El uso publicitario de marcas de moda ajenas en internet(complementariedad entre propiedad intelectual y competencia desleal)

  1. Fernando Carbajo Cascón 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revue:
Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos

ISSN: 1853-3523 1668-0227

Année de publication: 2022

Titre de la publication: Derecho, sostenibilidad y diseño

Número: 154

Pages: 101-126

Type: Article

DOI: 10.18682/CDC.VI154.6752 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos

Résumé

The advertising use of third-party brands –especially fashion products and accessories– as keywords linked to advertising links in Internet search engines is frequent. This problem has been addressed and resolved by the doctrine of the Court of Justice of the European Union and national courts of Member States of the Union, including the Spanish Supreme Court in a purely formalistic manner, falsely closing a relevant problem of our time, in view of the importance of brand positioning in the digital market. The most appropriate solution to the problem goes through an examination of the possible trademark infringement in terms of unfair competition (analyzing the case not so much by the form of behavior as by its effects on the market), or by leaving more room for the application of the doctrine of relative complementarity to resolve the case through unfair competition law, much more appropriate for situations that depend above all on the specific circumstances that occur in each case.

Références bibliographiques

  • Bercovitz Rodríguez-Cano, A. (2017). Apuntes de Derecho Mercantil, 18ª ed., Thompson Reuters Aranzadi, Cizur Menor (Navarra), 2017.
  • Carbajo Cascón, F. (2016). El uso de marcas ajenas como palabras clave en servicios de referenciación en Internet. Comentario a las sentencias del Tribunal Supremo de 19 y 26 de febrero sobre la marca “Masaltos”. Revista de Derecho de la Competencia y la Distribución, Nº 18, 2016, p. 2.
  • Carbajo Cascón, F. (2010). “El caso Google AdWords: sobre la infracción de marcas y la responsabilidad de intermediarios de la sociedad de la información en la comercialización de palabras clave y puesta a disposición de enlaces patrocinados. Comentario a la Sentencia del Tribunal de la Unión Europea (Gran Sala) de 23 de marzo de 2010 (As. Acumulados C-236/08 a C-238/08)”, RCD, Nº 7, 2010, p. 321 y ss.
  • García-Chamón Cervera, E. (2016), La infracción marcaria y la competencia desleal, Recuperado de http://www.legaltoday.com/opinion/articulos-de-opinion/la-infraccion-marcaria-y-la-competencia-desleal
  • González Vaqué, L. (2010). La jurisprudencia del TJUE sobre la legalidad del Keyword Advertising (publicidad a partir de palabras clave) en Internet: ¿un equilibrio inestable o estabilidad desesquilibrada? DN, 241, 2010, p. 7.
  • Marco Alcalá, L. A. (2010). La infracción del derecho de marca mediante palabras clave en los motores de búsqueda en Internet en la jurisprudencia reciente del Tribunal de Justicia de la Unión Europea (Comentario a las Sentencias de los asuntos acumulados TJUE (Gran Sala) C-236/08 a C-238/08, Google France SARL y Google Inc. C. Louis Vuitton Malletier S.A. Viaticum S.A., Luteciel SARL y otros, de 23 de marzo de 2010 – caso Google”, ADI, Vol. 30, 2009-2010, pp. 663-690.
  • Rodriguez De Las Heras Ballel, T. (2014). “Anuncios patrocinados y servicios de referenciación: el caso Adwords de Google”, ADI, Vol. 35, 2014-2015, pp. 239-264.