En el laberinto de las plataformas VOD: Un estudio comparativo de Netflix, Amazon Prime Video, HBO, Movistar+ Lite, Filmin y Disney+

  1. Carmen Agustín-Lacruz 1
  2. Raquel Gómez-Díaz 2
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

  2. 2 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Journal:
Cuadernos de documentación multimedia

ISSN: 1575-9733

Year of publication: 2021

Issue: 32

Type: Article

DOI: 10.5209/CDMU.79113 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos de documentación multimedia

Abstract

The characteristics of six VOD platforms available in Spain are described, analyzed and compared: Netflix, Amazon Prime Video, HBO, Movistar+ Lite, Filmin and Disney +, through a set of forty rubrics, structured in five dimensions: basic information, devices and applications; contents; access and visualization and interaction of users. This analysis provides an overview of the platforms that allows a holistic understanding of the evolution and possibilities of these VOD services. It also offers an exhaustive characterization of each platform and a systematic comparison of its features, showing its strengths and limitations. It is concluded that the contents are the main value to attract customers, but other benefits are also considered, such as the number of devices from which to view or link simultaneously; number of profiles, parental control, browser extensions, registration information, search options and possibilities to rate and recommend content.Keywords: VOD, Netflix; Amazon Prime Video; HBO; Movistar+ Lite; Filmin; Disney+

Bibliographic References

  • Adeva, R. (2020). Disfruta al máximo de Netflix con estas extensiones de Chrome. // AZ Adsl Zone. https://www.adslzone.net/ como-se-hace/plataformas-tv/extensiones-navegador-netflix/ (Fecha de acceso: 22/07/2021)
  • Albarello, F. (2019). Lectura transmedia. Leer, escribir, conversar en el ecosistema de pantallas. Buenos Aires: Ampersand.
  • Carrillo-Bernal, J. (2018). Paradigma Netflix: el entrenamiento de algoritmo. Barcelona: UOC.
  • Cascajosa-Virino, C. (2018). Las series de televisión españolas ante la llegada de los servicios VOD (2015-2017). // El Profesional de la Información, 27:6, 1303-1312. https://doi.org/10.3145/epi.2018.nov.13 (Fecha de acceso: 22/07/2021)
  • Clares-Gavilán, J. y Medina Cambrón, A. (2018). Desarrollo y asentamiento del vídeo bajo demanda (VOD) en España: el caso de Filmin. // El Profesional de la Información, 27:4, 909-920. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.19 (Fecha de acceso: 22/07/2021)
  • Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC). (2019). Telecomunicaciones y Audiovisual: Informe Económico Sectorial 2018 ESTAD/CNMC/004/19. https://www.cnmc.es/sites/default/files/2569014_13.pdf (Fecha de acceso: 22/07/2021)
  • Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC). (2021). Telecomunicaciones y Audiovisual: Informe Económico Sectorial 2020 ESTAD/CNMC/004/19. https://www.cnmc.es/sites/default/files/3600538_4.pdf (Fecha de acceso: 22/07/2021)
  • Fernández-Manzano, E. P., Neira, E. y Clares-Gavilán, J. (2016). Gestión de datos en el negocio audiovisual: Netflix como estudio de caso. // El Profesional de la Información, 25: 4, 568-576. https://doi.org/10.3145/epi.2016.jul.06 (Fecha de acceso: 22/07/2021)
  • García-Leiva, M. T. (2019). Plataformas en línea y diversidad audiovisual: desafíos para el mercado español. // CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 24, 73-93. https://doi.org/10.5209/ciyc.64639 (Fecha de acceso: 22/07/2021)
  • Heredia Ruiz, V. (2017). Revolución Netflix: desafíos para la industria audiovisual. // Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 135, 275-295 https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i135.2776 (Fecha de acceso: 22/07/2021)
  • Heredia-Ruiz, V., Quirós-Ramírez, A. C., y Quiceno-Castañeda, B. E. (2021). Netflix: catálogo de contenido y flujo televisivo en tiempos de big data. // Revista de Comunicación, 20:1, 117-136. https://doi.org/10.26441/RC20.1-2021-A7. (Fecha de acceso: 22/07/2021)
  • Liberal-Ormaechea, S. y Cabezuelo-Lorenzo, F. (2018). Film streaming platforms spectrum in Spain: Commercial strategies and technological characteristics. // UCJC Business and Society Review, 15:4, 136-167. https://doi.org/10.3232/UBR.2018.V15. N4.04 (Fecha de acceso: 22/07/2021)
  • Ministerio de Cultura y Deporte. (2019) Encuesta de hábitos culturales de España 2018-2019. Madrid: Ministerio de Cultura y Deporte, 2019. https://www.culturaydeporte.gob.es/dam/jcr:1712f192-d59b-427d-bbe0-db0f3e9f716b/encuesta-de-habitos-ypracticas-culturales-2018-2019.pdf (Fecha de acceso: 22/07/2021)
  • Neira, E. (2020). Streamingwars. Barcelona: Cúpula Neira Borrajo, E., Clares-Gavilán J. y Sánchez-Navarro, J. (2020). Impacto de los servicios over the top en la generación de nichos y gustos. // Comunicació: revista de recerca i d’anàlisi, 37:2, 93-111. https://doi.org/10.2436/20.3008.01.198 (Fecha de acceso: 22/07/2021)
  • Netflix (2021a). Final-Q1-21-Shareholder-Letter. https://s22.q4cdn.com/959853165/files/doc_financials/2021/q1/FINAL-Q1-21- Shareholder-L etter.pdf (Fecha de acceso: 22/07/2021)
  • Netflix (2021b). Final-Q2-21-Shareholder-Letter. https:// s22.q4cdn.com/959853165/files/doc_financials/2021/q2/ FINAL-Q2-21-Shareholder-Letter.pdf (Fecha de acceso: 22/07/2021)
  • Scolari, C. A. (2018). Las leyes de la interfaz. Diseño, ecología, evolución, tecnología. Barcelona: Gedisa
  • Siri, L. (2016). El rol de Netflix en el ecosistema de medios y telecomunicaciones: ¿El fin de la televisión y del cine? // Hipertextos, 4:5, 47-109 htttp://revistahipertextos.org/ wp-content/uploads/2016/11/El-rol-de-Netflix-en-elecosistema-de-medios-y-telecomunicaciones.-Siri.pdf. (Fecha de acceso: 22/07/2021)
  • Wayne, M. L. (2018). Netflix, Amazon, and branded television content in subscription video on-demand portals. // Media, Culture & Society, 40:5, 725-741. https://doi. org/10.1177/0163443717736118. (Fecha de acceso: 22/07/2021)