Transformación digital y presentación de contenidos web en destinos turísticos de patrimonio industrial

  1. Pardo Abad, Carlos J. 1
  2. Álvarez, José Delgado 1
  1. 1 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Anales de geografía de la Universidad Complutense

ISSN: 0211-9803

Year of publication: 2022

Volume: 42

Issue: 1

Pages: 209-237

Type: Article

DOI: 10.5209/AGUC.81803 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anales de geografía de la Universidad Complutense

Abstract

This research studies the level of digital transformation of some industrial heritage spaces, previously selected for their great historical, architectural, or technical interest. An extensive bibliographic review is carried out, the contents of the web pages, the main source of information for the potential or real visitor, are analyzed, and three levels of digital effectiveness are established based on the fulfillment of a series of variables distributed in several thematic blocks. The results present the value of offering a specific profile of industrial heritage tourist destinations, appreciating the existing connection between visitors, visited spaces and available resources; the interaction of these three elements with the surrounding territory, fostering a new competitive capacity at the local level; and the projection of each tourist destination in a modern and attractive way. The analysis carried out is easily applicable in any heritage environment and offers the result of the digital transformation experienced by cultural tourism in places of old industrialization.

Bibliographic References

  • Adam, S y Featherstone, M. (2007): A comparison of web use in marketing by local government in the United States and Australia. Journal of Database Marketing and Customer Strategy Management, 14, 4, 297-310. http://dx.doi.org/10.1057/palgrave.dbm.3250057.
  • Ahlgren, P., Jarneving, B. y Rousseau, R. (2003): Requirements for a cocitation similarity measure, with special reference to Pearson’s correlation coefficient. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 54, 6, 550–560. https://doi.org/10.1002/asi.10242.
  • Álvarez, M. A. (2010): La herencia industrial y cultural en el paisaje: patrimonio industrial, paisaje y territorios inteligentes. Labor & Engenho, 4, 1, 78-100. https://doi.org/10.20396/lobore.v4i1.1690.
  • Boes, K., Buhalis, D. e Inversini, A. (2016): Smart tourism destinations: ecosystems for tourism destination competitiveness. International Journal of Tourism Cities, 2, 108-124. http://dx.doi.org/10.1108/IJTC-12-2015-0032.
  • Buhalis, D. y Amaranggana, A. (2013): Smart tourism destinations. En Xian, Z. y Tussyadiah, J. (Eds.): Information and Communication Technologies in Tourism. Irlanda, Springer, 553-564.
  • Buhalis, D. y Law, R. (2008): Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet. The state of e-tourism research. Tourism Management, 29, 4, 609-623. http://dx.doi.org/10.1016/j.tourman.2008.01.005.
  • Camprubí, R. y Galí, N. (2015): Análisis exploratorio de la funcionalidad de las páginas web de los viñedos del Priorat: el caso de las bodegas de la ruta del vino de la denominación de origen de Calidad Priorat. Boletín de la AGE, 68, 483-488. http://dx.doi.org/10.21138/bage.1857.
  • Cañizares, M. C. (2003): Patrimonio minero-industrial en Castilla-La Mancha: el área Almadén-Puertollano. Investigaciones Geográficas, 31, 87-106. http://dx.doi.org/10.14198/INGEO2003.31.01.
  • Cañizares, M. C. (2016): La correcta valoración del patrimonio industrial minero: el Parque Minero de Almadén (Patrimonio Mundial). En Manero, F.; García, J. L. (Coords.): Patrimonio cultural y desarrollo territorial. Cultural Heritage & Territorial Development. Cizur Menor, Thomson Reuters – Aranzadi, 339-369.
  • Cappel, J. y Huang, Z. (2007): A usability analysis of company websites. The Journal of Computer Information Systems, 48, 1, 117-123. https://doi.org/10.1080/08874417.2007.11646000.
  • Chianese, A. y Piccialli, F. (2014): SmaCH: a framework for smart cultural heritage spaces. En Proceedings of the Tenth International Conference on Signal-Image Technology & Internet-Based Systems. Marrakech.
  • Chianese, A., Piccialli, F. y Valente, I. (2015): Smart environments and cultural heritage: a novel approach to create intelligent cultural spaces. Journal of Location Based Services, 9, 3, 209-234. https://doi.org/10.1080/17489725.2015.1099752.
  • Da Cruz, G. y De Camargo, P. (2008): Estrategias de promoción en la web. Análisis de destinos turísticos internacionales. Estudios y Perspectivas en Turismo, 17, 156-169.
  • Díaz, E., Martín-Consuegra, D. y Esteban, A. (2008): Evaluación de la eficacia de las páginas web: un análisis de contenidos de las principales compañías aéreas. En Castro, E. J. Y Díaz, F. J. (Coords.): Universidad, sociedad y mercados globales. Vigo, Asociación Española de Dirección y Economía de la Empresa (AEDEM), 279-293.
  • Fernández, J. (2021). Dinámica evolutiva de los usos y coberturas del suelo en la provincia de Salamanca. Análisis comparado y repercusiones en el paisaje rural de cuatro comarcas de estudio. (Tesis doctoral). Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia (España). https://www.educacion.gob.es/teseo/mostrarRef.do?ref=1996071.
  • Gómez, A., Server, M. y Jara, A. J. (2017): Turismo inteligente y patrimonio cultural: un sector a explorar en el desarrollo de las smart cities. International Journal of Scientific Management and Tourism, 3, 1, 389-411.
  • Gretzel, U. et al (2015): Conceptual foundations for understanding smart tourism ecosystems. Computers in Human Behavior, 50, C, 558-563. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.043.
  • Guevara, A. et al. (2010): Sistema integrado de gestión de destinos. En VIII Congreso sobre Turismo y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones TURITEC 2010, Málaga.
  • Guttentag, D. A. (2010): Virtual reality: applications and implications for tourism. Tourism Management, 31, 5, 637-651. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.07.003.
  • Harison, E. y Boonstra, A. (2008): Reaching new attitudes in e-commerce: assessing the performance of airline websites. Journal of Air Transport Management, 14, 2, 92-98. http://dx.doi.org/10.1016/j.jairtraman.2008.02.002.
  • Hauke, J. y Kossowski, T. (2011): Comparison of values of Pearson's and Spearman's correlation coefficients on the same sets of data. Quaestiones Geographicae, 30, 2, 87-93. https://doi.org/10.2478/v10117-011-0021-1
  • Lamsfus, C. y Alzur-Sorzabal, A (2013): Theoretical framework for a tourism internet of things: smart destinations. Journal of Tourism and Human Mobility, 0, 15-21.
  • López, J. y García, F. J. (2018): El Camino de Santiago en los sitios web de las Comunidades Autónomas: análisis del contenido, orientación y encuadres temáticos predominantes. Revista General de Información y Documentación, 28, 2, 703-726. https://doi.org/10.5209/RGID.62845.
  • López de Ávila, A. y García, S. (2013): Destinos turísticos inteligentes. Harvard Deusto Business Review, 224, 58-67.
  • López de Ávila, A. et al. (2015): Informe destinos turísticos inteligentes: construyendo el futuro. Madrid, SEGITTUR.
  • Luque, A. M., Zayas, B. y Caro, J. L. (2015): Los destinos turísticos inteligentes en el marco de la inteligencia territorial: conflictos y oportunidades. Investigaciones Turísticas, 10, 1-25. https://doi.org/10.14198/INTURI2015.10.01.
  • Mirabell, O. y Ssivera, S. (2008): New innovation networks in destinations 2.0. En XVI Smposi Internacional de Turisme i d´Oci. Barcelona.
  • Nuryanti, W. (1996): Heritage and Postmodern Tourism. Annals of Tourism Research 23, 249-260. https://doi.org/10.1016/0160-7383(95)00062-3.
  • Pardo, C. J. (2017): The post-industrial landscapes of Riotinto and Almadén, Spain: scenic value, heritage and sustainable tourism. Journal of Heritage Tourism, 12, 4, 331-346. https://doi.org/10.1080/1743873X.2016.1187149.
  • Pardo, C. J. (2019a): Application of Digital Techniques in Industrial Heritage Areas and Building Efficient Management Models: Some Case Studies in Spain. Applied Sciences, 9, 4420. https://doi.org/10.3390/app9204420.
  • Pardo, C. J. (2019b): Environmental Recovery of Abandoned Mining Areas in Spain: Sustainability and New Landscapes in Some Case Studies. Journal of Sustainability Research, 1, e190003, 1-22. https://doi.org/10.20900/jsr20190003.
  • Perfetto, M. C., Vargas-Sánchez, A. y Presenza, A. (2016): Managing a complex adaptive ecosystem: towards a smart management of industrial heritage tourism. Journal of Spatial and Organizational Dynamics, 4, 3, 243-264.
  • Piñeiro, V. e Igartua, J. J. (2013): El análisis formal de sitios web y su papel en la promoción del e-turismo. Revista Comunicación, 11, 1, 82-98.
  • Rojas-Sola, J. I. (2006): Patrimonio cultural y tecnologías de la información: propuestas de mejora para los museos de ciencia y tecnología y centros interactivos de Venezuela. Interciencia, 31, 9, 664-670.
  • Salazar, N. B. (2005): Más allá de la Globalización: la <<Glocalización>>; del turismo. Política y Sociedad, 42, 1, 135-149.
  • Singh, N. y Matsuo, H. (2004): Measuring cultural adaptation on the web: a content analytic study of U.S. and Japanese websites. Journal of Business Research, 57, 8, 864-872. http://dx.doi.org/10.1016/S0148-2963(02)00482-4.
  • Suau, F. (2012): El turista 2.0 como receptor de la información turística: estrategias lingüísticas e importancia de su estudio. Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 10, 4, 143-153. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2012.10.060.
  • Teo, P. y Li, L. (2003): Global and local interactions in tourism. Annals of Tourism Research 30, 287-306. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(02)00049-X.
  • Troitiño, M.A.; Troitiño, L. (2016): Patrimonio y turismo: reflexión teórico-conceptual y una propuesta metodológica integradora aplicada al municipio de Carmona (Sevilla, España). Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, XX, 543, 1-45. https://doi.org/10.1344/sn2016.20.16797.
  • Volo, S. (2010): Bloggers´ reported tourist experiences: their utility as a tourism data source and their effect on prospective tourists. Journal of Vacation Marketing, 16, 4, 297-311. https://doi.org/10.1177/2F1356766710380884.