La actuación profesional de la Psicología en las residencias de personas mayores.

  1. Gutiérrez Rodríguez, Jaime
  2. Abril Herrero, Marta Florencia
  3. Zorzo, María Elvira
  4. García Torres, María Ángeles
  5. González Arranz, Estefanía
  6. Sahagún Flores, Lorena María
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Any de publicació: 2018

Títol de l'exemplar: PSICOLOGÍA, EDAD Y CAMBIOS ACTUALES

Volum: 4

Número: 1

Pàgines: 107-120

Tipus: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2018.N1.V4.1277 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resum

The COPCyL Aging Psychology Working Group believes is important to have a psychology professional within the interdisciplinary teams of the residential centers of elderly people in order to offer comprehensive care and quality. In order to make known what the role of this professional in the residences is presented a plan of action. It discusses their interventions by focusing, according to who they are directed, in the resident (cognitive, emotional and behavioral), in the family and in the institution. We think that in this way their performance and the need for their incorporation to work teams is justified. As a future line of work we introduce an instrument to train relational frames in older (MAREMA).

Referències bibliogràfiques

  • Arenas i Guarch, S. y Pratginestós Gonzalo, E. (2006) El Papel del Psicólogo en los Centros Residenciales Geriátricos. Col-legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya
  • Colegio Oficial de Psicólogos (1998) Perfiles del psicólogo http://www.cop.es/perfiles Consejería de Bienestar Social del Principado de Asturias. La familia, contigo. http://www.acpgerontologia.com/documentacion/lafamiliacontigo.pdf
  • Díaz Veiga, P . Márquez-González, M. Sancho Castiello, M. Yanguas Lezaun, J(2009). Cómo nos ayudan las emociones a envejecer bien. Obra Social Caixa Catalunya.
  • Hayes, S.C.; Barnes-Holmes, D. y Roche, B. (2001). Relational frame theory: A post- Skinnerian account of human language and cognition. New York: Kluwer Academic/Plenum.
  • López Pérez, B.; Fernández-Pinto, I. y Márquez-González, M. (2008). Educación emocional en adultos y personas mayores. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa. Nº 15, Vol 6, pp:501-522.
  • Mielgo Casado, A.; Ortiz Muños, MD; Ramos Noesí, C. (2001) El rol del psicólogo que trabaja con personas mayores. Definición y desarrollo profesional. Intervención Psicosocial, Vol. 10, N.° 3 – Págs. 395-409.
  • Pérez Álvarez, M. Universidad de Oviedo. La Activación Conductual y la Desmedicalización de la Depresión. Papeles del Psicólogo. 2007. Vol.28 (2).pp. 97 - 110
  • Soldevilla A. Ribes R. Filella G.Agulló MJ(2005) Objetivos y contenidos de un programa de educación emocional para personas mayores. Emocionat. Revista Iberoamericana de educación (ISSN:1681-5653)