Mujeres ilustradoras en InstagramLas influencers digitales más comprometidas con la igualdad de género en las redes sociales

  1. Martín García, María Teresa 1
  2. Martínez Solana, María Yolanda 2
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

ISSN: 2695-9631

Year of publication: 2019

Volume: 6

Issue: 2

Pages: 59-68

Type: Article

DOI: 10.37467/GKA-REVVISUAL.V6.1889 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: VISUAL REVIEW: International Visual Culture Review / Revista Internacional de Cultura Visual

Abstract

In recent years a new digital phenomenon has emerged, as a result of the development of social networks: the influencers. It is a trend closely related to the field of women's fashion and that increases sexist stereotypes. At the same time, a feminist current has become strong, led by millennial women (in many cases artists) who want to make real women visible and who take advantage of their influence on Instagram to claim gender equality. This paper analyzes the work and the main contributions of the most influential feminist instagramers, in contrast to fashion instagramers.

Bibliographic References

  • Collazo, S. (2016). Influencer marketing: Cómo establecer relaciones eficaces. Ipmark: Información de publicidad y marketing. 828, 44-45.
  • De la Cal, C. (2014). Mujer, moda y revistas en el siglo XXI: it girls, egobloggers y Street style, 30.
  • Gallart, V. (2014). Irresistibles. 100 años de it girls en la moda. GRIJALBO ILUSTRADOS.
  • Gallego Juana. (1990). Mujeres de papel: de ¿Hola! a Vogue, la prensa femenina en la actualidad. Barcelona: Icaría.
  • Katz, E. Y Lazarsfeld, P. (1955). Personal Influence: The Part Played by People in the Flow of Mass Communications. UK: Routledge
  • Maeso, N. (2016), La construcción identitaria en la red, como lugar de residencia desde las prácticas artísticas ciber feministas y el activismo digital. Mujeres e Investigación. Aportaciones interdisciplinares: VI Congreso Universitario Internacional "Investigación Y Género". 431-444.
  • Marrades, M. I. (1978) Feminismo, prensa y sociedad en España. Papers: Revista de sociología, 89-134.
  • Martínez, P. y Gaona, C (2016). Límites jurídicos de la publicidad en redes socialesFacebook, Instagram y Twitter. La Pantalla Insomne, 2410-2421.
  • Menéndez, I. (2009). Aproximación teórica al concepto de prensa femenina. Comunicación y sociedad, 2, 277-297.
  • Riera, S. y Figueras, M. (2012). El modelo de belleza de la mujer en los blogs de moda. ¿Una alternativa a la prensa femenina tradicional? Cuestiones de género: de la igualdad a la diferencia. 7, 157-176.
  • Ruiz, J (2017), Millennials y redes sociales: estrategias para una comunicación de marca efectiva. Miguel Hernández Communication Journal, 8, 347-367.