Twenty years of illustration awards for children’s and young adults’ books in Spain

  1. Raquel Gómez Díaz
  2. Araceli García Rodríguez
Revue:
Revista general de información y documentación

ISSN: 1132-1873 1988-2858

Année de publication: 2022

Volumen: 32

Número: 1

Pages: 181-195

Type: Article

D'autres publications dans: Revista general de información y documentación

Résumé

In recent decades, illustration in children’s and young adults’ books has become especially important as a communicative and educational element. This has led to a proliferation of illustrated books and albums, as well as to an increase in the number of prizes and awards for them. This development has given the figure of the illustrator greater prominence and serves as an instrument for promotion and visibility, as well as a stimulus to production. Accordingly, the objective of this article is to set out the characteristics of Spanish children’s and young adults’ book awards focused on illustration within the 2000–2020 period, indicating their chronology, their organizers, the illustrators who have received the most awards, the thematic categories that are most commonly represented and the prize types and sums awarded to winners. To this end, a list of 103 Spanish children’s and young adults’ literature awards was compiled; 22 of these are specifically for illustration. The conclusion was reached that Spanish publishers are opting for illustrated books and albums that they themselves have produced. It was also found that such awards have consolidated over time, are normally of an institutional nature and offer small financial sums. Moreover, all kinds of thematic categories are represented in these awards, though fictional prose works clearly predominate, and within this category, awards most commonly go to illustrated albums.

Références bibliographiques

  • Arellano, Villar. (2008) El álbum ilustrado: un género en alza. Revista Literaturas. com 10. https://academica-e.unavarra.es/bitstream/handle/2454/21081/AlbumIlustrado.pdf? sequence=1&isAllowed=y
  • Borda Crespo, M. I. (2002). El lector modelo em la narrativa infantil metaficcional en Agrelo Costas, M. E. et al (coords). Narrativa e promoción da lectura no mundo dos novas tecnoloxias. Santiago de Compostela. Xunta de Galicia: 105-118.
  • Cutting, Sally (2012). Ilustrar en España: en el 20210; sol y sombra. Lazarillo, 2012, XVIII (22), p. 54-64.
  • Durán, Teresa. (2009). Álbumes y otras lecturas. Barcelona: Octaedro.
  • Federación del Gremio de editores de España. (2021). Comercio interior del libro en España 2020. Federación de Gremio de Editores de España. https://www.federacioneditores.org/img/documentos/comercio_interior_2021.pdf
  • Fernández. V. (2010). Producción abundante, propuestas interesantes y euforia mediática”. Anuario sobre el libro infantil y juvenil 2010. Fundación SM, 17-26 https://es.literaturasm.com/sites/default/files/documentos/2010_0.pdf
  • García Padrino, J. (2004). Formas y colores: la ilustración infantil en España. No. 9. Univ de Castilla La Mancha.
  • Larragueta Arribas, M. (2019). El libro-álbum premiado: análisis crítico de las ilustraciones en el panorama español 2000-2017. Revista Prisma Social, (25), 299-315.
  • Llorens García, R. F. (2013). La Renovación de los premios en el siglo XXI. En Roig Rechou, B. (coord.): Premios Literarios e de Ilustración na LIX. Actas Congreso LIJibero Vigo: Edicións Xerais, 59-90
  • Lluch, G.; Tabernero-Sala, R.; Calvo-Valios, V. (2015). Epitextos virtuales públicos como herramientas para la difusión del libro. El profesional de la información (24.6), 797- 804. doi: 10.18239/ocnos_2016.15.2.1125
  • Morán, José (2004). Álbumes ilustrados: el retorno de los que nunca se fueron. Lazarillo, XXII (11), 7-14.
  • Muñoz-Rico, M. (2020). Lectura y lectores en la Sociedad del Conocimiento: el bestseller canónico. El caso de Harry Potter. [Doctoral dissertation supervised by Araceli García Rodríguez y José Antonio Cordón García]. Universidad de Salamanca,
  • Padrino, J. G. (2007). El álbum de imágenes: la evolución histórica de un concepto. Primeras noticias. Revista de literatura, (230), 25-30.https://jgpadrino.es/wpcontent/uploads/2016/06/2007-El-%C3%A1lbum-de-im%C3%A1genes.pdf
  • Ramírez Herrera, G. (2021). Fondo y forma del álbum ilustrado (Doctoral dissertation, Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Xochimilco). https://repositorio.xoc.uam.mx/jspui/handle/123456789/22819
  • Salisbury, Martin; Styles, Morag (2014). El arte de ilustrar libros infantiles: concepto y práctica de la narración visual. Barcelona: Blume