La descriptio mulieris en la obra de Agnolo Firenzuolaparodia y transgresión.

  1. Velázquez-García, Sara 1
  2. García-Pérez, María-Isabel 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revue:
Estudios románicos

ISSN: 0210-4911

Année de publication: 2022

Titre de la publication: 1. Escritores filóginos en la Querelle des femmes durante el Renacimiento italiano 2. La neología y la neonimia en lenguas románicas.

Número: 31

Pages: 67-78

Type: Article

DOI: 10.6018/ER.499541 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

D'autres publications dans: Estudios románicos

Résumé

In the 16th century the Florentine writer Agnolo Firenzuola published Dialogo delle bellezze delle donne, a work considered one of the most important treatises on feminine beauty of  Renaissance by some scholars; Elizabeth Cropper (1976) describes it in fact as a complete exposition of feminine ideal beauty between the multiple treatises written at the time on the subject. However, some years after the publication of this work, the author himself published the chapter “Sopra le bellezze della sua innamorata” included in the collective work Le opere burlesche (1548) in which he breaks in some way with the ideas initially presented in his treatise. In “Sopra le bellezze della sua innamorata” Firenzuola transgresses the Petrarchan canon parodying that ideal of feminine beauty; he subverts –in a burlesque tone– the presumed ideal characteristics of the beautiful female body. The article aims to confront both texts to analyze the evolution of the author’s ideas regarding the concept of women’s beauty.

Références bibliographiques

  • ALIGHIERI, Dante (2021): El convivio. Madrid: Editorial Verbum.
  • BETTELLA, Patrizia (enero de 1998): “Discourse of Resistance: The Parody of Feminine Beauty in Berni, Doni and Firenzuola”, MLN, vol. 113(1), 192-203. The Johns Hopkins University Press.
  • BUONO, Benedict (2014): “Landini, vellutelli e sonettini: lo stile alla berniesca di Gabriello Simeoni”, Estudios Románicos, vol. 23, 75-93.
  • CACHO, Rodrigo (2003): “La poesía burlesca del siglo de oro y sus modelos italianos”, NRFH, LI, núm. 2, 465-491.
  • CROPPER, Elizabeth (1976): “On Beautiful Women, Parmigianino, Petrarchismo, and the Vernacular Style”, Art Bulletin, vol. 58, 374-394.
  • DELOFEU Y LEONARD, Manuel (1886): Rasgos de Victor Hugo. La Habana: Imprenta del ejército.
  • FIRENZUOLA, Agnolo (1562): Prose. Florencia: Giunti.
  • FIRENZUOLA, Agnolo (1824): “Sopra le bellezze della sua innamorata”. F. Berni, Il terzo libro dell’opere burlesche di M. Francesco Berni e di altri. Ricorretto e con diligenza ristampato. Leiden: Van-Der Bet, 139-143.
  • GIBELLINI, Pietro; OLIVA, Gianni y TESIO, Giovanni (1989): Lo spazio letterario – storia e geografia della letteratura italiana. Brescia: La Scuola.
  • GIUNTI, Filippo (ed.) (1555): Il secondo libro dell’opere Burlesche, di M. Francesco Berni. Del Molza, di M. Bino, di M. Lodouico Martelli. Di Mattio Francesi, dell’Aretino, Et di diuersi Auttori. Nuouamente posto in Luce, Et con diligenza Stampato. Florencia: Heredi di Bernardo Giunti.
  • MARTÍN CAMACHO, Javier (2003): “La risa y el humor en la antigüedad”. [https://www.fundacionforo.com/pdfs/archivo14.pdf; 29/09/2021].
  • PONCE CÁRDENAS, Jesús (2007): “De burlas y enfermedades barrocas: la sífilis en la obra poética de Anastasio Pantaleón de Ribera y Miguel Colodrero de Villalobos”, Criticón. La poesía burlesca del Siglo de Oro, vol. 100, 115-142.
  • POZZI, Giovanni (1984): “Temi, topoi, stereotipi”. A. Rosa (ed.), Letteratura italiana. Le forme del testo, vol. 1, Teoria e poesía. Turín: Einaudi, 391-436.
  • Real Academia Española (2020a): “Burlesco”. Diccionario de la lengua española. [ 06/09/2021].
  • Real Academia Española (2020b): “Sátira”. Diccionario de la lengua española. [06/09/2021].
  • RIVIELLO, Tonia Caterina (1986): Agnolo Firenzuola: the Androgynous Vision. Roma: Bulzoni Editore.
  • ROMEI, Danilo (1984): Berni e berneschi del Cinquecento. Florencia: Edizioni Centro 2P.