, IV (Intr., trad. y notas de C. Eggers Lan). Gredos.
  • Plinio [Plin.]. (2001 [1987]). Textos de Historia del Arte (M.ª E. Torrego Salcedo, Trad.). La balsa de la Medusa
  • Plutarco (1986). Banquete de los siete sabios. En Obras morales y de costumbres (Moralia), II (Intr., trads. y notas de C. Morales Otal y J. García López) (pp. 207-279). Gredos
  • Plutarco (1995). Isis y Osiris. En Obras morales y de costumbres (Moralia), VI (pp. 61-207) (Intr., trads. y notas de F. Pordomingo Pardo y J. A. Fernández Delgado). Gredos
  • Ricoeur, P. (1997).Sobre un autorretrato de Rembrandt. Cuaderno gris, (2), 23-24. https://bit.ly/3naO
  • Stoichita, V. (1999). Breve historia de la sombra (A. M. Coderch, Trad.). Siruela.
  • Todorov, T. (2006 [2000]). Elogio del individuo: Ensayo sobre la pintura flamenca del Renacimiento (N. Sobregués, Trad.). Círculo de Lectores / Galaxia Gutenberg.
  • Todorov, T. (2013). Elogio de lo cotidiano: Ensayo sobre la pintura holandesa del siglo xvii (N. Sobregués, Trad.). Círculo de Lectores / Galaxia Gutenberg
  • Vasari, G. (1568 [1550]). Le vite de' più eccellenti pittori, scultori e architettori. Giunti - Harold B. Lee Library - Brigham Young University [versión digital]. https://archive.org/details/levitedepiue03vasa1568/page/n5/mode/2up
  • Winter, I. J. (2009). What/When Is a Portrait? Royal Images of the Ancient Near East. Proceedings of the American Philosophical Society held at Philadelphia for promoting useful knowledge, 153(3), 254-270. https://www.jstor.org/stable/40541670
  • Zerner, H. (1993). L’effet de resemblance. En G. Gentili, P. Morel & C. Cieri Vi a (E d s .), Il ritratto e la memoria: Materiale (pp. 111-121). Bulzoni