La evaluación del aprendizaje de lenguas extrajeras en los alumnos de la enseñanza secundariael caso de la enseñanza del español en camerún

  1. AMBOMO EPSE ONYA, MARIE NOEL
Dirigida per:
  1. Cristina Solé Castells Director/a

Universitat de defensa: Universitat de Lleida

Fecha de defensa: 20 de de febrer de 2020

Tribunal:
  1. Montserrat Parra Albá President/a
  2. María Victoria Rodríguez Navarro Secretària
  3. Carlota Vicens Pujol Vocal

Tipus: Tesi

Teseo: 622319 DIALNET

Resum

En aquesta tesi ens proposem analitzar les pràctiques avaluatives que els docents d’espanyol llengua estrangera (ELE) duent a terme a les aules d’ensenyament secundari de Camerun, així com proposar algunes possibles millores. Actualment l’avaluació de l’aprenentatge s’enfoca, no només en l’adquisició de coneixements, sinó també en el desenvolupament de les habilitats i actituds que necessiten els discents per tal d’ésser capaços d’actuar de manera competent. Per tant, l’avaluació de l’aprenentatge de l’espanyol consisteix en valorar la competència comunicativa que ha desenvolupat l’estudiant, tal i com ho assenyala el Marc Comú Europeu de referència per a les llengües (2002). Tanmateix, el context camerunès, caracteritzat per la utilització de l’enfocament tradicional, no fomenta les pràctiques didàctiques modernes (mètode nocional – funcional, enfocament comunicatiu i enfocament per tasques) en l’avaluació de les llengües estrangeres: hom valora més la comprensió lectora i l’expressió escrita que l’expressió oral i la comprensió auditiva. Els resultats obtinguts en una enquesta que hem realitzat a un total de 150 docents i 6 inspectors d’ELE confirmen que el professorat camerunès avalua preferentment els coneixements lingüístics teòrics que la pràctica comunicativa dels alumnes. . Per tot això, en aquest treball proposem algunes tècniques i alguns instruments quantitatius i qualitatives amb la finalitat de millorar l’avaluació de les llengües estrangeres en general i de l’espanyol en particular, en el context camerunès. Paraules clau: Avaluació, llengües estrangeres, ensenyament, secundària, Camerun.