Alfabetización en Datos en las bibliotecas-CRAI españolasAnálisis descriptivo y propositivo

  1. Martín-González, Yolanda
  2. Iglesias-Rodríguez, Ana
Journal:
Revista española de documentación científica

ISSN: 0210-0614 1988-4621

Year of publication: 2022

Volume: 45

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.3989/REDC.2022.2.1857 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista española de documentación científica

Abstract

The purpose of this study is to examine the presence of data literacy in the user training programmes offered by libraries and/or learning and research resource centres (LRRCs), as well as to design a training proposal in this regard. For this purpose, an exploratory, descriptive and propositional research was carried out. The sample is made up of more than five hundred and fifty courses proposed by the CRAI libraries of the seventy-two Spanish universities in the 2020-2021 academic year. The technique applied is the content analysis of the institutional web pages of the academic libraries and, specifically, of their training services. The results obtained show that the integration of data literacy in the information literacy programmes proposed by the university information units is still insufficient, which justifies the need to offer a data literacy training proposal.

Bibliographic References

  • Alexander, B., Adams, S., Cummins, M., y Hall, C. (2017). Digital Literacy in Higher Education, part II: An NMC Horizon Project Strategic Brief. 3(4) Agosto 2017. Austin, Texas: The New Media Consortium. Disponible en: https://library.educause.edu/-/media/files/library/2017/8/2017nmcstrategicbriefdigitalliteracyheii.pdf [Fecha de consulta: 14/12/2020].
  • Alonso Arévalo, J. (2019). La gestión de datos de investigación en el horizonte de las bibliotecas universitarias y de investigación. Cuadernos de Documentación Multimedia, 30, 75-88. https://doi.org/10.5209/CDMU.62806
  • Anglada L., y Abadal, E. (2018). ¿Qué es la ciencia abierta? What is open science? Anuario ThinkEpi. Análisis de tendencias en Información y Documentación, 12, 292-298. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2018.43
  • Atenas, J., y Havemann, L. (Eds.). (2015). Open Data as Open Educational Resources: Case studies of emerging practice. London: Open Knowledge, Open Education Working Group.
  • Atenas, J., Havemann, L., y Priego, E. (2015). Open Data as Open Educational Resources: Towards Transversal Skills and Global Citizenship. OpenPraxis, 7(4), 377-389. https://doi.org/10.5944/openpraxis.7.4.233
  • Carbonell-Alcocer, A., y Gertrudix-Barrio, M. (2019). Evaluación de una intervención educativa para la alfabetización en datos mediante el uso del método científico y el aprendizaje situado. Revista Mediterránea de Comunicación, 10(2), 213-241. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2019.10.2.6
  • Carlson, J., y Johnston, L. (2015). [e-Book]. Data Information Literacy. Indiana: Purdue University Press. Disponible en. https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/31585/626975.pdf;jsessionid=C68DF7D33366FF181F99B95D93E84F18?sequence=1 [Fecha de consulta: 23/11/2020].
  • Comisión Europea. (2018). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones sobre el Plan de Acción de Educación Digital. COM(2018)22 final. Bruselas, 17 de enero de 2018. Disponible en: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018DC0022&from=EN [Fecha de consulta: 23/11/2020].
  • Comisión Europea. (2020). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, el Consejo, el Comité Económico y Social y el Comité de las Regiones. Una Estrategia Europea de Datos. Bruselas, 19.2.2020 Com(2020) 66 final. Disponible en: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX:52020DC0066(2006). [Fecha de consulta: 01/12/2020].
  • Comisión mixta CRUE-TIC y REBIUN. (2012). Competencias informáticas e informacionales en los estudios de grado. Disponible en: https://repositoriorebiun.org/handle/20.500.11967/62 [Fecha de consulta: 01/12/2020].
  • European Commission (2017). The Digital Competence framework for citizens. Luxembourg: Publication Office of the European Union. Disponible en: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/3c5e7879-308f-11e7-9412-01aa75ed71a1/language-en [Fecha de consulta: 29/11/2020].
  • García Moreno, M. A. (2011). Las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en el contexto de la alfabetización digital e informacional. En: Cuevas, A., y Simeao, E., Alfabetización informacional e inclusión digital. Hacia un modelo de infoclusión social. 31-43. Gijón: Trea.
  • Grillenberger, A., y Romeike. R. (2018). Developing a Theoretically Founded Data Literacy Competency Model. Proceedings of the 13th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE '18), 1-10. Potsdam, Germany. https://doi.org/10.1145/3265757.3265766
  • Guler, G. (2019). Data literacy from theory to reality. How does it look? [Theses for Master Degree]. Brussel: Vrije Universiteit Brussel. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Gulsen-Guler/publication/335620777_Data_literacy_from_theory_to_reality_How_does_it_look/links/5ddfbfb74585159aa4503cde/Data-literacy-from-theory-to-reality-How-does-it-look.pdf [Fecha de consulta: 11/12/2020].
  • Intef. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Disponible en: http://educalab.es/documents/10180/12809/MarcoComunCompeDigiDoceV2.pdf [Fecha de consulta: 23/09/2020].
  • Jones, B. (2020). Data literacy fundamentals. Understanding the power & value of data. United States of America: Data Literacy Press.
  • Kellam, L. M., y Thompson, K. (2016). Databrarianship: the academic data librarian in theory and practice. Chicago: American Library Association.
  • Kitchin, R. (2014). Big Data, new epistemologies and paradigm shifts. Big Data & Society, 1(1), 1-12. https://doi.org/10.1177/2053951714528481
  • Laurent, N. (2012). Interview de la commisaire Européenne Neelie Kroes "Data is the new oil". Le Taurillon. Disponible en: https://www.thenewfederalist.eu/Interview-de-la-Commissaire-europeenne-Neelie-Kroes-data-is-the-new,04730?lang=fr [Fecha de consulta: 23/11/2020].
  • Maybee, C., y Zilinski, L. (2015). Data informed learning: A next phase data literacy framework for higher education. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 52(1), 1-4. https://doi.org/10.1002/pra2.2015.1450520100108
  • Mears-Delgado, B. (2016). Propuesta de un modelo para la evaluación de la alfabetización en información en una institución de educación superior: El caso de la Universidad Autónoma de Ciudad Juárez. Tesis doctoral. UC3M, Madrid, España. Disponible en: https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/24085/alfabetizacion_mears_tesis_2016.pdf [Fecha de consulta: 14/12/2020].
  • Murray-Rust, C., Doshi, A., Forrest, J., Mi, X., y Valk, A. (2019). Data Literacy as a Pathway to Data Science at Georgia Tech. Research Library Issues, 298, 6-15. https://doi.org/10.29242/rli.298.2
  • Parra Valero, P. (2016). La biblioteca integrada como modelo de convergencia educativa en alfabetización en información. [Tesis doctoral]. Getafe: Universidad Carlos III. Disponible en: https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/23078/parra_biblioteca_tesis_2015.pdf [Fecha de consulta: 25/11/2020].
  • Raffaghelli, J. E. (2019). Datificación y Educación Superior. Hacia la construcción de un marco para la alfabetización en datos del profesorado universitario. Revista Interamericana de investigación, educación y pedagogía, 13(1), 177-205. https://doi.org/10.15332/25005421/5466
  • REBIUN. (2014). Definición de competencias informacionales. Disponible en: https://www.rebiun.org/sites/default/files/2017-11/Definicion_Competencias_Informacionales_2014.pdf [Fecha de consulta: 01/12/2020].
  • Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente [DOUE L 394 de 30.12.2006]. Disponible en: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:ES:PDF [Fecha de consulta: 01/12/2020].
  • Resolución de 2 de julio de 2020, de la Dirección General de Evaluación y Cooperación Territorial, por la que se publica el Acuerdo de la Conferencia Sectorial de Educación sobre el marco de referencia de la competencia digital docente. BOE núm. 191, de 13 de julio de 2020, 50638-50668. Disponible en: https://www.boe.es/eli/es/res/2020/07/02/(2) [Fecha de consulta: 01/12/2020].
  • Rice, R., Southall, J. (2016). The data librarian's handbook. London: Facet Publishing. https://doi.org/10.29085/9781783301836
  • Ridsdale, C., Rothwell, J., Smit, M., Ali-Hassan, H., Bliemel, M., Irvine, D., Kelley, D., Matwin, S., y Wuetherick, B. (2015). Strategies and Best Practices for Data Literacy Education. Knowledge Synthesis Report. Dalhousie University, 123. Disponible en: https://dalspace.library.dal.ca/bitstream/handle/10222/64578/Strategies%20and%20Best%20Practices%20for%20Data%20Literacy%20Education.pdf [Fecha de consulta: 12/12/2020].
  • Rüschoff, B. (s.f.). Data-Driven Learning (DDL): the idea. Disponible en: http://archive.ecml.at/projects/voll/rationale_and_help/booklets/resources/menu_booklet_ddl.htm [Fecha de consulta: 15/12/2020].
  • Smalheiser, N. (2017). Data Literacy. How to make your experiments robust and reproducible? Elsevier Inc.
  • United Nations. (2014). A world that counts. Mobilising data revolution for sustainable development. New York: United Nations Secretary Generaly. Disponible en: https://www.undatarevolution.org/wp-content/uploads/2014/11/A-World-That-Counts.pdf [Fecha de consulta: 15/11/2020].
  • Wanner, A. (2015). Data literacy instruction in academic libraries: best practices for librarians. Archival and Information Studies Student Journal, 1-18. Disponible en: https://universoabierto.org/2016/01/09/alfabetizacion-sobre-datos-en-bibliotecas-de-investigacion-mejores-practicas-para-los-bibliotecarios/ [Fecha de consulta: 01/12/2020]