El cine y la literatura de Mia Couto. Coproducciones mozambiqueñas

  1. González García , Fernando
Journal:
Secuencias: Revista de historia del cine

ISSN: 1134-6795

Year of publication: 2021

Issue: 54

Pages: 27-50

Type: Article

DOI: 10.15366/SECUENCIAS2021.54.002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Secuencias: Revista de historia del cine

Abstract

This article studies the films based on Mia Couto’s literary works that are co-produced by Mozambique, although a special section is devoted to the Portuguese feature film Um rio (2005). The aim is to investigate how short and feature-length films have been facing the complex writing of Mia Couto, trying to find original solutions in some cases, whilst transposing in others the stories to generic moulds or dominant narrative schemes of the film industry. Thus, it is crucial to pay attention to the productive framework of each film in order to be able to study this greater or lesser approach to the writer’s themes and communicative structures.

Bibliographic References

  • Barlet, Olivier, y Farrell, Chloe, «Fespaco 2019: Moving Toward Resurrection» (Black Camera, vol. 11, n.º 1, 2019), pp. 407-423.
  • —, «Pour une nouvelle proposition esthétique. Entretien de Olivier Barlet avec Sol de Carvalho à propos de Mabata Bata» (Africultures, 14 de agosto, 2019). ?http://africultures.com/pour-une-nouvelle-proposition-esthetique-14735/? (29/3/2020).
  • Bettettini, Gianfranco, La comunicación audiovisual (Madrid, Cátedra, 1986).
  • Bordwell, David, La narración en el cine de ficción (Barcelona, Buenos Aires, Paidós, 1996).
  • Chabal, Patrick, «Mia Couto or the Art of Storytelling», en Grant Hamilton y David Huddart, A Companion to Mia Couto (Rochester/Nueva York, James Currei, 2016), pp. 86-105.
  • Ciller, Carmen, y Mejón, Ana, «Coproducciones internacionales hispanobrasileñas de la década de los noventa» (Archivos de la Filmoteca, nº 76, 2019), pp. 35-52.
  • Couto, Mia, Raiz de orvalho e outros poemas (Lisboa, Caminho, 2018).
  • —, Vozes anoitecidas (Lisboa, Caminho, 2018).
  • —, O universo num grão de areia (Lisboa, Caminho, 2019).
  • —, y Malangatana Valente, Ngwenya, O pátio das sombas (São Paulo Kapulana, 2018).
  • Convents, Guido, Os moçambicanos perante o cinema e o audiovisual. Uma história político-cultural do Moçambique colonial até a República de Moçambique (1896-2010) (Maputo, Edições Dockanema / Áfrika Film Festival, 2011).
  • Craveirinha, José, «Prefácio à edição portuguesa», Mia Couto, Vozes anoitecidas (Lisboa, Caminho, 2018), pp. 9-12.
  • Diawara, Manthia, y Diakaté, Lydie, Cinema africano. Novas formas estéticas e políticas (Lisboa, Sextante Editora, 2011).
  • López Heredia, Goretti, «El traductor visible de literatura poscolonial ante la tentación del exotismo» (Linguistica Antverpiensia, New Series, vol. 2, 2003), pp. 161-172. DOI: 10.52034/lanstts.v2i.83
  • Mendes Lima, Ludmylla, y Carnedo Reis, Mírian Sumica, «Escombros de falsa paz: As memorias indizíveis da nação em Terra Sonâmbula» (Revista Cerrados, vol. 25, n.º 41, 2016: Áfricas em movimento: literaturas, culturas, histórias, sociedades), pp. 261-275.
  • Miguel Lopes, José de Sousa, «Mia Couto no cinema: alguns apontamentos a partir da obra ficcional Terra Sonâmbula» (Mulemba, vol. 1, n.º 9, 2013), pp. 70-83.
  • Mulliken, Douglas, Adapting Mozambique: Representations of Violence and Trauma in Mozambican Cinema and Literature (Disertación para el grado en Máster de Filosofía en Estudios Fílmicos, Universidad de Cape Town, 2013).
  • Overhoff Ferreira, Carolin, «Ambivalent Transnationality: Lusoafrican Coproductions after Independence (1988-2010)» (Journal of African Cinemas, vol. 3, n.º 2, 2011), pp. 231-255. DOI: 10.1386/jac.3.2.231_1
  • Pacheco Borges, Vavy, Ruy Guerra: paixão escancarada (São Paulo, Boitempo, 2017).
  • Patraquim, Luís Carlos, «Cinema moçambicano. Um flashback pessoal e transmissível» (docs.pt#07 Revista semestral, especial Mozambique, octubre, 2008), pp. 84-87.
  • —, «Como se fosse un prefácio», Mia Couto, Vozes anoitecidas (Lisboa, Caminho, 2018), pp. 13-17.
  • Pereira, Ana Cristina, «Cada um caminha por onde pode, por onde lhe é possivel caminar: entrevista com João Ribeiro» (Revista Lusófona de Estudos Culturais, vol. 3, n.º 2, 2017), pp. 363-372.
  • Pérez Bowie, José Antonio, «Sobre reescrituras y cuestiones conexas: un estado de la cuestión», en Pérez Bowie (ed.), Reescrituras fílmicas: nuevos territorios de la adaptación (Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2010), pp. 21-44.
  • —, Leer el cine. La teoría literaria en la teoría cinematográfica (Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, 2008).
  • Petrov, Petar, O projecto literário de Mia Couto (Lisboa, Centro de Literaturas e Culturas Lusófonas e Europeias, Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 2014).
  • Rodrigues Dos Santos, Ana Maria da Conceição Joanes, O voo de João Ribeiro sobre O Último Voo do Flamingo de Mia Couto (Disertación para la obtención del título de Máster en Lenguas, Literaturas y Culturas, Universidad de Aveiro, 2014).
  • Saint-Gelais, Richard, «Adaptation et transfictionalité», André Mercier y Esther Pelletier (eds.), L’adaptation dans touts ses états (Québec, Éditions Nota Bene, 1999), pp. 243-258.
  • Sánchez Noriega, José Luis, De la literatura al cine: teoría y análisis de la adaptación (Madrid, Cátedra, 2000).
  • Soares Vanalli, Marilani, «Vozes em confronto em Saíde o Lata de água, de Mia Couto» (Miscelânea: Revista de Literatura e Vida Social, vol. 19, 2016), pp. 221-234.
  • Stam, Robert, «Beyond Fidelity: The Dialogics of Adaptation», en James Naremore (ed.), Film Adaptation (London, Athlone, 2000), pp. 54-76.
  • Tcheuyap, Alexie, Postnationalist African Cinemas (Manchester/NuevaYork, Manchester University Press, 2011).
  • Vieira, Else R. P., «The Adaptation of Mia Couto’s Terra Sonâmbula/Sleepwalking Land to the Screen: An Interview with Teresa Prata» (Hispanic Research Journal, vol. 14, n.º 1, febrero, 2013), pp. 94-101. DOI: 10.1179/1468273712Z.00000000036.