La imagen sigilarel sello del Estudio de Salamanca

  1. Lahoz, Lucía 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Aldizkaria:
Boletín de arte

ISSN: 0211-8483 2695-415X

Argitalpen urtea: 2021

Zenbakia: 42

Orrialdeak: 109-118

Mota: Artikulua

DOI: 10.24310/BOLARTE.2021.VI42.12011 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Boletín de arte

Laburpena

Analysis of the seal of the University of Salamanca, granted by Pope Alexander IV as the first institutional, identifying and authenticating image. The technique, typology, figurative iconography of this image are all involved in its social and ideological functions. The seal is the matrix and its imprint is on all kinds of media, from documents that ratify the university system and spread its image in distant places to the monumental façades that project it in the city. In the Fachada Rica of Salamanca, the image proclaims and updates papal ownership by depicting an ad vivum diplomatic scene, employing a visual rhetoric full of intention when the university was struggling for its status and autonomy against the cathedral and monarchical institutions.

Erreferentzia bibliografikoak

  • ALONSO ROMERO, Paz (2004), «Las constituciones medievales», en RODRÍGUEZ-SAN PEDRO BEZARES, Luis E. (ed.), Historia de la Universidad de Salamanca. Estructuras y flujos, t. II, Ediciones Universidad de Salamanca, Salamanca, p. 93-108.
  • ÁLVAREZ VILLAR, Julián (1994), Heráldica universitaria salmantina, Ediciones Universidad de Salamanca, Salamanca.
  • BELTRÁN DE HEREDIA, Vicente (1966), Bulario de la Universidad de Salamanca (1219-1549), Ediciones Universidad de Salamanca, Salamanca.
  • BEDOS-REZAK, Brigitte (2006), «L’au-delà du soi. Métamorphoses sigilaires en Europe médievale», Cahiers de civilitations medievale, n.º 96, pp. 337-358.
  • CAMILLE, Michel (2005), Arte gótico. Visiones gloriosas, Akal, Madrid.
  • CARRASCO LAZARENO, María Teresa (2012), «El sello real en Castilla. Tipos y usos del sellado en la legislación y en la práctica documental (s. XII-XV)», en GALENDE DÍAZ, Juan Carlos; ÁVILA SEOANE, Nicolás y SANTIAGO MEDINA, Bárbara (eds.), De sellos y blasones: miscelánea científica, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, pp. 63-170.
  • CASTRO SANTAMARÍA, Ana (1998), «Pedro de Larrea y Juan de Álava», Boletín del Museo Instituto Camón Aznar, LXXI, pp. 65-112.
  • DEBIAIS, Vicent (2013), «Mostrar, significar, desvelar. El acto de representar según las inscripciones», Codex aquilarensis: Cuadernos de investigación del Monasterio de Santa María la Real, n.o 29, pp.169-186.
  • FABRE, Martine (2001), Sceau medieval, analyse d’une practique culturelle, L’Harmattan, París.
  • FERNANDEZ-XESTA y VAZQUEZ, Ernesto (2016), La sigilografía. Apuntes para la mejor práctica de investigadores, Confederación Española de Centros de Estudios Locales, Madrid.
  • GALENDE DÍAZ, Juan Carlos y ÁVILA SOANE, Nicolás (2018), El Rodado regio hispánico: León y Castilla antes de la unificación (1257-1230), Centro de Estudios Históricos Prof. Carlos S. A. Segreti, Córdoba (Argentina).
  • LAHOZ, Lucía (2014), «La imagen de la Universidad Pontificia», en PENA GONZÁLEZ, Miguel Anxo y RODRÍGUEZ-SAN PEDRO, Luis Enrique, La Universidad de Salamanca y el pontificado en la Edad Media, Ediciones Universidad de Salamanca, Salamanca, pp. 483-532.
  • LAHOZ, Lucía (2021), «Imagen y memoria. La portada Rica de la Escuelas», en UNIVERSITAS. Las artes ante el tiempo. Actas del XXIII Congreso Nacional de Historia del Arte, Diputación de Salamanca-Universidad de Salamanca, Salamanca, en prensa.
  • LE POGAM, Pierre-Yves (1994-1996), «La matrice du grand sceau de l´Hôpital Saint-Jacques aux Pelerins par Jean Pucelle», Bulletin de la Societe Nationale des Anquaires de France, pp. 33-49.
  • MELOT, Michel (2010), Breve historia de la Imagen, Siruela, Madrid.
  • MENÉNDEZ PIDAL DE NAVASCUÉS, Faustino (1990), «La sigilografía española: una revisión crítica», Hispania: Revista española de historia, vol. 50, n.º 175, pp. 987-1002.
  • MENÉNDEZ PIDAL DE NAVASCUÉS, Faustino (2018), Los sellos en nuestra historia, Real Academia de la Historia/Boletín Oficial del Estado, Madrid.
  • MICHAUD-QUANTIN, Pierre (1970), Universitas. Expresions du mouvement communitaire dans Moyen Age latin, Vrin, París.
  • PASTOREAU, Michel (1986), «Les graveurs de sceaux et la création emblématique», en BARRAL i ALTET, Xavier (coord.), Artistes, artisans et production artistique au Moyen Age, volume I: Les hommes. Colloque international, Centre National de la Recherche Scientifique, Université de Rennes II-Haute-Bretagne, 2-6 mai 1983, Picard, París, pp. 515-522.
  • PASTOREAU, Michel (1988), «La naisance de la médaille, des impasses historiografiques à la theorie de l’image», Revue numismatique, 6º serie, t. 30, pp. 227-248.
  • PASTOREAU, Michel (1996), «Les sceaux et la fonction sociale des images», en BASCHET, Jérôme y SCHIMITT, Jean Claude (dirs.), L’image. Fontions et usages des images dans l´Occident medievale, Les Cahiers du Léopard, París, pp. 275-309.
  • SÁNCHEZ AMEIJEIRAS, Rocío (2014), Los rostros de las palabras. Imágenes y teoría literaria en el Occidente Medieval, Akal, Madrid.
  • RODRÍGUEZ DE SAN PEDRO, Luis E. (2013), «El canonista Diego de Covarrubias y Leyva (1512-1577) y la Universidad de Salamanca», Revista Española de Derecho Canónico, vol. 70, n.º 174, pp. 41-65.
  • SCHAPIRO, Meyer (1996), «Frontal y perfil como forma simbólica», en Palabras, escritos e imágenes, ed. Encuentro, Madrid, pp. 59-82.
  • SCHMITT, Jean Claude (1999), «El historiador y las imágenes», Relaciones, n.º 77, pp. 17-47.
  • SERRANO COLL, Marta (2006), «Iconografía de género: los sellos de las reinas de Aragón en la Edad Media (siglos XII-XVI)», Emblemata, n.º 12, pp. 15-59.
  • VALERO GARCÍA, Pilar y PÉREZ MARTÍN, Manuel, (1990), «Pedro de Luna y el estudio Salmantino, Aspecto Institucional: su Constitución», Studia Historica. Historia Moderna, VIII, pp. 131-149.