Estrategias de inclusión a través del arte y la artesanía en colectivos de mujeres. Una visión crítica

  1. María Jesús Cano Martínez 1
  2. César González-Martín 2
  1. 1 Universidad Jaume I (España)
  2. 2 Universidad Adolfo Ibáñez (Chile)
Journal:
Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos

ISSN: 1853-3523 1668-0227

Year of publication: 2021

Issue Title: Diseño, artesanía y comunidades

Issue: 141

Pages: 117-132

Type: Article

DOI: 10.18682/CDC.VI141.5114 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos

Abstract

Crafts present an ideal working space for the development of inclusive projects aimed at groups of vulnerable women or those at risk of social exclusion, where commu-nity work, capacity building, empowerment and sisterhood, as well as their professional development, are made possible. In this study we will look at craft disciplines linked to women’s collectives, observing a majority of proposals oriented towards historically feminised trades, which produces a paradox as it facilitates the integration of women while continuing to establish gender stereotypes that favour horizontal segregation.

Bibliographic References

  • Anker, R. (1998). Gender and Jobs: Sex Segregation of Occupations in the World. Geneva: International Labour Office.
  • Aguilar, M.; Gaviria, M. y Laparra, M. (1995). Aproximación teórica al concepto de exclusión. En AA.VV. (1995). Desigualdad y pobreza hoy. Madrid: Talasa.
  • Becker, G. S. (1985). Human capital, effort, and the sexual division of labor. Journal of labor economics, 3 (1, Part 2), S33-S58.
  • Benería, L. (1979). Reproduction, production and the sexual division of labour. Cambridge Journal of Economics, 3 (3), 203-225.
  • Bornhorst-Winslow, C. (2012). The Important Role Played by Household Crafts in the Lives of Nineteenth-Century Women in Britain and America.
  • Booth, T. & Ainscow, M. (2015). Guía para la Educación Inclusiva: desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares, 21-52, Madrid, OEI- UHEM.
  • Bradley, H. (2013). Gender: Key concepts (2nd Ed.). Polity Press.
  • Cabrera, D. O. (2013). De la división sexual del trabajo hacia la redefinición de las prácticas de cuidado: una experiencia de Economía Solidaria en Cataluña. Summa psicológica UST, 10 (1), 37-47.
  • Cardona, M. C. (2006). Diversidad y educación inclusiva: enfoques metodológicos y estrategias para una enseñanza colaborativa. Madrid: Pearson-PrenticeHall.
  • Carrascosa, M. (2010). Creación artística, inmigración y género. Papeles de artetarpia y educación artísitica para la inclusión social, (5), 185-202
  • Corona, B. M. (2000). Género, empoderamiento y sustentabilidad: una experiencia de microempresa artesanal de mujeres indígenas (No. 2). Grupo Interdisciplinario sobre Mujer, trabajo y pobreza.
  • Crenshaw, K. (1991). Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color. Stanford Law Review, 43(6), 1241.
  • Díez, A. M. (2007). La exclusión social: análisis y propuestas para su prevención. Fundación Alternativas.
  • Díez, E. R. & Pedreño, M. H. (2014). Acompañar los procesos de inclusión social. Del análisis de la exclusión a la intervención social. Trabajo social, 16 (16), 143-156.
  • Dubet, F. & Zapata, F. (1989). De la sociología de la identidad a la sociología del sujeto. Estudios sociológicos, 7 (21), 519-545.
  • Echeita, G. (2006). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid, España: Narcea.
  • Edwards, C. (2006). ‘Home is where the art is’: Women, handicrafts and home improvements 1750-1900. Journal of design history, 19 (1), 11-21.
  • Fernández, M. (1998) A propósito de Mary Wollstonecraft. Cuadernos de Historia Contemporánea, 20, 273-287.
  • Forstner, K. (2013). La artesanía como estrategia de desarrollo rural: el caso de los grupos de artesanas en la región de Puno (Perú). Cuadernos de Desarrollo Rural, 10 (72).
  • Fundación Adecco (3 de septiembre de 2020) Diferencias entre Diversidad e Inclusión. Fundación Adecco. Disponible en: https://fundacionadecco.org/azimut/diferencias-entre-diversidad-e-inclusion/
  • Gauer, M. A. N. (2011). Crafting Identities: Female crafters and their expressions of identity through crafts (Master’s thesis).
  • Groot, M. (2015). Inscribing women and gender into histories and reception of design, crafts, and decorative arts of small-scale non-European cultures. Journal of Art Historiography, (12), 1.
  • Hakim, C. (1992). Explaining trends in occupational segregation: the measurement, causes, and consequences of the sexual division of labour. European sociological review, 8(2), 127-152.
  • Hemingway, P. (2013, November 16). Knit is a feminist issue. The Knitting Genealogist –Hemingway & Hunt. Disponible en: https://theknittinggenie.com/2013/11/16/knit-is-a-feminist-issue/
  • Jacobs, M. D. (1998). Shaping a New Way: White Women and the Movement to Promote Pueblo Indian Arts and Crafts, 1900-1935. Journal of the Southwest, 187-215.
  • Jiménez, M. (2008). Aproximación teórica de la exclusión social: complejidad e imprecisión del término. Consecuencias para el ámbito educativo. Estudios pedagógicos (Valdivia), 34(1), 173-186.
  • Kandel, E. (2006). División sexual del trabajo ayer y hoy. Buenos Aires. Editorial Dunken.
  • Kelly, M. (2014). Knitting as a feminist project? Women’s Studies International Forum, 44, 133-144. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2013.10.011
  • Leone, L. (2021). Craft in Art Therapy. Diverse approaches to the transformative power of craft materials and methods. Routledge.
  • Lysen, A. T.; Langley, C. E.; Long, M. A., & Belliard Urena, B. D. (2013). Empowering the Women’s Cooperative of Ban Pang Ung Mhai through the Competitive Marketing of Crafts.
  • Luckman, S. (2013a). The aura of the analogue in a digital age: Women’s crafts, creative markets and home-based labour after Etsy. Cultural Studies Review, 19(1), 249-70.
  • Luckman, S. (2013b). Precarious labour then and now: The British arts and crafts movement and cultural work revisited (Doctoral dissertation, Routledge).
  • Mamani Mendoza, Y. Y., & Ramos Sucapuca, D. B. (2018). Generación de empleo mediante la producción artesanal de mujeres de escasos recursos económicos de la cooperativa artesanal Modalpaca Puno 2016.
  • Márquez Benavides, M. M. (2016). Latinlán: una aproximación ecofeminista a la artesanía Sanjacintera en el postconflicto. El caso de las artesanas de San Jacinto. [Trabajo de Grado] Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá
  • Martínez, C. M., & García, A. G. (2020). Tecendo identidades. Um diálogo entre arte e artesania. Revista GEARTE, 7(3).
  • Malema, D. R., & Naidoo, S. (2017). Spaces for the empowerment of women: Rural Arts and Crafts Projects. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 6(2), 1-18.
  • Malema, D. R., & Naidoo, S. (2017a). The role of community arts and crafts in the empowerment of women living in a rural environment. World Leisure Journal, 59(sup1), 54-60
  • Mazzei, C. (2013). Producción y Reproducción: la mujer y la división sociosexual del trabajo./Production and Reproduction: women and socio-sexual division of labor. Revista Rumbos TS. Un espacio crítico para la reflexión en Ciencias Sociales, (8), 128-142.
  • More, H. (1856). The Complete Works of Hannah More (Vol. 2). JC Derby.
  • Moss, P., & Maddrell, A. (2017). Emergent and divergent spaces in the Women’s March: the challenges of intersectionality and inclusion.
  • Novo-Corti, I.; Varela-Candamio, L., & García-Álvarez, M. T. (2014). Breaking the walls of social exclusion of women rural by means of ICTs: The case of ‘digital divides’ in Galician. Computers in Human Behavior, 30, 497-507.
  • Omenat, M. (2006). Arteterapia: una experiencia de grupos de apoyo a mujeres. Intervención realizada en una Asociación de alcohólicos rehabilitados. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social. (1), 137-148.
  • Pasquel Erazo, V. N., & Cevallos Moreno, P. M. (2019). El empoderamiento femenino a través de la artesanía (Bachelor’s thesis, Quito).
  • Pentney, B. A. (2008). Feminism, activism, and knitting: Are the fibre arts a viable mode for feminist political action? Thirdspace: A Journal of Feminist Theory & Culture, 8(1). http://journals.sfu.ca/thirdspace/index.php/journal/article/view/%20pentney/210
  • Peña, C. (2005). Igualdad educativa y sociedad democrática. En Políticas educativas y calidad. Reflexiones del Seminario Internacional pp. 21-31l. Santiago de Chile: Fundación Ford, Universidad Alberto Hurtado, UNICEF, UNESCO.
  • Pöllänen, S. H., & Weissmann-Hanski, M. K. (2020). Hand-made well-being: Textile crafts as a source of eudaimonic well-being. Journal of Leisure Research, 51(3), 348-365.
  • Powers, M. G., & Holmberg, J. J. (1978). Occupational status scores: Changes introduced by the inclusion of women. Demography, 15(2), 183-204.
  • Reskin, B., & Hartmann, H. (1986). Women’s work, men’s work sex segregation on the job. National Academy Press.
  • Rico, L. (2012). Arte, terapia y mujeres migrantes. Caso Kauthar. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social. (7), 141-151.
  • Stall, S., & Stoecker, R. (1998). Community organizing or organizing community? Gender and the crafts of empowerment. Gender & Society, 12(6), 729-756.
  • Stein, J., & Lourensen, A. D. R. (2018). Grupos de artesanato com mulheres: sabonetes artesanais e ecofeminismo. Salão de Extensão (19.: 2018: Porto Alegre, RS). Caderno de resumos. Porto Alegre: UFRGS/PROREXT, 2018.
  • The Express Tribune (23 de diciembre de 2010). Cultural exhibition: Connecting people through crafts ‘Connecting People through Crafts’ organised at Lok Virsa by UNESCO. Disponible en: https://tribune.com.pk/story/93466/cultural-exhibition-connecting-people-through-crafts
  • Tubay, F. M. (2019). Gender stereotypes: Perspectives in the craft professions in Portugal. Revista Estudos Feministas, 27(2).
  • UNESCO (2004) CBR: A Strategy for Rehabilitation, Equalization of Opportunities, Poverty Reduction an Social Inclusion of People with Disabilities (Joint Position Paper). Disponible en: https://apps.who.int/iris/handle/10665/43060
  • UNESCO. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2009). Directrices sobre políticas de inclusión en la educación.Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849s.pdf
  • UNESCO (2010) Empowering women through crafts. Unesco-norway funded project: mapping of cultural assets in districts multan & Bahawalpur. Assignemt report. Disponible en: https://cupdf.com/document/empowering-women-through-crafts.html
  • Valle, L. D. P. (2019). Reflexões sobre prácticas de artesania ecofeminista e pedagogia ambiental. Por uma política da natureza humana e não-humana. Saberes y prácticas: Revista de Filosofía y Educación, 4, 1-19.
  • Valian, V. (1998). Why so slow? The advancement of women. London: The MIT Press, Cambridge, Massachusetts. Williams, C. (1989). Gender differences at work: women and men in nontraditional occupations. University of California Press.
  • Wollstonecraft, M. (1995). Wollstonecraft: A Vindication of the Rights of Men and A Vindication of the Rights of Woman and Hints. Cambridge University Press.